Belgische Federale Overheid
01-07-2007
Light-producten: een geharmoniseerde reglementering voor heel Europa
"Light", "zoutarm", "rijk aan vezels", "zonder vetstoffen" zijn maar
een paar van de vele gezondheidsbeweringen die u op voedingsproducten
kunt vinden.
Sinds 1 juli 2007 mogen zinnen en afbeeldingen met beweringen over de
voedingskwaliteit van levensmiddelen enkel op de verpakkingen staan
als ze voldoen aan strikte criteria. Ze zullen dan ook
wetenschappelijk bewezen en goedgekeurd moeten worden. Deze nieuwe
reglementering is ook van toepassing op reclame.
De doelstelling van deze verordening is een betere bescherming van de
consument en een eerlijke concurrentie op het hele Europese
grondgebied.
Voortaan mag een limonade van 25 cl zich bijvoorbeeld alleen nog
"suikerarm" noemen als ze niet meer dan 6,25 gram suiker bevat (2,5
g/ml voor vloeistoffen).
Bovendien zijn bepaalde praktijken van nu af aan totaal verboden. Het
gaat om:
beweringen dat het niet consumeren van het product slecht voor de
gezondheid zou zijn
vermeldingen die betrekking hebben op het tempo of het belang van
gewichtsverlies
aanbevelingen door een bepaalde arts
In België zal het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de
Voedselketen (FAVV) controles uitvoeren op de verkochte producten.
Voor meer informatie kunt u terecht op:
de website van het FAVV
het Volksgezondheidsportaal van de Europese Unie