Chevrolet âeagerâ om vorm op stratencircuits in Porto vast te houden
(6/29/2007)
Over ruim een week is het World Touring Car Championship op de helft
van het seizoen, wanneer ronden 11 en 12 van het WTCC op het
stratencircuit van Porto worden verreden. De Portugese WTCC-ronde is
nieuw op de kalender, terwijl toerwagens nog niet eerder in actie
kwamen op het 4,72 kilometer lange stratencircuit. Dat betekent dat
alle deelnemers zonder enige ervaring in Porto van start zullen gaan.
Porto is dit jaar de derde nieuwe locatie op de kalender en na Pau het
tweede stratencircuit waarop het WTCC in actie komt. De straten van
Macau vormen traditioneel gezien het toneel voor de finale van het
WTCC-kampioenschap. Na het succes van Chevrolet in de straten van Pau
kijkt het team vol ongeduld uit naar opnieuw een sterk resultaat op
een type baan dat de Chevrolet Nubira WTC zeer goed ligt.
Alain Menu: âHet is prettig om Porto halverwege het seizoen te rijden,
omdat het bijna als een nieuwe start van de tweede helft van het
kampioenschap gezien kan worden. Het circuit is voor iedereen nieuw en
hier is het belangrijk om een lichte auto te hebben om goed te kunnen
presteren. Helaas voor de anderen rijden er maar drie coureurs met een
Chevrolet Nubira en wanneer we hier net zo goed rijden als in Pau,
maken we een zeer goede kans. In tegenstelling tot Pau is de baan in
Porto erg snel, wat betekent dat goed kwalificeren hier belangrijker
dan ooit is. Vooral de hairpin kan tijdens de eerste ronde voor
hachelijke situaties zorgen, maar verder denk ik dat we een goede kans
maken op een mooi resultaat.â
Nicola Larini: âNet als Pau is Porto een nieuw circuit dat ik mezelf
eigen moet maken. Het verschil is dat dit circuit voor nagenoeg
iedereen nieuw is, waardoor we allemaal gelijke kansen hebben.
Naarmate we dichter bij de race komen, zal ik proberen het circuit
vanaf fotoâs en beelden uit mijn hoofd te leren, om in ieder geval een
eerste indruk te krijgen en kennis te maken met de bochten. Het is een
stratencircuit, dus ik verwacht dat de Nubiraâs het hier net als in
Pau goed zullen doen. Dat compenseert in ieder geval mijn
handicap-gewicht van 50 kilo. In deze fase van het seizoen, en gezien
de goede resultaten, moet je dat gewicht accepteren. Het betekent voor
mij dat het lastig wordt om hier een overwinning te scoren, in ieder
geval onder normale omstandigheden, waardoor ik me meer zal richten op
het behalen van punten voor het kampioenschap. In de stand ben ik de
eerste van de voor-wielaangedreven autoâs en bovendien wil ik
aansluiting houden bij de kop in het klassement.â
Rob Huff: âIk rijd in Porto met een zeer lichte auto. Een puntloos
weekend in Brno, waar ik een jaar eerder nog wist te winnen, heeft
geresulteerd in slechts vijf kilo extra gewicht. Ik ben er nog nooit
geweest, maar ik heb wat on-board beelden bekeken van een ander
evenement en het circuit ziet er zeer interessant uit. Normaal
gesproken zouden we het daar goed moeten doen, omdat stratencircuits
de Nubira WTC goed liggen. Dat blijkt ook uit de resultaten op de
circuits van Macau, eind vorig jaar, en meer recent Pau. In
tegenstelling tot Pau is dit circuit echter behoorlijk lang, wat het
moeilijker maakt om het goed te leren kennen. De extra testsessie die
we bij nieuwe circuits op de vrijdag krijgen, komt vooral hier goed
van pas. Bovendien hoop ik dat we onze tijd tijdens de twee vrije
trainingen eveneens optimaal benutten, terwijl we tegelijkertijd aan
een ideale set-up werken.â
Mark Busfield: âSinds Pau hebben we enkele veranderingen in het
ontwerp van de Nubira doorgevoerd, om de prestaties en duurzaamheid
van de auto op stratencircuits verder te verbeteren. Opvallend is dat
we ditmaal de langste periode hebben gehad om onze autoâs te
prepareren sinds de tweede race van het seizoen op Zandvoort. Dat
betekent dat we de Nubiraâs meer dan een week in de workshop hebben
gehad. Daardoor hebben onze technici de autoâs grondig onder handen
kunnen nemen, terwijl de coureurs in Porto genoeg tijd hebben om te
kijken of nieuwe features nog aangepast moeten worden. Alain en Rob
hebben afgelopen week op MIRA getest, terwijl Nicola en Rickard
volgende week op Pembrey zullen testen. Nicola zal daar specifieke
wijzigingen in de set-up voor Porto beoordelen, terwijl Rickard de
test zal gebruiken als voorbereiding op de Zweedse ronde in
Anderstorp, later in juli.â
Eric Nève: âWe zijn blij met het feit dat Nicola in Brno genoeg
punten heeft kunnen scoren om in het rijderskampioenschap door te
stoten naar de vierde positie. Alain en Rob rijden ditmaal opnieuw
licht en we weten al van het allereerste jaar van Chevroletâs
WTCC-avontuur dat straatraces de Nubira erg goed liggen. In Macau
waren we beide keren snel, maar kampten we met pech, en in Pau bewees
Alain dat de Nubira dé auto is voor straten-circuits. Ik ben er van
overtuigd dat Porto een succes gaat worden, omdat mensen in Zuid
Europa een passie hebben voor autosport en geen enkel ander
kampioenschap biedt de fans de mogelijkheid om zo dicht bij de autoâs
en coureurs te komen als het WTCC.â
AutoRai