AFM
AFM: Regels rond provisies financiële producten in het algemeen goed
nageleefd
29-6-2007
Banken en verzekeraars voldoen aan de regels die moeten voorkomen dat
adviezen over financiële producten worden beïnvloed door provisies.
Dat blijkt uit onderzoek van de AFM onder een groep van acht
aanbieders van financiële producten.
De zogeheten `adviesmatch'- regelgeving is opgesteld door het
ministerie van Financiën, in samenwerking met de betrokken
brancheorganisaties. De regelgeving is bedoeld om te voorkomen dat
adviezen over financiële producten door tussenpersonen te veel worden
beïnvloed door betalingen van banken en verzekeraars. De regels moeten
ertoe leiden dat de duurzame relatie tussen de tussenpersoon en de
consument wordt versterkt en daarmee de kwaliteit van het advies wordt
bevorderd.
De adviesmatch stelt onder meer eisen aan de betaling van provisies
aan een tussenpersoon. Maximaal 80 procent van de totale provisiesom
mag direct aan het begin van de looptijd worden betaald; de resterende
20 procent moet evenredig over de rest van de looptijd worden
verdeeld, met een minimum van 10 jaar. Ook moeten afsluitprovisies
worden terugbetaald als een contract, bijvoorbeeld een hypotheek,
binnen 5 jaar wordt beëindigd, anders dan door de verkoop van het
onderpand of het overlijden van de klant. Deze beperkingen zijn
bedoeld om de beloning meer in overeenstemming te brengen met de
inspanning die bij de advisering wordt geleverd.
Beloningstransparantie
In haar onderzoek heeft de AFM niet gekeken naar
beloningstransparantie omdat regels hieromtrent pas op 1 oktober 2009
in werking treden. Dan moeten bemiddelaars hun beloning transparant
maken. De AFM is zich ervan bewust dat aanbieders en bemiddelaars
thans voorstellen uitwerken om eerder te komen met kostentransparantie
voor beleggingsverzekeringen, waarvan beloning voor bemiddelen een
onderdeel is. De AFM geeft, in lijn met haar eerdere standpunt, de
voorkeur aan een oplossing die een gelijk speelveld creëert voor
aanbieders en bemiddelaars.
Het eerder invoeren van transparantie vindt de AFM verstandig gegeven
de maatschappelijke onrust omtrent transparantie, in het bijzonder bij
beleggingsverzekeringen. De AFM gaat ervan uit dat partijen dit, zoals
aangekondigd, per 1 januari 2008 gerealiseerd hebben.
Bonusprovisie versus basisprovisie
De huidige regelgeving, ingegaan per 1 januari 2007, waarin is
vastgelegd dat minimaal 20 procent van de provisie tijdens de looptijd
van een financieel product moet worden uitbetaald, geldt niet voor
bonusprovisies die aanbieders geven. De AFM is van oordeel dat
bonussen wel onder de basisprovisie vallen als aan de betaling van
deze bonussen geen onzekerheden vastzitten. Daarmee vallen zij ook
onder de 80-20-regeling. De AFM bekijkt signalen uit de markt over
mogelijke neveneffecten van de regels zoals een mogelijke verschuiving
van basisprovisie naar bonusprovisie.
Volledig rapport
Het volledige rapport is te downloaden via de 'Zie ook' link op deze
pagina.
Zie het origineel