Anno neemt stelling over NHM op nationaalhistorischmuseum.nl

28.06.2007 / 14:55 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Anno

Anno

Anno neemt stelling over invulling NHM op www.nationaalhistorischmuseum.nl

Vanochtend heeft Anno, het promotiebureau voor Nederlandse geschiedenis, het debat over de invulling van het Nationaal Historisch Museum gestart met de lancering van de website www.nationaalhistorischmuseum.nl . Op deze site neemt Anno stelling in over de inhoud van het museum en nodigt iedereen uit om te reageren. Chris Groeneveld, directeur van Anno: 'Als voorloper van het Nationaal Historisch Museum hebben wij de afgelopen tijd veel ervaring op gedaan. Deze ervaring hebben we verwerkt in zeven stellingen waar volgens Anno de invulling van het NHM aan moet voldoen.' Loek Hermans, die als minister van OCW het initiatief heeft genomen voor een Nationaal Historisch Museum, voegt hieraan toe: 'We hebben nu negen jaar gepraat. Het is belangrijk dat we nu aan de slag gaan.' Morgen maakt minister van Cultuur Ronald Plasterk bekend welke stad het Nationaal Historisch Museum mag bouwen.

Op de site www.nationaalhistorischmuseum.nl neemt Anno onder meer de stelling in dat het Nationaal Historisch Museum zich, om echt nationaal te zijn, ook buiten de muren van het gebouw moet manifesteren, veel meer dan andere musea. Dat kan ook, door gebruik te maken van media (kranten, internet, lesmaterialen, televisie) en rondreizende tentoonstellingen en attracties. Het museum, de geschiedenis, kan zo iedereen in Nederland bereiken. Tegelijkertijd wordt zo de drempel verlaagd om zelf een bezoek aan het museum te brengen.

Anno stelt ook dat het eerst om de verhalen gaat, dan om de voorwerpen. Geschiedenis bestaat uit verhalen, en er zijn veel manieren om die verhalen te vertellen. (Historische) objecten zijn vaak uitstekende dragers van dat verhaal, maar zeker niet de enige. Films, spellen, replica's of ensceneringen zijn vaak even goede vertellers, en bij elk deel van het verhaal moet de beste vertelmethode worden gezocht. Het verhaal staat voorop, niet het opbouwen van een collectie. In de gedachte van Anno levert dat eerder een 'experience' op dan een museum in klassieke zin.

Kijk voor de overige stellingen op www.nationaalhistorischmuseum.nl en reageer.

Dit is Anno

Anno is het promotiebureau voor Nederlandse geschiedenis. Anno maakt geschiedenis toegankelijk voor een breed publiek en het onderwijs, door inzet van evenementen en media. Kijk voor meer informatie over Anno op www.anno.nl .