Land- en Tuinbouworganisatie Nederland
Postbus 29773, 2502 LT Den Haag
Bezoekadres : Bezuidenhoutseweg 225,
2594 AL DEN HAAG
Telefoon : 070 - 3382 700
Fax : 070 - 3382 710
Website : www.lto.nl
LTO Nederland ziet perspectief met Reconstructiewet
|Verplaatsing agrarisch bedrijven vereist | | |meer daadkracht gemeenten en provincies | |Gemeenten en provincies moeten daadkrachtiger en slagvaardiger te werk gaan om verplaatsing van agrarische bedrijven naar landbouwontwikkelingsgebieden soepeler en sneller te laten verlopen. Hiertoe is de Reconstructiewet op zich een nuttig instrument, maar lagere overheden dienen de doelen van die wet wel voortvarend om te zetten in planologische ruimte.
Dit bracht vice-voorzitter Jan Heijkoop van LTO Nederland vandaag in Arnhem naar voren in een overleg met de vaste Commissie voor LNV van de Tweede Kamer. Tot nu toe zijn met inzet van de Reconstructiewet slechts vijftien bedrijven verplaatst, terwijl bijna tweehonderd op de nominatie staan. ,,Er zijn betere resultaten te behalen als alle betrokkenen partijen hetzelfde doel voor ogen hebben en daar echt naar toe willen werken'', aldus Heijkoop die in LTO-verband is belast met de portefeuille ruimtelijke ordening.
De Reconstructiewet concentratiegebieden is ruim vijf jaar geleden in werking getreden. De wet maakt verplaatsing van agrarische bedrijven mogelijk indien in een regio andere functies (natuur, milieu, landschap e.d.) in de verdrukking komen. Belangen worden eerst afgewogen, waarna een gebiedsgericht plan de route aangeeft voor herinrichting van gebieden. De Reconstructiewet is bedoeld om de herinrichting van het landelijk gebied in de provincies Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Utrecht aan te pakken.
Er doen zich volgens LTO ook andere hindernissen voor zoals de strijdigheid met nieuwe regels, die voortvloeiend uit bijvoorbeeld Natura 2000 en de EU- Kaderrichtlijn Water. Met nieuw beleid wordt zo de bedoeling van eerdere wetten, zoals de Reconstructiewet, in de wielen gereden. De mogelijkheden voor hervestiging en verplaatsing van bedrijven zijn hierdoor in de praktijk veel beperkter dan met de wet wordt beoogd.
Verplaatsing van agrarische bedrijven naar een bestaande locatie, waar een boer het bedrijf heeft beëindigd, blijkt in de praktijk een kostbare aangelegenheid. Sloop en aanpassing van bedrijfsgebouwen leiden tot extra kosten, terwijl de waarde van de woning vaak ook een sta-in-de-weg vormt. Gemeenten kunnen in de praktijk een doorbraak forceren door bijvoorbeeld de zogenoemde rood voor rood-regeling toe te passen.
Bedrijfsverplaatsing kan volgens Heijkoop ook worden gestimuleerd door het wegnemen van fiscale belemmeringen. Nu moet voor boekwinsten - gerealiseerd op de oude locatie - tussentijds met de fiscus worden afgerekend, terwijl deze beter benut kan worden voor herinvestering op de nieuwe locatie. LTO dringt er op aan, dat de staatssecretaris van Financiën op korte termijn een aanschrijving uitdoet naar de inspecties om deze financiële belemmering weg te nemen.