Ladingdiefstallen explosief gegroeid
Het aantal ladingdiefstallen is in 2006 explosief gestegen: van 98 in
2005 tot maar liefst 384 vorig jaar. Ten opzichte van een jaar eerder
bedraagt de stijging zelfs bijna 300 procent (292 om precies te zijn).
Dat meldt de nieuwste uitgave van Verzekerd!. "Bijzonder opvallend",
noemt Harry Filon, directeur van het Verzekeringsbureau
Voertuigcriminaliteit, het feit dat de ladingdiefstallen waarbij de
zeilen worden stukgesneden, in meer dan tachtig procent van de
gevallen onder de rivieren plaatsvindt. De buit bestaat vaak uit
beeld- en geluidsapparatuur, huishoudelijke apparaten en
computerapparatuur.
De cijfers komen uit de zogenoemde 'Criminaliteitsanalyse van
ladingdiefstallen in de wegtransportsector' die in opdracht van het
Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit is opgesteld. Het onderzoek
richt zich op vier belangrijke pijlers: hot spots, hot moments, hot
items en modus operandi. Oftewel, waar en wanneer vindt de diefstal
plaats, en hoe en wat wordt er gestolen?
Zeilsnijden als trend
De ladingdiefstal via het zogenoemde zeilsnijden geldt sinds eind 2005
als een trend, die zich ook in het eerste kwartaal van dit jaar lijkt
door te zetten. Bij het Landelijk Transport Team van het KLPD zijn tot
nu toe 65 ladingdiefstallen via de zeilsnij-methode gemeld, terwijl
het aantal 'gewone' ladingdiefstallen beperkt bleef tot tien.
Veruit de belangrijkste 'hot spot' voor deze vorm van diefstal is de
A67 (Asten). In 2006 vonden daar op parkeer- en rustplaatsen op of
direct langs de snelweg in totaal 21 ladingdiefstallen plaats door
middel van zeilsnijden. Op de tweede plaats staat de A58 (Gilze) met
twaalf diefstallen en gedeeld derde zijn de A12 (Arnhem) en de A2
(Weert), beide met elf.
Actie!
Volgens Renée Martius, beleidsadviseur bij het Verbond, is de ernst
van het probleem inmiddels ook bij de politiek doorgedrongen.
"Minister Eurlings heeft niet voor niets te kennen gegeven dat hij dit
jaar een lijst met twintig hot spots wil opstellen en
beveiligde/veilige parkeerplaatsen wil ontwikkelen."
Op regionaal niveau, in de zuidelijke provincies, is inmiddels een
buitenregionaal rechercheteam actief en in de regio Arnhem zet het
KLPD een tactisch team in. Taak voor deze teams is eventuele criminele
samenwerkingsverbanden te vinden en in de afgelopen periode zijn er al
de nodige successen geboekt. Zo werden er vorige maand nog vier mannen
aangehouden in Oss, die de nodige ladingdiefstallen op hun geweten
hadden. Op tien locaties nam de politie goederen in beslag met een
waarde van miljoenen euro's. De vier worden ook verdacht van deelname
aan een criminele organisatie.
Voertuigdiefstal licht gedaald
In tegenstelling tot de ladingdiefstallen, die een explosieve stijging
hebben doorgemaakt, gaat het met de voertuigdiefstal zonder lading wel
de goede kant op. In 2006 - waarin met name de maanden augustus,
september en oktober als diefstalgevoelig golden - was een lichte
daling merkbaar. Hot spots in 2006 waren Rotterdam, Breda en Enschede.
Opvallende conclusie in het rapport is dat de donderdag, zaterdag en
zondag voor trekker en oplegger gelden als dag des onheils, terwijl
maandag en donderdag voor vrachtwagens de meest voorkomende dagen zijn
waarop het voertuig voor het laatst is gezien.
Verzekerd!, juni 2007
Verbond van Verzekeraars