Belgische Federale Overheid



01-07-2007

Light-producten: een geharmoniseerde reglementering voor heel Europa

"Light", "zoutarm", "rijk aan vezels", "zonder vetstoffen" zijn maar een paar van de vele gezondheidsbeweringen die u op voedingsproducten kunt vinden.

Sinds 1 juli 2007 mogen zinnen en afbeeldingen met beweringen over de voedingskwaliteit van levensmiddelen enkel op de verpakkingen staan als ze voldoen aan strikte criteria. Ze zullen dan ook wetenschappelijk bewezen en goedgekeurd moeten worden. Deze nieuwe reglementering is ook van toepassing op reclame.

De doelstelling van deze verordening is een betere bescherming van de consument en een eerlijke concurrentie op het hele Europese grondgebied.

Voortaan mag een limonade van 25 cl zich bijvoorbeeld alleen nog "suikerarm" noemen als ze niet meer dan 6,25 gram suiker bevat (2,5 g/ml voor vloeistoffen).

Bovendien zijn bepaalde praktijken van nu af aan totaal verboden. Het gaat om:

beweringen dat het niet consumeren van het product slecht voor de gezondheid zou zijn

vermeldingen die betrekking hebben op het tempo of het belang van gewichtsverlies

aanbevelingen door een bepaalde arts
In België zal het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) controles uitvoeren op de verkochte producten.

Voor meer informatie kunt u terecht op:

de website van het FAVV

het Volksgezondheidsportaal van de Europese Unie