Jan Marijnissen
Weblog
Thonik wint Rotterdamse Designprijs 2007
zaterdag 30 juni 2007, 21.07 uur
categorie: Cultuur, De SPartij
Ontwerpbureau Thonik heeft de tweejaarlijkse, prestigieuze Designprijs
van de stad Rotterdam gewonnen. De internationale jury was erg
gecharmeerd van het werk dat het bureau ten behoeve van de SP heeft
gemaakt, in de laatste anderhalf jaar: drie campagnes èn een nieuwe
huisstijl. Zij koos unaniem voor het Amsterdamse bureau.
De tentoonstelling
De jury bestond uit Didier Krzentowski, directeur van Galerie Kreo in
Parijs; Gareth Williams, conservator van het Victoria and Albert
Museum in Londen; Fernando Brizio, ontwerper te Lissabon; en
voorzitter Bas Heijne.
Thomas en Nikki op video op de tentoonstelling
Omdat Thomas Widdershoven en Nikki Gonnissen (van Thonik) vanwege
droeve omstandigheden vanmiddag niet aanwezig konden zijn in Museum
Boijmans Van Beuningen, hadden ze mij - als opdrachtgever - gevraagd
de prijs samen met medewerkers van het bureau in ontvangst te nemen.
Een hele eer.
Uit het juryrapport:
Dat de campagne een hoge mate van authenticiteit uitstraalt en
voelbaar contact houdt met het grassroots-imago van de partij, is
te danken aan de wijze waarop studio Thonik de balans tussen speels
design en politieke ernst heeft weten te bewaren. Dat moet de
belangrijkste reden zijn van het doorslaande succes van de
campagne.
(...)
De campgane die Thonik in opdracht van de SP vormgaf, staat volgens
de jury van de Designprijs, met zijn mengeling van klaarheid en
speelsheid, in de beste traditie van de Nederlandse design, maar
laat tegelijkertijd een nieuw maatschappelijk elan zien, dat
behalve een bekroning ook navolging verdient.
Namens de jury,
Bas Heijne, voorzitter
De Soep-Express was er ook
In mijn dankwoord heb ik gezegd dat we geprobeerd hebben `vorm en
inhoud' zoveel mogelijk te laten samenvallen. Ontwerpen voor de SP
moeten dus - net zoals onze politieke inzet - duidelijk en herkenbaar
zijn, éénduidig en zelfbewust, maar ook sympathiek.
De samenwerking van de SP met Thonik betekent een goed evenwicht
tussen creativiteit en gevoel voor realiteit, èn... heel veel plezier.
Tot slot, riep ik op tot minder ruimte voor marketing en reclame, en
meer ruimte voor eigenzinnige ontwerpers en esthetiek.