Inspectie Verkeer en Waterstaat
28 juni 2007: Dood baanwerker door onzorgvuldige voorbereiding veilige
werkplek
Onzorgvuldige voorbereiding bij de inrichting van een veilige werkplek
heeft ertoe geleid dat een baanwerker op zondagochtend 15 oktober 2006
bij Rotterdam Stadion met dodelijk gevolg werd aangereden door een
internationale reizigerstrein. Dat concludeert de Inspectie Verkeer en
Waterstaat in haar onderzoek naar dit ongeval.
Het slachtoffer, de zogeheten veiligheidsman, stond op de uitkijk om
een andere baanwerker te waarschuwen voor aankomende treinen. Dit
gebeurde 's nachts in een stedelijke omgeving met veel strooilicht. De
trein reed met een snelheid van 127 km per uur. Door al deze
omstandigheden zag het slachtoffer de trein niet tijdig aankomen. De
baanwerker kon op tijd wegspringen.
Volgens de inspectie is het werken aan de baan zonder het spoor buiten
dienst te stellen tussen zonsondergang en zonsopgang onverantwoord.
ProRail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat waren al overeengekomen
dat het werken in wat genoemd wordt 'persoonlijke waarneming' met de
inwerkingtreding van het nieuwe Normenkader Veilig Werken niet langer
toelaatbaar zou zijn. De status van deze bedrijfsvoorschriften voor
baanwerkers was echter ten tijde van het ongeluk onduidelijk.