CEO's: wel de baas maar geen leider


HOOFDDORP, 20070628 -- Het is bedroevend gesteld met de kwaliteit van leiderschap van onze CEO's en CFO's. Uit een onderzoek onder 4000 resultaatgerichte managers blijkt zonneklaar dat zij geen hoge pet ophebben van hun hoogste bazen. Slechts 3% van de respondenten geeft een goede beoordeling van de leiderschapkwaliteiten van de topmanagers.

Leiderschap wordt onderschat in Nederland

Het leiderschap van het topmanagement van Nederland - de CEO, CFO en CIO - is ver onder de maat. Volgens het onderzoek is leiderschap de goede dingen doen en managen de dingen goed doen. Wat is er mis met de top van onze organisaties? Faalt de screening op leiderschapcompetenties? Of krijgt leiderschap te weinig ruimte in organisaties?

De CEO wekt de indruk dat hij (zij?) onvoldoende in staat is om de goede dingen te vertalen in acties die managers goed kunnen gaan implementeren. Dit beeld wordt onderbouwd door andere uitkomsten van het onderzoek.

Er is een grote behoefte om strategie om te zetten in gedragen acties

Zowel uit de beantwoording van de multiple choice vragen als uit de beantwoording van de open vragen blijkt een grote behoefte om strategie en beleid te vertalen in concrete acties. Maar liefst 72% van de respondenten geeft aan dat dit een zwak punt is. Het koppelen van strategie aan de dagelijkse bedrijfsvoering lukt onvoldoende.

Bekende oorzaken betreffen onvoldoende scherp geformuleerde doelen, onduidelijkheid, of falende communicatie. Maar gebrek aan zingeving kan ook tot gevolg hebben dat een strategie onvoldoende draagvlak krijgt. Tweederde ervaart dat zingeving te weinig aandacht krijgt.

De vertaling van strategie naar acties die haalbaar en uitvoerbaar zijn vereist dat medewerkers zich vrij kunnen uitspreken. Zo komen mogelijke twijfels en risico's aan de orde, de fouten uit het verleden, het leergeld dat betaald is, maar ook suggesties voor een succesvolle aanpak. Dit proces verhoogt niet alleen de kwaliteit van de uitvoering maar maakt medewerkers ook betrokken of zelfs mede-verantwoordelijk. Noodzakelijk hiervoor is dat mensen zich veilig voelen. Het merendeel van de respondenten is van mening dat emoties thuis horen op de werkvloer en dat een kwetsbare opstelling loont.

De Leadership Quest laat zien hoe het wèl kan

De onderzoekers zijn van mening dat een onderzoek slechts zin heeft als het ook tot tastbare resultaten leidt. Leiderschap Academie heeft op basis van de gesignaleerde behoeften een ééndaagse werkconferentie ontwikkeld. De "Leadership Quest" koppelt de strategische agenda aan de dagelijkse bedrijfsvoering. Veel van de vraagstukken die in het onderzoek zijn gesignaleerd kunnen worden opgelost. De Leadership Quest vertaalt strategie in concrete en geborgde acties. Bovendien ondersteunt de Quest de deelnemers om hun leiderschap te versterken.

Leiderschap in 2007

De resultaten van het onderzoek zijn beschikbaar in het rapport "Leiderschap in 2007". Een samenvatting is te vinden op de website van Leiderschap Academie www.LeiderschapAcademie.nl .