PERSBERICHT
Leidschendam, 29 juni 2007
Verwerkers creditcards zetten winkeliers en
horeca onterecht voor het blok
Het Platform Detailhandel Nederland en Koninklijk Horeca Nederland zijn boos op
verwerkers van creditcardtransacties zoals EMS en Paysquare.
Beide partijen hebben aangegeven binnenkort de aansprakelijkheid voor creditcardfraude
door te schuiven naar winkeliers en horeca, de zogenaamde `liability shift'.
De verwerkers claimen dat winkeliers en horeca voldoende tijd hebben gehad om deze
fraude te voorkomen door het aanschaffen van zogenaamde `EMV geschikte terminals'.
EMV is een nieuwe technologie waarvan creditcardmaatschappijen zoals MasterCard en
Visa beweren dat hierdoor fraude aan de kassa zal verdwijnen.
Het Platform Detailhandel Nederland en Koninklijk Horeca Nederland vinden het ongehoord
dat ondernemers de schade door fraude gepleegd met betaalproducten aan de kassa
moeten betalen, terwijl zij geen enkele controle hebben over de gebruikte
beveiligingstechnieken en over de uitgifte van deze betaalproducten.
Zelfs als ondernemers de verwerkers van creditcardtransacties ter wille zouden willen zijn, is
het op korte termijn onmogelijk te voldoen aan de eisen:
Gezien de gestelde termijn van de verwerkers is het onmogelijk om de 150 a 200.000
betaalterminals in Nederland tijdig te vervangen.
Hun eisen dwingen winkeliers en horeca om uitstekend functionerende apparatuur, ruim
voor het einde van de houdbaarheidsdatum te vervangen;
Daarnaast is er nu slechts 1 aanbieder in de markt van EMV geschikte terminals en
dwingen de verwerkers van creditcardtransacties zo winkeliers en horeca in de armen
van 1 aanbieder;
Betaalterminals zijn vaak onderdeel van complexe gekoppelde systemen:
transactienetwerk, kassasystemen, kassakoppelingen enzovoorts. Vervanging is niet zo
eenvoudig als deze verwerkers suggereren.
Door ondernemers op hoge kosten te jagen hebben zij geen andere keus dan deze kosten
door te berekenen in hun productprijzen. Zo dwingen creditcardmaatschappijen en hun
verwerkers winkeliers en horeca tot een niet noodzakelijke prijsverhoging voor consumenten.
Bovendien zit er in de vergoeding die ondernemers moeten betalen voor het accepteren van
creditcards aan de verwerkers al een fikse premie voor fraude. Dit is dus dubbelop!
Platform Detailhandel Nederland en Koninklijk Horeca Nederland vragen zich af of
aansprakelijkheid wel zo eenvoudig verschoven kan worden. Zij bezinnen zich dan ook op
verdere (juridische) acties om deze ongewenste en schandalige situatie te voorkomen.
Op donderdag 28 juni heeft het Tweede Kamerlid Mei Li Vos (PvdA) kamervragen gesteld
aan de minister van Financiën over de liability shift, waarin zij de minister vraagt of hij dit een
redelijke en haalbare ontwikkeling vindt. De toonbankinstellingen zijn blij met de vragen en
hopen dat ook de minister zijn verantwoordelijkheid neemt in deze kwestie. Voor de vragen
zie www.platformdetailhandel.nl.
Voor meer informatie zie ook het Positionpaper Liability Shift 2007 van de gezamenlijke
toonbankinstellingen ( Platform Detailhandel Nederland, Koninklijk Horeca Nederland en de
Vereniging van Nederlande Petroleum Industrie) op
http://www.platformdetailhandel.nl/index.cfm/28,html of www.horeca.org.
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform
vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.
Platform Detailhandel Nederland