Nieuws uit B&W
Besluiten van het College van Burgemeester en Wethouders
Voorstellen aan de gemeenteraad
Data en agenda's van raad en raadscommissies
Datum 20 juni 2007
Kenmerk 25
Persberichten
Amsterdam opent op 2 juli Pardon-loket
Amsterdam opent op 2 juli in de Zuiderkerk een loket voor Amsterdamse
asielzoekers die mogelijk onder de Pardonregeling vallen. Zij kunnen zich daar
melden bij het zogenaamde Pardon-loket, dat wordt bemand door
Vluchtelingenwerk Amsterdam, ASKV/SV en de Raad van Kerken. De
Pardonregeling geldt voor vreemdelingen die vóór 1 april 2001 een asielverzoek
hebben ingediend en nu nog steeds in Nederland zijn. De Tweede Kamer heeft
vorige week met de regeling ingestemd.
Amsterdam gaat met de opening van dit loket van start met de eerste fase van de
uitvoering van de Pardonregeling. Zij werkt hierbij samen met Amsterdamse
(vluchtelingen)-organisaties waarmee veel asielzoekers al bekend zijn. Door de
betrokkenheid van deze instanties en de bekende centrale locatie Zuiderkerk is het voor
veel personen een lage drempel om zich daar te melden. De asielzoekers kunnen zich tot
1 oktober 2007 melden. Dit staat in het Plan van Aanpak Pardonregeling waarmee het
college van B&W op 19 juni heeft ingestemd. Op dit moment is ook de Immigratie- en
Naturalisatiedienst (IND) begonnen met het toetsen van dossiers van de asielzoekers die
bij de IND nog in behandeling zijn.
Actieve benadering
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 23 mei jl. is afgesproken dat de uitvoering er op
moet zijn gericht dat zoveel mogelijk personen die in Amsterdam verblijven onder de
Pardonregeling gaan vallen. Ook worden tal van instellingen en belangenbehartigers
benaderd, zoals advocaten, kerken, hulporganisaties, stadsdelen en maatschappelijk
werk (buiten de drie eerder genoemde organisaties) waarmee een nog onbekend aantal
asielzoekers contact heeft. Zij worden geïnformeerd over de Amsterdamse aanpak en
worden verzocht om deze asielzoekers te melden bij het Pardon-loket. Tenslotte zullen
ook het gemeentelijke informatienummer (Antwoord 14020), de gemeentelijke website en
andere voorlichtingskanalen worden ingezet om de groep te bereiken. Met deze werkwijze
neemt de gemeente een actieve houding aan om belanghebbenden zo goed mogelijk te
informeren en zo veel mogelijk te traceren en te registeren.
Toetsteam
Om de belanghebbenden vlot en zorgvuldig te toetsen wordt een toetsteam samengesteld
met als onafhankelijke voorzitter de heer Geuzinge, oud-directeur van de Dienst
Persoonsgegevens. Ook gaat de gemeente gebruik maken van de zogenaamde
Pardonbank: een database waar gegevens van kandidaten nauwkeurig kunnen worden
geregistreerd. Belanghebbenden die aannemelijk hebben gemaakt dat ze ononderbroken
in Nederland verbleven, kunnen vanaf 1 oktober bij de IND worden aangemeld.
Nieuws uit B&W van de gemeente Amsterdam zijn ook te vinden onder: http://www.amsterdam.nl/archief
Een RSS-feed is beschikbaar op het adres: http://www.amsterdam.nl/xml/latestnews.xml
20 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 2 van 9
Begeleiding Pardongroep
Een andere afspraak uit het akkoord is dat de gemeente moet zorgen voor adequate
huisvesting en begeleiding naar inburgeringstrajecten en de arbeidsmarkt van de
personen die onder deze regeling worden toegelaten. Om aan deze tweede fase van het
Plan van Aanpak Pardonregeling uitvoering te geven is een gemeentelijk projectteam
samengesteld met daarin de Dienst Wonen, de Dienst Werk en Inkomen, de Dienst
Maatschappelijke Ontwikkeling, de Dienst Persoonsgegevens en de
Bestuursdienst/Openbare Orde en Veiligheid.
Het Plan van Aanpak Pardonregeling wordt op donderdag 21 juni in de Raadscommissie
voor Algemene Zaken behandeld.
Maud Bredero 06 5104 9426
Amsterdam investeert in fietser (al eerder op 18 juni gepubliceerd)
Amsterdam gaat meer fietsroutes aanleggen, meer fietsenstallingen realiseren en
blijft fietsendiefstal tegengaan. Dit zijn enkele maatregelen uit het
Meerjarenbeleidsplan Fiets 2007-2010, waarmee het college van B&W onlangs heeft
ingestemd.
Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer: "Heel veel mensen gebruiken nog steeds de auto,
ook voor korte ritten: Ruim een derde van de automobilisten gebruikt de auto voor
afstanden tot 5 kilometer. Dat is slecht voor de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid in de
stad. Door met verschillende maatregelen het fietsen te stimuleren, hopen we het aantal
autobewegingen te verminderen. Om mensen op de fiets te krijgen én te houden is het
niet genoeg om mooie fietspaden aan te leggen. We werken ook aan goede en veilige
fietsenstallingen, fietsdiefstalpreventie en verkeersveiligheid."
Doelstellingen
In het Meerjarenbeleidsplan worden twee belangrijke doelstellingen genoemd. De
gemeente streeft ernaar dat meer dan de huidige 37% van de Amsterdamse
verplaatsingen op de fiets zullen worden gedaan, maar wil dit niveau in elk geval
handhaven. Vooral de Amsterdamse jeugd fietst steeds minder, onder andere als gevolg
van gratis openbaar vervoer, zoals de OV-jaarkaart.
Daarnaast streeft Amsterdam ernaar om in 2010 hoger te scoren op tevredenheid over
Amsterdam als fietsstad. In dat jaar moeten de fietsers Amsterdam een 7,5 geven. In het
Tevredenheidsonderzoek onder fietsers in 2006 was dat een 7,0.
Onderweg
Amsterdam wil het Hoofdnet Fiets verbeteren door belangrijke onderdelen van drie routes
aan te leggen die nu nog ontbreken. Het gaat om een route voor langzaam verkeer met
een brug over het Noordhollandsch Kanaal in het stadsdeel Amsterdam-Noord, een
passage voor langzaam verkeer door het Centraal Station en een fietsbrug over de
Singelgracht in het verlengde van de Leidsegracht. Daarnaast wil Amsterdam fietspaden
aanleggen langs drukke wegen en bestaande fietspaden goed onderhouden. De
gemeente wil ook gaan experimenteren met automatische detectie voor fietsers, die
ervoor zorgt dat de verkeerslichten sneller op groen springen als een fiets nadert.
Wachttijdvoorspellers op verkeerslichten zorgen ervoor dat een fietser precies weet hoe
lang het duurt voordat het licht op groen springt. Er worden nog meer
wachttijdvoorspellers geplaatst. De al geplaatste wachttijdvoorspellers worden door
fietsers erg gewaardeerd.
20 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 3 van 9
Stallingen
De gemeente wil vijf nieuwe bewaakte fietsenstallingen (Lockers) realiseren bij locaties
die veel publiek trekken, zoals het Leidseplein, en bij OV-knooppunten. Daarnaast zal er
ook geëxperimenteerd worden met innovatieve oplossingen voor fietsparkeren.
Voorbeelden hiervan zijn een automatische stalling (zoals die in Noord bij de pont) en
fietsenrekken met ICT-toepassingen.
Daarnaast heeft wethouder Herrema er onlangs, samen met de G4, bij de minister voor
gepleit dat de verplichting voor een berging in een nieuwe woning opnieuw in het
Bouwbesluit wordt opgenomen. Als mensen een berging hebben, dan kunnen ze hun fiets
veiliger stallen en wordt de kans op diefstal kleiner.
Ook wil de gemeente samen met de stadsdelen een pilot uitvoeren voor fietstrommels bij
woningen. In deze trommels kunnen bewoners tussen de vijf en tien fietsen stallen.
Fietsendiefstal
Onder andere door goede stallingen moet het aantal fietsdiefstallen eind 2010 met 40%
ten opzichte van 2005 zijn afgenomen (het risico dat je fiets wordt gestolen moet dalen
van 10% in 2005 tot 6% in 2010). Ook wil het college meer controle gaan uitoefenen op
de verkoop van gestolen fietsen door fietsenhandelaren. Gemeente, politie en justitie
werken nauw samen in de aanpak van fietsdiefstal.
Veiligheid
Fietsers zijn kwetsbaar in het Amsterdamse verkeer. De gemeente blijft doorgaan met het
veiliger maken van onveilige kruispunten. Voor de jongste jeugd zal de gemeente
fietscursussen met een afsluitend examen blijven organiseren.
Financiën
Voor de uitvoering van de ambities uit het Meerjarenbeleidsplan Fiets 2007-2010 is een
bedrag geraamd van in totaal 69,3 miljoen euro. Er wordt een bijdrage van de stadsdelen
en de Stadsregio Amsterdam verwacht.
Procedure
Het Meerjarenbeleidsplan Fiets 2007-2010 wordt op 12 september in de raadscommissie
besproken en op 10 oktober in de gemeenteraad.
Stefan Rutte 552 3409
Johanneke Helmers, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, 06 5338 1140
Onderhoud cultuurgebouwen moet beter (al eerder op 13 juni
gepubliceerd)
Het onderhoud van bestaande cultuurgebouwen is niet goed genoeg gewaarborgd.
Dit is een van de belangrijkste conclusies uit de nota `Cultuur onder dak' waarmee
het college van B&W heeft ingestemd. In de nota staat het Amsterdamse culturele
vastgoedbeleid centraal.
Het Amsterdamse gemeentebestuur wil meer grip krijgen op het cultureel vastgoed. De
huidige situatie is dat het geld voor onderhoud van cultureel vastgoed veelal incidenteel
en ad hoc moet worden gevonden.
Wethouder Carolien Gehrels (Kunst en Cultuur): "Meer structuur binnen het cultureel
vastgoed is belangrijk, want cultureel vastgoed heeft grote waarde en bepaalt mede de
waarde van het vastgoed er omheen. Culturele functies dragen bij aan de
aantrekkelijkheid van het klimaat in de stad. Daarom is goed onderhoud noodzakelijk. Een
20 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 4 van 9
gestructureerde aanpak biedt wat dat betreft grote kansen. Een heldere taakverdeling en
eigen verantwoordelijkheid is ons uitgangspunt."
Voor een gestructureerd cultureel vastgoedbeleid, is allereerst een goede inventarisatie
van de gemeentelijke cultuurpanden nodig. In de nota wordt vooral gekeken naar de 121
culturele instellingen van het Kunstenplan 2005-2008. Een eerste blik op deze panden
leert dat de staat van onderhoud van deze panden redelijk is, maar ook kwetsbaar. Het
onderzoek naar de staat van het onderhoud van elk cultuurgebouw wordt naar
verwachting deze zomer afgerond. Dan zal dus blijken in welke cultuurgebouwen de
afgelopen jaren te weinig is geïnvesteerd, en zal de hoogte van het `onderhoudsgat' van
alle cultuurgebouwen samen inzichtelijk zijn.
Rond dezelfde tijd wordt een andere inventarisatie afgerond waaruit blijkt welke
onderhoudsuitgaven de komende twintig jaar jaarlijks moeten worden gedaan om alle
gemeentelijke cultuurgebouwen op een verantwoorde manier te onderhouden.
De nota gaat over cultuurpanden met een (groot)stedelijke functie; de stadsdelen hebben
en houden een eigen verantwoordelijkheid voor cultuurpanden die stadsdeelgebonden
zijn.
Naar verwachting behandelt de Raadcommissie voor Kunst en Cultuur de nota op 28 juni.
De nota is te downloaden op www.amsterdam.nl/kunstencultuur.
Robert Wichink 552 2345
Intensievere samenwerking in de Amsterdamse
ruimtelijke sector (al eerder op 13 juni gepubliceerd)
Het college van B&W heeft besloten dat de diensten Infrastructuur Verkeer en
Vervoer, Ruimtelijke Ordening, het Ingenieursbureau Amsterdam, het
Ontwikkelingsbedrijf Amsterdam, Economische Zaken en het Project Management
Bureau per 1 september 2007 veel intensiever gaan samenwerken. Bestuurlijke
besluitvorming zal dan gezamenlijk worden voorbereid, zowel op het gebied van
uitvoering van projecten als van visievorming en stedelijke regie.
Het bestuur wil een onderscheidende plaats veroveren in de top van de Europese steden.
Daartoe moet Amsterdam uitgroeien tot een ware metropool. De ontwikkeling van
prachtwijken en de stap naar verdere regionale ontwikkeling maken daar deel van uit. Het
bouwen aan de metropool stelt eisen aan de ruimtelijke sector. Zo moet de kwaliteit van
de Amsterdamse expertise extra hoog worden, en moet de bediening van bestuur en
stadsdelen beter. De diensten willen meer voor de stadsdelen gaan betekenen.
De diensten en bedrijven gaan veel intensiever samenwerken, en daarom moet de cultuur
binnen de diensten meer gericht zijn op samenwerken en creativiteit. Daarnaast moet er
op meer eenduidige wijze gewerkt gaan worden. Dit geldt vooral voor de bedrijfsvoering,
het benaderen en bedienen van stadsdelen, het maken van financiële en juridische
risicoanalyses, en werving en opleiding van personeel.
Ook is besloten dat de diensten gaan onderzoeken op welke wijze zij structureel ten
minste 5 miljoen euro kunnen besparen over hun totale omzet vanaf 2012. Er zal worden
gekeken of deelbesparingen in eerdere jaren mogelijk zijn.
Concrete zaken waartoe het college heeft besloten zijn:
· Benoeming van een voorzitter van de Ontwikkelingsalliantie uit het midden van de
zittende directeuren van de betrokken diensten (per 1 september 2007).
20 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 5 van 9
· Het opstellen van een plan van aanpak voor de ontwikkeling van Amsterdam en haar
regio tot metropool.
· Het onderzoeken van mogelijkheden van gemeenschappelijke of geclusterde
huisvesting.
· Een uniforme bedrijfsvoering door te werken op basis van een jaarprogramma en/of
offertes, en door op tarief het beleidswerk voor te leggen aan het bestuur.
· Een plan van aanpak over hoe de regio en de stadsdelen gemeenschappelijk bediend
kunnen worden.
· Een plan van aanpak om gezamenlijk de juridische risico's van aanbesteding en
mededinging te beperken.
· Uitzoeken welke mogelijkheden er zijn om meer opdrachten voor stadsdelen en
projecten uit te voeren.
· Voorstellen te doen voor het verder beheersen van de financiële risico's van grote
infrastructurele projecten door onder meer de risicoanalyses te standaardiseren.
· Het oprichten van een expertisecentrum voor zaken als contractvorming,
prestatiemeting bouwbedrijven en projectevaluatie.
Achtergrond
Een aantal zaken riep de vraag op naar mogelijkheden om het functioneren van de
ruimtelijke sector te verbeteren.
· Het college wil een onderscheidende plaats veroveren in de top van de Europese
steden. Om dat te bereiken moet Amsterdam uitgroeien tot een Europese metropool.
De realisatie hiervan stelt extra eisen aan de ruimtelijke sector.
· In mei 2006 werd de jaarrekening van het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam
(OGA) 2005 mede afgekeurd door de financiële verantwoording van de grote
projecten.
· Parallel hieraan constateerde het college dat de aansturing van de grote projecten
onduidelijk is georganiseerd
· Adviezen vanuit de ruimtelijke sector aan het bestuur werden onvoldoende integraal
opgesteld.
De directeur OGA kreeg de opdracht om met zijn collega's uit de ruimtelijke sector een
visie te formuleren op de manier waarop Amsterdam de grote projecten effectiever kan
organiseren en de positie van de ruimtelijke diensten kan versterken.
Gemeente Amsterdam, Marjolijn van Goethem, 020 552 3246/06 3048 6216,
woordvoerder wethouder Van Poelgeest, of Karen Buschman, woordvoerder directeur
OGA, 020 552 5841, 06 2260 0020 (k.buschman@dro.amsterdam.nl).
Aansturing grote projecten wordt eenduidiger (al eerder op
13 juni gepubliceerd)
De positie van de grote projecten in de ruimtelijke sector wordt versterkt. Dit besluit
komt voort uit onderzoek dat is gedaan naar het functioneren van de ruimtelijke
sector. Daarnaast zal de aansturing eenduidiger worden. Zeven grote ruimtelijke
projecten zullen mede worden aangestuurd door stadsdelen. Dit heeft het college
van B&W besloten. Nu zijn de Amsterdamse ruimtelijke projecten op verschillende
manieren georganiseerd.
De centrale stad zal de grote ruimtelijke projecten benoemen tot zogenaamde
coalitieprojecten als deze projecten én een grondexploitatie hebben (of krijgen) met een
investeringsvolume voor de gemeente van meer dan 75 miljoen euro, én een hoog
risicoprofiel kennen én waarvan de verwezenlijking van strategisch belang is voor de stad.
Het gaat om zeven projecten, onder meer Noordwaarts, IJburg en Sciencepark.
20 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 6 van 9
De integrale verantwoordelijkheid voor een coalitieproject komt te liggen bij een
projectdirecteur. Nu heeft een projectmanager een dienstdirecteur als ambtelijk
opdrachtgever boven zich bij grote projecten. In plaats hiervan komt er nu een directe
aansturing van de projectdirecteur door bestuurders van het betreffende stadsdeel en de
centrale stad samen, dus in coalitieverband.
De financiële verantwoordelijkheden en bevoegdheden van coalitieprojecten blijven bij de
centrale stad. De stadsdelen zullen meer bevoegdheden krijgen bij andere zaken. De
verdeling van bevoegdheden wordt maatwerk per project.
Het belangrijkste mandaat van de projectdirecteur wordt om besluiten te nemen en
overeenkomsten aan te gaan die financiële gevolgen hebben voor de grondexploitaties
van de gebieden die onder hem vallen. De financiële verantwoording van de projecten
verloopt via de jaarrekening van het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA).
Om dit mogelijk te maken krijgen de projecten eigen projectcontrollers. De projectdirecteur
stelt jaarlijks een financieel perspectief op. Dit is het belangrijkste beheersingsinstrument.
De centraal-stedelijke diensten hebben in deze opzet een beleids- en regierol, omdat zij
de ruimtelijke kaders stellen waarbinnen de projecten moeten werken. Anderzijds hebben
zij een faciliterende rol, omdat zij bijvoorbeeld in opdracht van de projecten werken.
Achtergrond
Een aantal zaken riep de vraag op naar mogelijkheden om het functioneren van de
ruimtelijke sector te verbeteren.
· Het college wil een onderscheidende plaats veroveren in de top van de Europese
steden. Om dat te bereiken moet Amsterdam uitgroeien tot een Europese metropool.
De realisatie hiervan stelt extra eisen aan de ruimtelijke sector.
· In mei 2006 werd de jaarrekening van het OGA 2005 mede afgekeurd door de
financiële verantwoording van de grote projecten.
· Parallel hieraan constateerde het college dat de aansturing van de grote projecten
onduidelijk is georganiseerd.
· Adviezen vanuit de ruimtelijke sector aan het bestuur werden onvoldoende integraal
opgesteld.
De directeur OGA kreeg de opdracht om met zijn collega's uit de ruimtelijke sector een
visie te formuleren op de manier waarop Amsterdam de grote projecten effectiever kan
organiseren en de positie van de ruimtelijke diensten kan versterken.
Gemeente Amsterdam, Marjolijn van Goethem, 020 552 3246/06 3048 6216,
woordvoerder wethouder Van Poelgeest, of Karen Buschman, woordvoerder directeur
OGA, 020 552 5841/06 2260 0020 (k.buschman@dro.amsterdam.nl).
Andere A-besluiten
(genomen op basis van stukken en discussies)
Werk en Inkomen
Het college heeft ingestemd met de start van de communicatiecampagne rondom de
scholierenvergoedingen 2007-2008. Het is van belang om vóór de zomervakantie met de
uitgebreide voorlichtingscampagne op AT5 en in het blad Metro van start te gaan. Bij
uitstel lijdt de Dienst Werk en Inkomen schade.
Jeugdzaken
Het college heeft het Meerjarenprogramma Jong Amsterdam-Kinderen Eerst vastgesteld.
Voor dit programma is ruim 70 miljoen euro voor vier jaar beschikbaar. Er zijn vijf
programmalijnen vastgesteld namelijk: opvoedondersteuning (waaronder de ontwikkeling
20 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 7 van 9
van een referentiemodel voor preventief jeugdbeleid), gezinsaanpak (afstemming tussen
zorg voor volwassenen en kinderen en het verbeteren van d coördinatie van zorg in
multiprobleemgezinnen), talentontwikkeling, gegevens en informatie (het verbeteren van
signalering en hulp door afstemming van de verschillende informatiesystemen) en visie
(het ontwikkelen van een visie op competentie ontwikkeling en opvoeding van kinderen).
In Amsterdam wonen 155.000 kinderen onder de 19 jaar. Veertigduizend kinderen
groeien op in een gezin met een minimuminkomen. Een groot deel van de Amsterdamse
kinderen heeft een leerachterstand. Voor vijf procent van de kinderen wordt een beroep
gedaan op professionele zorg. Met het meerjarenprogramma wil het college de
opvoedsituatie van alle kinderen verbeteren en - waar nodig - de opvoeding
ondersteunen. Het primaire doel is het scheppen van mogelijkheden en voorwaarden voor
kinderen en jongeren voor hun individuele ontwikkeling en maatschappelijke deelname.
Door de nauwe samenwerking tussen Kinderen Eerst en Jong Amsterdam is besloten om
deze programma's onder één noemer en aansturing te brengen onder de naam Jong
Amsterdam-Kinderen Eerst. Behandeling in de raadscommissie is op 21 juni en in de
gemeenteraad op 4 juli.
Diversiteit
Het college heeft ingestemd met de beantwoording van de schriftelijke vragen van de
raadsleden A.J.C. de Wit en H.G. Verweij (VVD) over subsidieverstrekking aan religieuze
en niet-religieuze organisaties. Publicatie in het Gemeenteblad.
Zorg
De beleidsperiode van het Marktwerkdeel Basistakenpakket voor Jeugdgezondheidszorg
wordt met 1 jaar verlengd. Dit basistakenpakket omvat een zorgaanbod voor jongeren van
0 tot 4 jaar. De gemeenten mogen de invulling van het basistakenpakket toespitsen op
hun zorgbehoeften. Door het huidige basistakenpakket met 1 jaar te verlengen krijgt de
gemeente extra ruimte om een aantal belangrijke ontwikkelingen in het nieuwe
basistakenpakket te verwerken.
Personeel en Organisatie
Het college heeft kennisgenomen van de notitie `Diversiteit'. In deze notitie wordt
voorgesteld om diversiteit binnen de ambtelijke organisatie als programma te organiseren
voor de periode 2007-2010. Het college gaat hiermee akkoord. Op dit moment is 40% van
de bij de gemeente werkende ambtenaren vrouw (het streefcijfer voor deze
collegeperiode is 44%) en is 22,5% allochtoon (het streefcijfer voor deze collegeperiode is
27%). Door diversiteit als programma te organiseren is de kans groter dat de streefcijfers
voor deze collegeperiode worden gehaald. In de notitie staan ook suggesties voor
mogelijke acties.
Er wordt een interimpool opgericht voor managers vanaf schaal 13. Deze pool heeft als
doel om de samenwerking binnen het Concern te bevorderen en de inzetbaarheid van
managers te verbreden. De pool wordt ondergebracht bij de Adviesgroep Amsterdam.
Door de oprichting van de pool kan er mogelijk een frictietekort van 252.000 ontstaan op
de rekening 2007.
Ruimtelijke Ordening/Grondzaken
Het college heeft kennisgenomen van het Stedenbouwkundig Programma van Eisen voor
het gebied Doornburg, ASKO-bestuurskantoor. Dit is het gebied ten noordoosten van de
kruising Kalfjeslaan-Amstelveenseweg. Het plan betreft sloop van de kinderopvang Het
Augustijntje, herinrichting van de openbare ruimte en de nieuwbouw van een kantoor voor
het bestuur van de Amsterdamse Stichting voor Katholiek Onderwijs (ASKO). Het college
heeft de grondexploitatie hiervan vastgesteld. Afdracht van het geraamde overschot van
297.000 aan het Vereveningsfonds is in de grondexploitatie opgenomen. Het college
verleent een krediet van 299.000 voor verwervingen en uitvoeringswerkzaamheden.
Doornburg wordt sinds begin jaren '90 herontwikkeld. Belangrijke uitgangspunten voor het
20 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 8 van 9
programma zijn: aansluiting bij de groenstrook langs de Kalfjeslaan, behoud van het
groene karakter en compensatie van het wateroppervlak door de aanleg van een vijver.
Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Het college heeft kennisgenomen van het verslag over het eerste kwartaal van 2007 van
de Noord/Zuidlijn, de auto-onderdoorgang en de busstations CS. In februari kwam de
westelijke bouwputwand van het metrostation onder het Centraal Station gereed. De
verkeerssituatie op het Rokin is veranderd. Trams, fietsers en auto's kunnen nu weer aan
de winkelzijde van de straat rijden. De komende tijd wordt gewerkt aan een voorlopig
ontwerp voor zowel de tijdelijke als de definitieve inrichting van het busstation.
Behandeling in de raadscommissie is op 12 september.
B-besluiten
(routinematig; geen stukken)
Juridische Zaken
· Bezwaarschriften, ingediend door de bewonersvereniging `De Mirandabuurt' en
anderen, gericht tegen besluit van B&W over verlenen bouwvergunning
Gemeenschapscentrum met Synagoge Zuidelijke Wandelweg en Gaasterlandpad.
· Bezwaarschriften van R. van der Veer, Planologische Werkgroep Rivierenbuurt en
Bewonersvereniging De Mirandabuurt tegen besluit van B&W over bouwvergunning
parkeergarage aan Europaboulevard.
· Bezwaarschrift van J. Singh tegen het doorhalen van zijn inschrijving op de
sollicitantenlijst van de markt Plein '40-'45.
· Bezwaarschrift van M.R.B.M. Disselhoff, namens de Stichting Wijkopbouwcentrum
Buitenveldert van 02-04-2007, tegen de kapvergunning van 37 bomen en het
verplanten van 52 bomen op het campusterrein van de Vrije Universiteit.
· Bezwaarschrift van Netwerk Alternatieve Reizigers van 13-03-2007 tegen de
aanzegging tot bestuursdwang voor het, zonder ontheffing, met een object innemen
van een ligplaats in de ADM Westhaven in Westpoort.
· Bezwaarschrift van mevr. N.E. Molenaar tegen besluit van 23-02-2007 over de
toepassing van bestuursdwang in verband met foutief afmeren vaartuig.
· Bezwaarschrift van Stichting Schorer van 26-03-2007 gericht tegen besluit van B&W
van 01-03-2007 over de verlening van de projectsubsidie in het kader van de
voormalige Rijkssubsidieregeling Coördinatie Vrijwillige Thuiszorg en Mantelzorg.
· Bezwaarschrift van M.L.J. Pos van 26-03-2007 tegen de aanzegging tot
bestuursdwang voor het, zonder ontheffing, met een object innemen van een ligplaats
in de ADM Westhaven in Westpoort.
Educatie
· Incidentele waarderingssubsidie Heliomare.
Diversiteit
· Besluit over een eenmalige subsidie aan NINSEE.
Zorg
· Besluitvorming projectsubsidie in 2007 aan `Vrijwilligersacademie' en `Informele
respijtzorg in de stadsdelen' in het kader van de motie Olmer.
· Overdracht subsidie vanuit de Dienst Zorg en Samenleven voor de Stichting
Samenwerking Bijzondere Noden Amsterdam aan de Dienst Maatschappelijke
Ontwikkeling.
· Besluitvorming over statutenwijziging stichting Amstelrade en intrekken garantstelling.
20 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 9 van 9
Sport en Recreatie
· International Windmill Windup: waarderingssubsidie 2007.
Stukken die horen bij de in het college van B&W genomen A-besluiten zijn in
principe openbaar en zijn - op aanvraag - vanaf de woensdag na de
dinsdagvergadering in te zien in het Voorlichtingsloket.
Raad en raadscommissies
Voor de actuele agenda's, inclusief de vergaderstukken, zie
www.gemeenteraad.amsterdam.nl
De bovenstaande gegevens waren bekend op de dag voor de verschijningsdatum van
deze publicatie. Informatie over de definitieve agenda's van de vergaderingen van de
gemeenteraad en de raadscommissies kunt u enkele dagen tevoren krijgen in het
Voorlichtingsloket van de gemeente Amsterdam. Daar liggen ook de bij de vergaderingen
behorende stukken ter inzage.
Adres Voorlichtingsloket:
Stadhuis, Amstel 1, 1011 PN AMSTERDAM
Telefoon 14 020
Postbus 202 Directie Communicatie
1000 AE Amsterdam
Telefoon 020 552 2117
Fax 020 624 5550
www.amsterdam.nl
---- --
Gemeente Amsterdam