Verbod op verplichting roetfilters voor nieuwe personenwagens heeft geen
relatie met instelling milieuzones
29-06-2007
Deze week heeft het Gerecht van Eerste Aanleg beslist dat Nederland
niet voor het jaar 2009 mag eisen dat nieuwe personenautos zijn
uitgerust met roetfilters.
Naar aanleiding van deze uitspraak van 27 juni 2007 zijn vragen
gerezen over de gevolgen daarvan voor de uitwerking van de afspraken
die vorig jaar zijn gemaakt in het kader van het Convenant Stimulering
Schone Vrachtauto's en Milieuzonering, op basis waarvan sommige
vrachtwagens (oude vrachtwagens en vrachtwagens zonder roetfilter) uit
het binnenstedelijk gebied (de milieuzone) geweerd zouden moeten
worden. Partijen bij dat, in maart 2006 ondertekende, convenant zijn
de ministeries van VROM en Verkeer & Waterstaat, 10 grote gemeenten en
het bedrijfsleven.
Het ministerie van VROM heeft de Landsadvocaat gevraagd om te bezien
of de uitspraak van het Gerecht ook gevolgen heeft voor het instellen
van milieuzones (waarbinnen roetfilters verplicht zijn). Zijn
conclusie is dat dit niet het geval is en dat de instelling van
milieuzones gewoon door kan gaan.
Dat de uitspraak van het Gerecht een andere kwestie betreft en de
milieuzonering niet raakt, wordt feitelijk bevestigd door de Europese
Commissie zelf. Als motivering voor het negatieve oordeel over een
roetfilterplicht op nieuwe personenautos, wijst de Commissie op
alternatieve, minder beperkende maatregelen, zoals de fiscale
stimuleringsregeling op nieuwe personenauto's, waarvan de werking kan
worden vergroot 'door deze maatregel aan te vullen met andere
maatregelen zoals een selectief rijverbod... in bepaalde gebieden voor
dieselautos die niet aan een bepaalde emissienorm voldoen'.
Bovendien heeft Nederland de invoering van milieuzones door gemeenten
vorig jaar al gemeld bij de Europese Commissie. De Commissie had
daarbij geen vragen over de toelaatbaarheid van milieuzones als
zodanig. Wel waren er vragen over mogelijke beperkingen voor
buitenlandse vrachtwagens. Het convenant wordt daarop aangepast, door
deze vrachtwagens een jaar lang te monitoren en daarna te bezien of
deze ook onder het milieuzone-regime kunnen vallen.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer