Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Haagse Berichten Door: Fred Andrioli, Haagse redactie

Jaarverslag Verkeer en Waterstaat en Infrafonds
Punctualiteit NS bleef in 2006 achter op doelstelling

Op 28 juni sprak de Vaste Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat over het jaarverslag van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat met minister Eurlings en staatssecretaris Huizinga. Cramer (CU) maakte eerst, als rapporteur namens de commissie, een aantal opmerkingen van feitelijke aard, mede op grond van het rapport van de Algemene Rekenkamer.
De punctualiteit van NS is weliswaar iets verbeterd ten opzichte van 2005, maar blijft achter bij de doelstelling, terwijl het aantal storingen juist was gedaald. Een aantal doelen was niet vergezeld van indicatoren. (Is alles nu onder controle voor wat de bedrijfsvoering betreft?

De minister antwoordde dat er verbetering is met betrekking tot het op tijd rijden bij NS. De cijfers over het eerste halfjaar van 2007 laten een verdere stijging zien van de punctualiteit. De Rekenkamer vindt weliswaar dat alle doelen onderbouwd moeten worden met indicatoren, maar dat is niet in alle gevallen mogelijk De minister gaf toe dat de betrouwbaarheid van de reistijd in de Randstad (weg en openbaar vervoer) slecht afsteekt bij vergelijkbare stedelijke regio's in het buitenland. De minister heeft hoge ambities met betrekking tot de reistijden en de betrouwbaarheid. Organisatie en contractenbeheer worden verbeterd. Hij hoopt in 2008 met een positiever verhaal te kunnen komen.
Cramer zei vervolgens namens zijn fractie dat hij vernomen had dat er in enkele regio's klachten zijn over ProRail. De minister gaat hierover praten met de betrokken overheden en met het bestuur van ProRail. Cramer vroeg hoe het staat met de nieuwe stations. Er is vertraging te constateren bij het station Hemboog. De minister gaf over enkele nieuwe stations de stand van zaken en zegde nadere informatie toe. Cramer gaf ook aan niets te voelen voor individueel vervoer door de lucht (met helicopters). Hierover heeft het kabinet nog geen standpunt bepaald.

Roefs (PvdA) betreurde dat de beantwoording van vragen zo lang had geduurd, maar gaf toe dat het ook wel ligt aan de vragen van de commissieleden. Zij herinnerde eraan dat vorig jaar beloofd was dat de Kamer nog eens kon spreken over de dienstregeling van NS. Daarna bleek dat de (vorige) staatssecretaris al haar handtekening had gezet tijdens het reces.

Koopmans (CDA) wilde een verbetering in de verhouding tussen Kamer en ministerie. Dan zou de Kamer ook niet over ieder onderwerp rapporten etc. hoeven te vragen. Hij constateerde dat het ministerie geen open houding aanneemt ten aanzien van initiatieven en voorstellen van buiten het departement. Hij bepleitte constructief overleg en kwam daar in tweede termijn nog uitgebreid op terug.

Roemer (SP) zei over de stijging van de punctualiteit in de eerste helft van 2007, dat als NS het niet redt om met deze trage dienstregeling verbetering te bereiken dat zij het dan nooit redden. Hij vroeg of de minister kon zeggen dat het departement nu voldoende toegerust is om fouten, zoals die zijn gemaakt, te voorkomen. De minister zei dat er alles aan gedaan wordt om de organisatie te verbeteren, onder andere door meer expertise in huis te halen. Roemer is blij dat de A6-A9, de zweeftrein naar Groningen en de privatisering van Schiphol niet doorgaan. Verder vroeg hij aandacht voor het tekort aan fietsenstallingen bij stations en overhandigde een brochure van de SP, getiteld "Ga toch fietsen? Zorg voor stalling!". Hij vroeg de bewindslieden om een commentaar, hetgeen werd toegezegd.

De Krom (VVD) zei dat bij projecten het teveel aan regels in de weg staat. Hij drong er op aan dat de onderuitputting van 178 miljoen voor wegen niet gebruikt wordt voor "leuke linkse hobbies" zoals gratis openbaar vervoer. De minister bevestigde dat dit geld gereserveerd blijft voor de wegen. De Krom vroeg ook wat er nu met Schiphol gaat gebeuren. Alhoewel geen onderwerp van het jaarverslag antwoordde de minister dat verschillende opties worden bezien, in overleg met de andere aandeelhouders.

Agema (PVV) zei dat 2006 geen goed jaar was. De files nemen toe. Hoe krijgen we Nederland weer aan het rijden? Hoe bereikt de minister de nodige cultuuromslag op het departement?
De minister zegde nog een stuk toe over de invulling van de eerste fase van "Anders betalen voor mobiliteit", vóór de begrotingsbehandeling.

Den Haag, 24 juni 2007