Nivel
NIVEL international
Vragenlijsten voor ervaringen met verpleeg- en verzorgingshuizen en
thuiszorg
28 juni 2007
Met nieuwe gestandaardiseerde vragenlijsten kan het oordeel over de
kwaliteit van zorg worden gevraagd van bewoners van verpleeg- en
verzorgingshuizen en hun vertegenwoordigers, en van thuiswonende
cliënten van thuiszorgorganisaties.
Er is nu een gevalideerde Consumer Quality Index (CQI) voor verpleeg-
en verzorgingshuizen en thuiszorg. De CQ Index is een
gestandaardiseerde systematiek voor het meten, analyseren en
rapporteren van ervaringen van klanten met de zorg. Met de nieuwe
vragenlijst kan het oordeel van bewoners, familieleden en thuiswonende
cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen of thuiszorgorganisaties
worden gevraagd over de kwaliteit van de aan hen geleverde zorg. De
schriftelijke en mondelinge vragenlijsten zijn bij ruim 6000 cliënten
of hun vertegenwoordigers afgenomen.
Zichtbare kwaliteit
Op allerlei terreinen binnen de gezondheidszorg worden momenteel CQ
Index vragenlijsten ontwikkeld. Want kwaliteit van zorg betekent niet
alleen dat de zorg voldoet aan regels en richtlijnen van de overheid
of de beroepsgroepen, maar ook dat rekening wordt gehouden met de
wensen en verwachtingen van patiënten, cliënten of hun
vertegenwoordigers. In alle sectoren van de gezondheidszorg is het
belangrijk om de kwaliteit zichtbaar te maken vanuit het perspectief
van de cliënt. De CQ Index is hiervoor het geëigende instrument.
Vragenlijstenfamilie
Het NIVEL ontwikkelde samen met de Afdeling Sociale Geneeskunde van
het AMC een systematiek voor de Consumer Quality Index. Dit is een
familie van vragenlijsten voor het meten van ervaringen van klanten
met de zorg. Metingen met de Consumer Quality Index leveren
bijvoorbeeld input voor de website www.kiesbeter.nl, die consumenten
informatie biedt en zo helpt bij het maken van keuzen in de zorg. Het
NIVEL is ook betrokken bij de ontwikkeling van een groot aantal nieuwe
CQ Index vragenlijsten en werkt daarbij samen met andere
onderzoeksinstituten.
Pijler
De CQ-Index is één van de twee pijlers van het Kwaliteitskader
Verantwoorde zorg in de verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT).
Alle zorgorganisaties in de VVT doen vanaf heden minimaal eens per
twee jaar een cliëntenraadpleging met dit instrument en de
bijbehorende werkwijze. De resultaten worden openbaar gemaakt op onder
meer www.kiesbeter.nl.