'Als de otter overreden is, dempt men de put'
Alweer een verkeersslachtoffer in 1 week tijd
'Als de otter overreden is, dempt men de put'
Wolvega, 29 juni 2007
Addy de Jongh, directeur van de Stichting Otterstation Nederland (SON) te Leeuwarden trof
gisteravond vlak na het viaduct over het riviertje de Linde een dode otter aan op de
Rijksweg A-32 vlakbij Wolvega. De otter, opnieuw een vrouwtje, was overreden en door het
verkeer in stukken gereten. Aan de conditie van het dode dier was te zien dat de otter
gedurende een week langs de snelweg moet hebben gelegen. Het is schrijnend dat er vorige
week dus niet één otter is omgekomen op de Friese snelwegen, maar twee vlak
na elkaar. De Jongh is woedend over zijn vondst. De SON heeft al lange tijd gepleit voor
maatregelen bij dit viaduct. Er werd van alles toegezegd, maar tot op heden is er niets
gebeurd. Het is typerend voor deze herintroductie. Volgens it Fryske Gea, dat de Linde
Vallei in beheer heeft, komen er binnenkort middelen vrij om de situatie aan te pakken.
Voor deze otter komt dat te laat: meer dan spijtig!
'Wordt het niet eens tijd dat Fryslân gaat beschikken over levende otters?', merkt
De Jongh cynisch op. De natuur in Fryslân is er volgens hem klaar voor, maar de
wegen en fuiken problematiek moeten eerst voortvarend aangepakt gaan worden. Belofte
maakt schuld. Met de vondst van deze otter is het gelijk van de Tsjechen bevestigd, toen
zij begin dit jaar weigerden otters ter beschikking te stellen voor herintroductie in
Friesland en Overijssel. De Jongh vindt het buitengewoon ergerlijk dat er wel miljoenen
euro's besteed worden aan aanleg en onderhoud van wegen, maar dat de enkele duizenden
euro's die nodig zijn voor fauna voorzieningen niet of buitengewoon traag los komen. Door
slecht onderhoud aan faunavoorzieningen in de Rottige Meenthe kwam begin dit jaar nog een
grote mannetjes otter om op de drukke Pieter Stuyvesant weg, die dit gebied doorsnijdt.
Werk aan de winkel
De verkeerslachtoffers tonen dat het werk van de SON nog lang niet af is. De SON zal er
bij de verantwoordelijke overheden en beheerders op blijven hameren dat de terugkeer van
de otter in Nederland gekoppeld moet zijn aan een veilig leefgebied. Volgens de Europese
wetgeving in Artikel 6.2 van de Habitatrichtlijn is Nederland verplicht maatregelen te
nemen: 'De Lid-Staten treffen passende maatregelen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit
van de natuurlijke habitats en de habitats van soorten in de speciale beschermingszones
niet verslechtert en er geen storende factoren optreden voor de soorten waarvoor de zones
zijn aangewezen voor zover die factoren, gelet op de doelstellingen van deze richtlijn een
significant effect zouden kunnen hebben.' Het is duidelijk dat dood door verkeer en
verdrinking in fuiken voor deze soort een significant effect hebben. Van de dood
teruggevonden otters uit de oorspronkelijke Friese otter populatie verdronk 25 % in
fuiken en kwam maar liefst 50 % om in het verkeer!
Steeds leger in de Weerribben
Uit spraint onderzoek (speuren naar otter uitwerpselen) van de Stichting Otterstation
Nederland in de Weerribben kwam begin dit jaar vast te staan dat het steeds leger wordt
in de Weerribben (zie www.trackonmap.com/december_april.html). Er moet
voor opgepast worden dat de otter niet voor een tweede keer uitsterft. De conditie van de
dode otters en de geboorte van jonge otters zijn positieve signalen over de kwaliteit van
de leefgebieden, maar zodra de mortaliteit de overhand gaat nemen, kan het snel gebeurd
zijn met een kleine populatie. Subadulte otters worden door hun moeder op een gegeven
moment gedwongen hun geboorte grond te verlaten. Zij gaan dan op zoek naar een nieuw
leefgebied met alle risico's van dien.
De Stichting Otterstation Nederland is samen met het DNA laboratorium BaseClear uit Leiden
bezig verse spraints van afgelopen winter en voorjaar te onderzoeken op DNA profiel.
Hieruit zal gaan blijken hoeveel otters er in het herintroductie gebied zijn over
gebleven.
Nadere informatie over dit bericht is te verkrijgen bij:
A. de Jongh tel. 06 16 608 604
P.S. Naar aanleiding van het recente verkeerslachtoffer op de A-7 heeft de SON contact
gezocht met de Dienst Weg en Waterbouwkunde van Rijkswaterstaat in Delft. Rijkswaterstaat
zegde meteen toe op korte termijn maatregelen te zullen nemen bij de knelpunten.
Zie voor kaart: www.trackonmap.com/verkeersslachtoffers.asp