Persbericht
Risicoprofiel stadsdeel Zuidoost wijkt niet af van landelijke situatie
Resultaten onderzoek Bureau Integriteit over proces welzijnsubsidiëring Zuidoost
Het risicoprofiel in Zuidoost op het gebied van verwevenheid van politiek en maatschappelijk middenveld wijkt niet af van de situatie elders in het land. Dit staat in het rapport van Bureau Integriteit (BI) dat burgemeester Cohen vandaag, donderdag 28 juni, heeft overhandigd aan stadsdeelvoorzitter Sweet. BI geeft verder aan dat de Nederlandse norm ten aanzien van deze verwevenheid niet voldoet. Het biedt politici onvoldoende handreiking hoe met ingewikkeldheden van die dubbelfunctie om te gaan.
Aanleiding
Op verzoek van het stadsdeelbestuur van Zuidoost heeft burgemeester Cohen opdracht gegeven aan Bureau Integriteit om een risicoanalyse uit te voeren op het proces van verstrekking van welzijnssubsidies in het stadsdeel. Aanleiding was een publicatie in de Volkskrant van 14 oktober 2006 over belangenverstrengeling in relatie tot het verstrekken van subsidies in Zuidoost. Het stadsdeelbestuur van Zuidoost verlangde vervolgens een diepgravend onderzoek naar de in het artikel genoemde beschuldigingen.
Het onderzoek van Bureau Integriteit valt uiteen in drie deelrapporten. De onderzoeken en conclusies zijn als volgt:
1. Nederlandse norm
Er is onderzoek gedaan naar de huidige Nederlandse norm ten aanzien van de verwevenheid van politiek en maatschappelijk middenveld en dubbelfuncties daarbinnen. BI heeft gekeken naar hoe wordt omgegaan door met 'dubbelfuncties' van volksvertegenwoordigers. Uit interviews met politici (van binnen en buiten Amsterdam), onderzoek naar de praktijk van verschillende politieke partijen en wetgeving en literatuur bleek dat het stadsdeel Zuidoost niet afweek van de Nederlandse praktijk. De Nederlandse norm geeft echter onvoldoende handreikingen om verwevenheid tegen te gaan en biedt onvoldoende weerwerk tegen het gevaar van belangenverstrengeling.
2. Gedragregels en organisatielijnen
Er is onderzoek gedaan door een werkgroep, onder begeleiding van BI en bestaande uit stadsdeelraadsleden, naar de mogelijkheid om gedragsregels en organisatierichtlijnen te ontwikkelen die gevaren van belangenverstrengeling terug kunnen dringen. De werkgroep heeft dergelijke richtlijnen voorgesteld die (de schijn van) belangenverstrengeling tegen gaan. Hierbij wordt uitdrukkelijk uitgesloten dat een raad- of bestuurslid tegelijk bestuurslid of directielid is van een subsidieontvangende organisatie.
3. Risicoanalyse
Tenslotte heeft BI een risicoanalyse op het proces van verstrekking van welzijnssubsidies in het stadsdeel Zuidoost uitgevoerd. Het plan om gemeentebreed naar de subsidieverlening te kijken bestond al sinds medio 2006. De analyse van stadsdeel Zuidoost is onderdeel van en loopt vooruit op de in totaal acht deelanalyses bij Amsterdamse diensten en stadsdelen in het kader van een stadsbrede integriteit risicoanalyse naar subsidies. Deze aanpak past in de al langer bestaande aanpak van de gemeente Amsterdam, waarbij stadsdelen en ook diensten, gezamenlijke processen doorlichten op integriteitrisico's. Uit de risico-analyse blijkt dat welzijnssubsidiëring altijd en overal kwetsbaar is voor diverse vormen van integriteitschendingen. Dit komt onder andere door de grote wederzijdse afhankelijkheid en verwevenheid tussen overheid en gesubsidieerde instellingen.
In oktober van dit jaar wordt dit onderzoek afgerond. Het is de bedoeling dat in Amsterdam een gezamenlijke aanpak komt voor het verder terugdringen van risico's aan de hand van de uitkomsten. In deze brede aanpak is ook aandacht voor het samenspel van bestuurders en ambtenaren.
De bevindingen en conclusies van Bureau Integriteit geeft de kwetsbaarheid weer van politici en ambtenaren. Dit vraagt dan ook om een nadere beschouwing, zowel binnen en buiten Zuidoost, maar ook buiten Amsterdam. De uitkomsten ziet de gemeente als belangrijke aanzet om verder te gaan met het versterken en verder professionaliseren van het functioneren van de overheid. Burgemeester Cohen pleitte tijdens de presentatie voor het creëren van heldere normen en ook voor transparantie bij het bekleden van nevenfuncties.
De gemeente Amsterdam is zelf al langer bezig met een integriteitsprogramma. In 2004 heeft professor Bovens de risico's de kwetsbaarheid van topambtenaren en de samenwerking politici en topambtenaren onderzocht in opdracht van het college.
Burgemeester Job Cohen kon donderdag nog geen reactie geven op het rapport van de Rekenkamer Amsterdam over mogelijke belangenverstrengelingen in het stadsdeel, omdat hij het rapport nog niet had ontvangen.
Pb-118
Gemeente Amsterdam