Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 29 juni 2007

TLN verbolgen over niet-kentekening landbouwtrekkers

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is verbolgen over de onvoorstelbare aankondiging van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in zijn brief van 27 juni aan de voorzitter van de Tweede Kamer om geen kenteken in te voeren voor landbouwtractoren. Dit besluit staat haaks op eerdere toezeggingen van minister De Boer en minister Peijs om de oneerlijke concurrentie en verkeersonveiligheid aan te pakken.

Op dit moment hebben landbouwtractoren geen kenteken. Daardoor is sprake van jarenlange oneerlijke concurrentie vanwege de grote hoeveelheid vrijstellingen, die de huidige regelgeving mogelijk maakt. Geen rijbewijs, geen jaarlijkse APK, gebruik van rode diesel toegestaan, geen motorrijtuigenbelasting, onvoldoende beladingseisen. Het is onvoorstelbaar dat daar geen eind aan wordt gemaakt en dat door dit recente besluit nog meer oneerlijke concurrentie met vrachtauto's ontstaat. Het niet hebben van een kenteken bemoeilijkt bovendien controles door de politie, omdat de eigenaren van tractoren moeilijk te traceren zijn. De pakkans bij overtredingen is dus klein, waardoor bestuurders gemakkelijk in de verleiding komen om de regels te overtreden. Met behulp van een kenteken kan de handhaving flink verbeteren. Onderzoek dat notabene is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, leert dat kentekenplicht en rijbewijs een duidelijke opbrengst heeft voor de verhoging van de verkeersveiligheid.

TLN verwacht door door het besluit van minister Eurlings een sterke toename van gebruik van landbouwtrekkers juist buiten de landbouw. Zo gelden de regels inzake milieuzonering alleen voor gekentekende vrachtauto's. Niet-gekentekende landbouwtrekkers zullen naar verwachting dus steeds vaker worden ingezet voor werkzaamheden binnen milieuzones. Een zeer kwalijke zaak die voor nog meer oneerlijke concurrentie zorgt. Het argument van de minister dat de invoering van kentekenplicht kosten en administratieve lasten met zich meebrengt, is een slechte rechtvaardiging om tot dit besluit te komen. De transportsector is nog niet zo heel lang geleden geconfronteerd met een enorme kostenpost door de invoering van een eigen kenteken van aanhangwagens. Toen werd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat geen rekening gehouden met de lastenverhoging voor onze sector. De transportsector wordt door dit besluit op grote achterstand gezet.

Voor nadere informatie kunt u bellen met de afdeling Communicatie, Esther Vorenkamp, T 079 3636115