Minister Eurlings heft bouwverbod Groenenbergterrein op
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft besloten het bouwverbod op het Groenenbergterrein naast Schiphol op te heffen. Dit verbod is in 2003 ingesteld omdat de capaciteit van de Aalsmeerbaan, op grond van destijds bekende bouwplannen, zou kunnen worden aangetast als er gebouwd zou worden op dit terrein. Inmiddels zijn de inzichten dusdanig gewijzigd dat handhaving van het bouwverbod niet langer nodig is.
In 2003 heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat op verzoek van Schiphol besloten tot instelling van een bouwverbod op het Groenenbergterrein. Op grond van de destijds bekende bouwplannen en bouwtekeningen waarschuwde de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voor mogelijke verstoring van het Instrument Landing System (ILS) van de Aalsmeerbaan. Verstoring van dit radionavigatiesysteem voor naderende vliegtuigen zou de capaciteit van deze landingsbaan aan kunnen tasten.
Uit na 2003 beschikbaar gekomen informatie is duidelijk geworden dat eventuele verstoring van de ILS niet wordt veroorzaakt door de voorgenomen bebouwing. Wel is het mogelijk dat in de toekomst geparkeerde vrachtwagens verstoring van de ILS opleveren. De Wet luchtvaart geeft de minister bevoegdheden om deze problemen te voorkomen als die zouden ontstaan. De luchthaven Schiphol heeft gevraagd het bouwverbod op basis van deze nieuwe feiten op te heffen. Ook de eigenaar van het Groenenbergterrein, Chipshol, heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat verzocht het bouwverbod op te heffen. Opheffing van het bouwverbod maakt het mogelijk dat volgens de procedures van de Wet luchtvaart het Groenenbergterrein ontwikkeld kan worden.
Noot voor redacties (