Italiaanse dieselmotoren voor Mitsubishi Canter
(6/29/2007)
Begin 2009 gaat de Mitsubishi Canter gebruik maken van de nieuwe
3,0-liter F1C common rail dieselmotor met een vermogen van 177 pk en
een maximum koppel van 400 Nm. De motor, afkomstig van het Italiaanse
Fiat Powertrain Technologies (FPT), is beschikbaar als gevolg van de
recent gesloten overeenkomst tussen Mitsubishi Fuso Truck & Bus
Corporation (MFTBC), DaimlerChrysler en FPT.
De overeenkomst biedt MFTBC grote voordelen. âAllereerst omdat wij
denken dat de F1C-motor een uitstekende motor is voor onze klanten
door de sterke combinatie van zuinigheid, kracht en goede
milieuprestatiesâ, zegt Bert van Dijk, Vice President International
Sales & Service bij MFTBC.
Volgens Van Dijk is het ook een logische zet van MFTBC: âOm te blijven
voldoen aan de strenge milieueisen en de hoge verwachtingen van onze
klanten, is het verstandig om het kapitaalintensieve ontwikkelen op
grote schaal aan te pakken. Iets wat ondertussen gemeengoed is in de
automotive-industrie. Bovendien kunnen we de besparingen op dit gebied
weer inzetten voor andere onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten en
snijdt het mes dus aan twee kanten.â
Common rail
De krachtbron is een 3,0-liter common rail dieselmotor met een
vermogen van 177 pk bij 3.500 tpm en een maximum koppel van maar
liefst 400 Nm dat al vanaf 1.400 tpm beschikbaar is. De combinatie,
van de optimaal ontworpen motoronderdelen en de geavanceerde
technologie van injectie- en turbosystemen, garandeert op voorhand al
uitstekende prestaties en zuinigheid.
âNatuurlijk behouden wij onze eigen ontwikkelcapaciteit om ervoor te
zorgen dat de motoren voldoen aan de wensen van onze klanten. Want ook
deze motor krijgt natuurlijk een stevige, wereldwijde garantie mee en
kan gebruik maken van ons uitgebreide servicenetwerkâ, belooft Van
Dijk.
In eerste instantie zal FPT circa 80.000 F1C-motoren per jaar leveren
aan Mitsubishi Fuso, waarna het volume geleidelijk aan zal toenemen.
De motor wordt vooralsnog alleen geproduceerd in het Italiaanse
Foggia, maar zal binnenkort ook in een tweede FPT-fabriek van de
productielijnen komen.
De partijen
De DaimlerChrysler Truck Group is onderdeel van DaimlerChrysler AG en
âs werelds grootste fabrikant van bedrijfsvoertuigen. Met vijf merken
â Mercedes-Benz, Freightliner, Sterling, Western Star en Fuso â is de
groep actief op 50 locaties in West-Europa, Azië, de NAFTA-regio en
Latijns-Amerika. Wereldwijd heeft de Truck Group vorig jaar 537.000
eenheden verkocht.
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation is gevestigd in het Japanse
Kawasaki en verkocht in 2006 in totaal 186.600 lichte, middelzware en
zware bedrijfswagens en bussen. DaimlerChrysler AG heeft een belang
van 85% in MFTBC. De overige aandelen zijn in handen van verschillende
ondernemingen van de Mitsubishi Group. MFTBC is een integraal
onderdeel van de DaimlerChrysler Truck Group.
Fiat Powertrain Technologies is opgericht in maart 2005 en is de
motoren- en transmissieleverancier van de Fiat Group. Met een
jaarlijkse productie van circa 2,8 miljoen motoren en 2,1 miljoen
transmissies, 16 fabrieken en 10 R&D-centra is FPT wereldwijd een van
de belangrijkste spelers op dit gebied.
BedrijfsautoRAI