BedrijfsautoRAI

Italiaanse dieselmotoren voor Mitsubishi Canter

(6/29/2007)
Begin 2009 gaat de Mitsubishi Canter gebruik maken van de nieuwe 3,0-liter F1C common rail dieselmotor met een vermogen van 177 pk en een maximum koppel van 400 Nm. De motor, afkomstig van het Italiaanse Fiat Powertrain Technologies (FPT), is beschikbaar als gevolg van de recent gesloten overeenkomst tussen Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (MFTBC), DaimlerChrysler en FPT.
De overeenkomst biedt MFTBC grote voordelen. âAllereerst omdat wij denken dat de F1C-motor een uitstekende motor is voor onze klanten door de sterke combinatie van zuinigheid, kracht en goede milieuprestatiesâ, zegt Bert van Dijk, Vice President International Sales & Service bij MFTBC.

Volgens Van Dijk is het ook een logische zet van MFTBC: âOm te blijven voldoen aan de strenge milieueisen en de hoge verwachtingen van onze klanten, is het verstandig om het kapitaalintensieve ontwikkelen op grote schaal aan te pakken. Iets wat ondertussen gemeengoed is in de automotive-industrie. Bovendien kunnen we de besparingen op dit gebied weer inzetten voor andere onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten en snijdt het mes dus aan twee kanten.â

Common rail
De krachtbron is een 3,0-liter common rail dieselmotor met een vermogen van 177 pk bij 3.500 tpm en een maximum koppel van maar liefst 400 Nm dat al vanaf 1.400 tpm beschikbaar is. De combinatie, van de optimaal ontworpen motoronderdelen en de geavanceerde technologie van injectie- en turbosystemen, garandeert op voorhand al uitstekende prestaties en zuinigheid.

âNatuurlijk behouden wij onze eigen ontwikkelcapaciteit om ervoor te zorgen dat de motoren voldoen aan de wensen van onze klanten. Want ook deze motor krijgt natuurlijk een stevige, wereldwijde garantie mee en kan gebruik maken van ons uitgebreide servicenetwerkâ, belooft Van Dijk.

In eerste instantie zal FPT circa 80.000 F1C-motoren per jaar leveren aan Mitsubishi Fuso, waarna het volume geleidelijk aan zal toenemen. De motor wordt vooralsnog alleen geproduceerd in het Italiaanse Foggia, maar zal binnenkort ook in een tweede FPT-fabriek van de productielijnen komen.

De partijen
De DaimlerChrysler Truck Group is onderdeel van DaimlerChrysler AG en âs werelds grootste fabrikant van bedrijfsvoertuigen. Met vijf merken â Mercedes-Benz, Freightliner, Sterling, Western Star en Fuso â is de groep actief op 50 locaties in West-Europa, Azië, de NAFTA-regio en Latijns-Amerika. Wereldwijd heeft de Truck Group vorig jaar 537.000 eenheden verkocht.

Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation is gevestigd in het Japanse Kawasaki en verkocht in 2006 in totaal 186.600 lichte, middelzware en zware bedrijfswagens en bussen. DaimlerChrysler AG heeft een belang van 85% in MFTBC. De overige aandelen zijn in handen van verschillende ondernemingen van de Mitsubishi Group. MFTBC is een integraal onderdeel van de DaimlerChrysler Truck Group.

Fiat Powertrain Technologies is opgericht in maart 2005 en is de motoren- en transmissieleverancier van de Fiat Group. Met een jaarlijkse productie van circa 2,8 miljoen motoren en 2,1 miljoen transmissies, 16 fabrieken en 10 R&D-centra is FPT wereldwijd een van de belangrijkste spelers op dit gebied.