Tweevoudige zege Peugeot in Le Mans Series
(7/2/2007)
Na drie wedstrijden in de Le Mans Series voor sportprototypen en Gran
Turismoâs staat Team Peugeot Total stevig aan kop in het
LMS-klassement. Op de Nürburgring behaalde de nieuwe Peugeot 908 HDi
FAP de derde achtereenvolgende overwinning in de reeks
lange-afstandsraces. En deze keer werd het een dubbel feestje voor de
Franse dieselbrigade, want achter Pedro Lamy/Stéphane Sarrazin
finishten teamgenoten Marc Gene en Nicolas Minassian als tweede.
In de kwalificatie voor de Duitse uithoudingsproef hadden de beide
Peugeot dieselprototypen al de voorste startrij voor zich opgeëist,
waarbij Marc Gene de snelste tijd had neergezet. Diens
wedstrijdpartner Nicolas Minassian startte dus de 1000 km vanaf pole
position. De beide Franse autoâs domineerden de gebeurtenissen vanaf
het groene licht tot de eerste pitstops.
Sarrazin kwam in de 27^e ronde als eerste binnen om bij te tanken;
koploper Minassian volgde drie ronden later. Beide rijders bleven aan
het stuur van hun auto. In die tweede serie ronden echter werd
Minassian gedwongen nogmaals een bezoek te brengen aan de pits, om
motorolie bij te laten vullen. Mede hierdoor kon Sarrazin de leiding
overnemen. Niet lang daarna werd de Peugeot 908 met startnummer 7
opnieuw naar de pits geroepen, deze keer voor een âstop and goâ straf,
vanwege passeren onder de gele vlag.
Steeds meer afstand
Na de eerste rijderswissels was het Pedro Lamy die de eerste plaats in
handen had, terwijl Marc Gene de tweede Peugeot, die door de extra
stops was teruggevallen naar de derde positie, weer terugbracht op de
tweede plaats. De twee coureurs bleven ook na de volgende geplande
tankstop achter het stuur, zodat beiden in die wedstrijdperiode zoân
95 ronden aflegden. Daarbij namen de diesels gaandeweg steeds meer
afstand van hun benzineconcurrenten, waarvan de Pescarolo-Judd van
Emanuel Collard en Jean-Christophe Boullion zich als snelste ontpopte.
Tweede âstop and goâ
In de 129^e ronde was het Lamyâs beurt om een âstop and goâ straf te
ondergaan, eveneens voor passeren onder de gele vlag. âIk zag de
vlaggen niet,â zei de Portugees. âMet vijftig autoâs op de baan,
waaronder tal van langzamere GTâs, ben je steeds gefocust op het
veilig passeren van andere deelnemers. De âstop and goâ was eigenlijk
het enige probleem dat we gedurende de zes uur rijden hebben
ondervonden.â
Ook de zusterwagen liep als een dieseltrein, al stond deze in totaal
iets langer stil aan de pits, mede in verband met een kleine reparatie
linksachter aan de carrosserie. De equipe kon zich deze ingreep
gemakkelijk permitteren, want de 908 HDi nummer 7 had in de eindfase
zoân twaalf kilometer voorsprong op de beste achtervolger en de tweede
plaats kwam dan ook niet meer in gevaar. Bovendien was de overwinning
buiten bereik, want de andere 908 HDi lag te ver voor.
AutoRai