Anno neemt stelling over NHM op nationaalhistorischmuseum.nl
28.06.2007 / 14:55 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Anno
Anno
Anno neemt stelling over invulling NHM op www.nationaalhistorischmuseum.nl
Vanochtend heeft Anno, het promotiebureau voor Nederlandse geschiedenis, het debat over de
invulling van het Nationaal Historisch Museum gestart met de lancering van de website
www.nationaalhistorischmuseum.nl . Op deze site neemt Anno stelling in over de inhoud van
het museum en nodigt iedereen uit om te reageren. Chris Groeneveld, directeur van Anno:
'Als voorloper van het Nationaal Historisch Museum hebben wij de afgelopen tijd veel
ervaring op gedaan. Deze ervaring hebben we verwerkt in zeven stellingen waar volgens
Anno de invulling van het NHM aan moet voldoen.' Loek Hermans, die als minister van OCW
het initiatief heeft genomen voor een Nationaal Historisch Museum, voegt hieraan toe: 'We
hebben nu negen jaar gepraat. Het is belangrijk dat we nu aan de slag gaan.' Morgen maakt
minister van Cultuur Ronald Plasterk bekend welke stad het Nationaal Historisch Museum
mag bouwen.
Op de site www.nationaalhistorischmuseum.nl neemt Anno onder meer de stelling in dat het
Nationaal Historisch Museum zich, om echt nationaal te zijn, ook buiten de muren van het
gebouw moet manifesteren, veel meer dan andere musea. Dat kan ook, door gebruik te maken
van media (kranten, internet, lesmaterialen, televisie) en rondreizende tentoonstellingen
en attracties. Het museum, de geschiedenis, kan zo iedereen in Nederland bereiken.
Tegelijkertijd wordt zo de drempel verlaagd om zelf een bezoek aan het museum te brengen.
Anno stelt ook dat het eerst om de verhalen gaat, dan om de voorwerpen. Geschiedenis
bestaat uit verhalen, en er zijn veel manieren om die verhalen te vertellen.
(Historische) objecten zijn vaak uitstekende dragers van dat verhaal, maar zeker niet de
enige. Films, spellen, replica's of ensceneringen zijn vaak even goede vertellers, en bij
elk deel van het verhaal moet de beste vertelmethode worden gezocht. Het verhaal staat
voorop, niet het opbouwen van een collectie. In de gedachte van Anno levert dat eerder
een 'experience' op dan een museum in klassieke zin.
Kijk voor de overige stellingen op www.nationaalhistorischmuseum.nl en reageer.
Dit is Anno
Anno is het promotiebureau voor Nederlandse geschiedenis. Anno maakt geschiedenis
toegankelijk voor een breed publiek en het onderwijs, door inzet van evenementen en
media. Kijk voor meer informatie over Anno op www.anno.nl .