Inspectie Verkeer en Waterstaat


28 juni 2007: Dood baanwerker door onzorgvuldige voorbereiding veilige werkplek

Onzorgvuldige voorbereiding bij de inrichting van een veilige werkplek heeft ertoe geleid dat een baanwerker op zondagochtend 15 oktober 2006 bij Rotterdam Stadion met dodelijk gevolg werd aangereden door een internationale reizigerstrein. Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat in haar onderzoek naar dit ongeval.

Het slachtoffer, de zogeheten veiligheidsman, stond op de uitkijk om een andere baanwerker te waarschuwen voor aankomende treinen. Dit gebeurde 's nachts in een stedelijke omgeving met veel strooilicht. De trein reed met een snelheid van 127 km per uur. Door al deze omstandigheden zag het slachtoffer de trein niet tijdig aankomen. De baanwerker kon op tijd wegspringen.

Volgens de inspectie is het werken aan de baan zonder het spoor buiten dienst te stellen tussen zonsondergang en zonsopgang onverantwoord. ProRail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat waren al overeengekomen dat het werken in wat genoemd wordt 'persoonlijke waarneming' met de inwerkingtreding van het nieuwe Normenkader Veilig Werken niet langer toelaatbaar zou zijn. De status van deze bedrijfsvoorschriften voor baanwerkers was echter ten tijde van het ongeluk onduidelijk.