Partij voor de Dieren
29-06-2007
Klacht tegen versluierde vleespromotie in Donald Duck
Politieke jongerenorganisatie PINK! vraagt Reclame Code Commissie om
oordeel over Oom Donald als vleespromotor
Amsterdam 29 juni 2007. PINK!, de politieke jongerenorganisatie van de
Partij voor de Dieren heeft een klacht ingediend over de
vleespromotiecampagne "lekkerfitmetvlees.nl" die als oogmerk heeft om
jongeren weer aan het vlees te krijgen.
De multimediale campagne is een initiatief van het Vleesinformatiepunt
van de Productschappen Vee, Vlees en eieren. Omdat uit onderzoek
blijkt dat jongeren steeds minder vlees eten, is in samenspraak met
Sanoma besloten tot een vleeskookboekje als bijlage in de Donald Duck,
waarin Oom Donald en Kwik, Kwek en Kwak kinderen moeten overhalen tot
het eten van meer vlees.
De advertorial is op tal van punten in strijd met de regels en
uitgangspunten van de Reclame Code voor voeding en de voorschriften
van op kinderen gerichte reclame.
Zo mag reclame niet aansluitend en onherkenbaar gebracht worden in een
jeugdmedium, mogen jeugdidolen niet misbruikt worden om voeding aan te
prijzen, zijn gezondheidsclaims alleen toegestaan wanneer ze voorzien
zijn van wetenschappelijke onderbouwing. Bovendien moeten getoonde
maaltijden compleet zijn en voldoen aan de Richtlijnen Gezonde Voeding
van de Voedingsraad (de advertorial toont hamburgers zonder meer).
Bovendien mag reclame gericht op jongeren niet de indruk wekken dat de
consumptie van een specifiek voedingsmiddel hun populariteit onder
leeftijdsgenoten zou kunnen vergroten en de `vleeskeuring' op
www.lekkerfitmetvlees.nl doet dat wel, evenals de advertorial in
Donald Duck.
Ook bevat de advertorial onjuiste informatie. Zo zou vitamine B12
alleen in dierlijke producten voorkomen.
De Partij voor de Dieren heeft Kamervragen gesteld over deze vorm van
beïnvloeding van kinderen om ze over te halen om meer te consumeren
van een product waarvan de regering heeft aangegeven dat het 't meest
milieubelastende onderdeel van ons voedingspakket is.