Brussel, 2 juli 2007
Europese Hogesnelheidsbedrijven lanceren Railteam
Railteam bevordert grensoverschrijdend reizen in Europa met de
hogesnelheidstrein
Een echt alternatief voor luchtvaartallianties en reizen per auto
In 2010, 25 miljoen internationale reizigers op het Europese
hogesnelheidsnetwerk
De Europese hogesnelheidsondernemingen Deutsche Bahn, SNCF, NMBS, NS Hispeed,
ÖBB, SBB and Eurostar UK en de dochterondernemingen Thalys, Lyria en Alleo
kondigden vandaag de oprichting van Railteam aan het doel: reizigers naadloos
grensoverschrijdend hogesnelheidstreinverkeer aanbieden in West-Europa. Railteam
vormt het kader voor een kwaliteitsvol netwerk en dient zo de internationale
dienstverlening, en in het bijzonder de aansluitingen, te vergemakkelijken.
Internationale reizigers kunnen vanaf vandaag reeds profiteren van de eerste voordelen
van Railteam.
Het groeiende Europese hogesnelheidstreinnetwerk verdrievoudigt zich tussen nu en 2020.
Ondanks deze aanhoudende groei van het hogesnelheidstreinnetwerk zijn vele internationale
reizigers zich niet bewust van de voordelen van de hogesnelheidstrein als alternatief voor lucht-
of autoverkeer.
Railteam focust op dit Europese netwerk van hogesnelheidslijnen en draagt ertoe bij het reizen
per hogesnelheidstrein in Europa laagdrempeliger te maken voor haar klanten. Of het nu om
een zakenreis of een vrijetijdstrip gaat, van boeking tot aankomst op de bestemming moet voor
de klant een verfrissende en relaxte ervaring zijn. Binnen dit Europese netwerk bieden
hogesnelheidstreinen als ICE, TGV, Eurostar, Thalys en TGV Lyria hun klanten nu reeds een hoog
serviceniveau: van stadscentrum tot stadscentrum, comfortabel, punctueel en betrouwbaar.
Dankzij Railteam bundelen deze bedrijven hun krachten en bevorderen ze zo het
grensoverschrijdend reizen op Europa's HST-netwerk.
Om aansluitingen voor de reizigers te vergemakkelijken, is er zowel aan boord van de treinen als
in de stations meertalige informatie beschikbaar. In een eerste fase komen er in de vijf
belangrijkste hubs (Brussel, Keulen, Lille, Frankfurt en Stuttgart) Railteam-informatiepunten. In
de komende maanden openen er ook infopunten in andere belangrijke stations zoals Londen,
Straatsburg, Amsterdam evenals in de belangrijkste hogesnelheidstreinstations in Parijs. De
partners werken daarnaast ook aan een betere coördinatie van de vertrek- en aankomsttijden.
Vanaf vandaag verzekert Railteam overigens de reiziger die omwille van een vertraging van zijn
voorgaande trein, zijn aansluiting mist, een plaats op de eerstvolgende beschikbare trein,
ongeacht het tickettype dat de reiziger heeft.
Opdat de consumenten gemakkelijker hun reis kunnen boeken, investeren de partners 30
miljoen in de aaneenkoppeling van de verschillende distributiesystemen. Dit nieuwe systeem, dat
begin 2009 gelanceerd wordt, laat internationale reizigers toe om bij alle verkooppunten van het
Europese spoor in één enkele transactie een aantrekkelijk aanbod van prijzen te ontdekken, hun
ticket te reserveren, te betalen en te ontvangen.
Ook de trouwe zakenreizigers worden beloond. Reizigers die behoren tot de hoogste klasse van
het loyaliteitsprogramma van één van de Railteampartners, zien een aantal van hun voordelen
naar een groter netwerk uitgebreid. In een later stadium worden ook de bestaande
spaarsystemen uitgebreid tot het volledige netwerk.
Behalve deze initiële voordelen, zal Railteam in de komende jaren verdere innovaties invoeren.
Nu reizen met de hogesnelheidstrein makkelijker en vlotter wordt, zal bijgevolg een toenemend
aantal reizigers kiezen voor een milieuvriendelijke treinreis binnen Europa. Reizen per
hogesnelheidstrein leidt immers tot significant minder CO2-uitstoot dan wanneer men per
vliegtuig naar dezelfde bestemming reist.
In 2010 verwachten de Railteampartners dat 25 miljoen internationale reizigers van hun
Europese HST-netwerk gebruik zullen maken. Railteam speelt hierin een sleutelrol.
* * * * * * * * *
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Michiel Jonker, Persvoorlichter NS Hispeed:
Tel: 06 - 557 43913 of e-mail: michiel.jonker@nshispeed.nl
Beeldmateriaal zoals kaartjes van het hogesnelheidsnetwerk of een foto van de betrokken hogesnelheidstreinen
zijn op te vragen via persvoorlichting@ns.nl of te vinden op de site www.railteam.eu
Over NS Hispeed
NS Hispeed is de merknaam waaronder High Speed Alliance (HSA) haar activiteiten uitvoert. HSA is voor 90% eigendom
van NS, de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. De overige 10% is in handen van KLM. NS Hispeed
levert nieuwe innovatieve diensten, waaronder (inter)nationale hogesnelheidsverbindingen en hoogwaardige,
klantgerichte services. NS Hispeed is tevens de Nederlandse exploitatiemaatschappij van de volgende transportmogelijkheden:
Thalys (joint venture van NS, NMBS en SNCF), Amsterdam-Brussel-Parijs
ICE (joint venture van NS en DB), Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Oberhausen-Dusseldof-Keulen-Frankfurt
Nieuwe hogesnelheidstrein over de HSL-Zuid (joint venture van NS Hispeed en NMBS), Amsterdam-Schiphol-
Rotterdam-Breda en Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Brussel
Het HSL-Zuid tracé is niet in handen van NS Hispeed. Het consortium Infraspeed is verantwoordelijk voor de bouw van het tracé.
Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zullen taken zijn van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --
Nederlandse Spoorwegen