Verbond positief over Keurmerk Letselschade
Het Verbond vindt het Keurmerk Letselschade een goed initiatief om
belangenbehartiging van letselslachtoffers naar een hoger niveau te
tillen. "Niet alleen het slachtoffer, maar ook
aansprakelijkheidsverzekeraars hebben belang bij een integere en
kwalitatief hoogwaardige belangenbehartiging", aldus beleidsadviseur
Ernst Pompen.
Het belang van het slachtoffer vooropstellen: dat is het doel van het
Keurmerk Letselschade, een initiatief van Slachtofferhulp Nederland,
Stichting De Ombudsman, de advocatenorganisaties LSA en ASP, en de
Stichting Nederlands Instituut van Register-experts (NIVRE).
Letselschadekantoren en -bureaus kunnen zich sinds kort inschrijven
voor het keurmerk, dat ze kunnen verkrijgen als de kwaliteit van hun
dienstverlening hoog is en ze bovendien helder met de klant
communiceren.
Volgens het Nationaal Platform Personenschade (NPP) sluit het keurmerk
goed aan op de Gedragscode Behandeling Letselschade, die door het NPP
wordt geborgd en gehandhaafd. De gedragscode gaat over de inhoud van
het dossier en reikt spelregels aan op het gebied van een transparante
en harmonieuze schadeafwikkeling; het keurmerk richt zich niet op het
dossier zelf, maar vooral op een respectvolle omgang van de
belangenbehartiger met het slachtoffer.
Ook voor rechtsbijstandverzekeraars?
Het keurmerk is (vooralsnog) uitsluitend bedoeld voor
belangenbehartigers die alleen voor slachtoffers opkomen, zoals
letselbureaus en -advocaten. Verzekeraars kunnen er niet voor in
aanmerking komen, al heeft een aantal rechtsbijstandverzekeraars wel
interesse getoond. Volgens Jaap Smit van Slachtofferhulp Nederland is
toelating van verzekeraars nu niet mogelijk, omdat dat een ander
reglement vergt, maar hij sluit het in een later stadium niet uit.
Verzekerd!, juni 2007
Verbond van Verzekeraars