Technische Universiteit Eindhoven

Zuinige en schonere autos met lean-burn-katalysator

Promotieonderzoek Karen Scholz aan TU Eindhoven

Aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) nam ir. Karen Scholz de eigenschappen van een nieuw type autokatalysator onder de loep. Voor deze zogenoemde NOx Storage Reduction (NSR)-katalysator wordt de brandstof in de motor afwisselend verbrand bij zuurstofrijke (lean) en brandstofrijke (rich) omstandigheden. Zulke dieselmotoren en lean-burn-benzinemotoren zijn zuiniger dan conventionele motoren. Hoe de katalysator werkt is nu beter bekend. Met die kennis kunnen bestaande katalysatoren worden verbeterd en kan de werking van de katalysator worden getest in de praktijk. Deze tests zijn nodig voor het optimaliseren van lean/rich-regelsystemen die in lean-burn-motoren worden toegepast. Karen Scholz (30) verdedigt woensdag 4 juli haar proefschrift NOx storage and reduction over a lean-burn automotive catalyst aan de TU/e.

Waarom lean-burn?

De huidige strenge milieu-eisen vragen om geavanceerde concepten om uitstoot van schadelijke gassen door autos terug te dringen. Een bijzondere uitdaging is hierbij de verlaging van stikstofoxide-(NOx)-uitstoot door diesel- en lean-burn-benzinemotoren. Deze zuinige motoren produceren een uitermate zuurstofrijk uitlaatgas waardoor de conventionele driewegkatalysator niet geschikt is om de gevormde NOx naar stikstof om te zetten. De huidige trend is daarom om specifieke componenten, zoals barium, aan de katalysator toe te voegen om de gevormde NOx op te slaan.

In dit nieuwe type NSR-katalysator vindt de diesel- of benzineverbranding in de motor afwisselend plaats tijdens lange zuurstofrijke - en dus brandstofarme (lean) - en korte brandstofrijke (rich) periodes. Tijdens een lange lean-periode wordt de gevormde NOx opgeslagen op de bariumcomponent. Als deze component verzadigd is, wordt de katalysator geregenereerd. Dit gebeurt tijdens de korte brandstofrijke (rich) periode waarbij een zuurstofarm uitlaatgas ontstaat. Hierbij komt de opgeslagen NOx vrij en wordt vervolgens gereduceerd tot stikstof over een edelmetaal zoals platina. Dit NSR-mechanisme werd door Scholz in een door de Technologiestichting STW gefinancierd project onderzocht om inzicht te krijgen in de werking van de opslagcomponent tijdens de lean- en rich-periodes.

Reactiemodel

De onderzoekster voerde lean/rich-experimenten uit in een laboratoriumreactor met daarin een NSR-katalysator. Het gedrag van de katalysator werd in detail bestudeerd, waaronder de rol van de verschillende vormen waarin het barium in de katalysator voorkomt, de invloed van de aanwezigheid van kooldioxide en water in het uitlaatgas, en de invloed van de verschillende reductanten (zoals koolmonoxide, waterstof, en ethyleen) op de NOx-opslag en -reductie. Het onderzoek heeft belangrijke nieuwe inzichten opgeleverd omtrent de werking van de verschillende componenten in de katalysator. Ook heeft de promovenda een bruikbaar wiskundig model opgesteld voor de verschillende chemische reacties in de katalysator.

Kennis voor de praktijk

Met dit reactiemodel kan een regelsysteem in de auto bepalen wanneer de maximale NOx-opslagcapaciteit van de katalysator is bereikt, en vervolgens hoe lang en hoeveel extra brandstof moet worden geïnjecteerd om de katalysator weer te regeneren. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met autofabrikanten PSA Peugeot Citroën, Toyota en Ford, het automobielontwikkelingsbedrijf PD&E Automotive Solutions, katalysatorfabrikant Engelhard De Meern (tegenwoordig BASF), en met TNO Wegtransportmiddelen, Shell, E.P. Controls en IPCOS.