Verbond van Verzekeraars

Ladingdiefstallen explosief gegroeid

Het aantal ladingdiefstallen is in 2006 explosief gestegen: van 98 in 2005 tot maar liefst 384 vorig jaar. Ten opzichte van een jaar eerder bedraagt de stijging zelfs bijna 300 procent (292 om precies te zijn). Dat meldt de nieuwste uitgave van Verzekerd!. "Bijzonder opvallend", noemt Harry Filon, directeur van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit, het feit dat de ladingdiefstallen waarbij de zeilen worden stukgesneden, in meer dan tachtig procent van de gevallen onder de rivieren plaatsvindt. De buit bestaat vaak uit beeld- en geluidsapparatuur, huishoudelijke apparaten en computerapparatuur.

De cijfers komen uit de zogenoemde 'Criminaliteitsanalyse van ladingdiefstallen in de wegtransportsector' die in opdracht van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit is opgesteld. Het onderzoek richt zich op vier belangrijke pijlers: hot spots, hot moments, hot items en modus operandi. Oftewel, waar en wanneer vindt de diefstal plaats, en hoe en wat wordt er gestolen?

Zeilsnijden als trend
De ladingdiefstal via het zogenoemde zeilsnijden geldt sinds eind 2005 als een trend, die zich ook in het eerste kwartaal van dit jaar lijkt door te zetten. Bij het Landelijk Transport Team van het KLPD zijn tot nu toe 65 ladingdiefstallen via de zeilsnij-methode gemeld, terwijl het aantal 'gewone' ladingdiefstallen beperkt bleef tot tien. Veruit de belangrijkste 'hot spot' voor deze vorm van diefstal is de A67 (Asten). In 2006 vonden daar op parkeer- en rustplaatsen op of direct langs de snelweg in totaal 21 ladingdiefstallen plaats door middel van zeilsnijden. Op de tweede plaats staat de A58 (Gilze) met twaalf diefstallen en gedeeld derde zijn de A12 (Arnhem) en de A2 (Weert), beide met elf.

Actie!
Volgens Renée Martius, beleidsadviseur bij het Verbond, is de ernst van het probleem inmiddels ook bij de politiek doorgedrongen. "Minister Eurlings heeft niet voor niets te kennen gegeven dat hij dit jaar een lijst met twintig hot spots wil opstellen en beveiligde/veilige parkeerplaatsen wil ontwikkelen." Op regionaal niveau, in de zuidelijke provincies, is inmiddels een buitenregionaal rechercheteam actief en in de regio Arnhem zet het KLPD een tactisch team in. Taak voor deze teams is eventuele criminele samenwerkingsverbanden te vinden en in de afgelopen periode zijn er al de nodige successen geboekt. Zo werden er vorige maand nog vier mannen aangehouden in Oss, die de nodige ladingdiefstallen op hun geweten hadden. Op tien locaties nam de politie goederen in beslag met een waarde van miljoenen euro's. De vier worden ook verdacht van deelname aan een criminele organisatie.

Voertuigdiefstal licht gedaald
In tegenstelling tot de ladingdiefstallen, die een explosieve stijging hebben doorgemaakt, gaat het met de voertuigdiefstal zonder lading wel de goede kant op. In 2006 - waarin met name de maanden augustus, september en oktober als diefstalgevoelig golden - was een lichte daling merkbaar. Hot spots in 2006 waren Rotterdam, Breda en Enschede.

Opvallende conclusie in het rapport is dat de donderdag, zaterdag en zondag voor trekker en oplegger gelden als dag des onheils, terwijl maandag en donderdag voor vrachtwagens de meest voorkomende dagen zijn waarop het voertuig voor het laatst is gezien.

Verzekerd!, juni 2007