Persberichten
Limburg terug op tweede plaats binnenlandse vakantiemarkt
Limburg is in 2006 met een marktaandeel van 12,2% weer van de derde
(2005) naar de tweede plaats gestegen op de binnenlandse
vakantiemarkt. Niet alleen het aantal vakanties maar ook het aantal
overnachtingen is toegenomen. Het aantal buitenlandse gasten dat in
2006 in Limburg verbleef, is naar recordhoogte gestegen. Bovenstaande
groei heeft ertoe geleid dat de werkgelegenheid in de toeristische
sector is gestegen. Bovendien zet ook de trend dat men vaker maar
korter op vakantie gaat door in Limburg.
2006 was een goed toeristisch jaar voor Limburg. Dat blijkt uit de
Toeristische Trendkrant die de Provincie Limburg vandaag heeft
gepresenteerd. Limburg heeft volop geprofiteerd van de groei van de
binnenlandse markt en het inkomend toerisme vanuit het buitenland. Het
aantal vakanties is toegenomen met 7%. Het aantal overnachtingen steeg
met 4% en bleef hiermee iets achter in groei door de daling van de
gemiddelde vakantieduur. Ook het aantal buitenlandse gasten dat in
Limburg in 2006 verbleef is naar recordhoogte gestegen. Met 770.000
gasten wist Limburg het hoogste aantal gasten uit het buitenland te
trekken sinds 2002. De groei van de bestedingen bleef achter in 2006.
Door de toename van het aantal vakanties stegen de bestedingen van
vakantiegangers in Limburg met 2% ten opzichte van 2005 tot 382
miljoen. De bestedingen per dag zijn echter licht gedaald.
Meer vakanties maar korter
De trend dat men vaker maar korter op vakantie gaat zet ook in Limburg
door. Uit de cijfers blijkt dat 53% van Nederlanders minimaal 1 keer
per jaar op vakantie gaat in eigen land. In 2006 brachten zij in
totaal 17,8 miljoen vakanties door. 74% daarvan waren korte vakanties.
In 2006 groeide de markt voor binnenlandse vakanties met 3%. Limburg
heeft volop geprofiteerd van deze groei en wist 2.164.000 vakanties en
10.858.000 overnachtingen in 2006 te realiseren. De groei kwam met
name tot stand door een groei van het aantal korte bungalow- en
hotelvakanties. Door de daling van de gemiddelde vakantieduur, staat
de groei van het aantal overnachtingen onder druk. Dit geldt met name
voor de overnachtingen in vakantiewoningen en op campings. In hotels
en pensions groeit het aantal overnachtingen al jaren. Regionaal
gezien was er in Zuid-Limburg een grotere toeristische groei dan in
Noord- en Midden-Limburg. In Zuid-Limburg werden 6% meer
overnachtingen gemeten, in Noord- en Midden-Limburg steeg het
overnachtingsaantal met 2%.
Buitenlandse gasten
Limburg heeft in 2006 ook sterk geprofiteerd van de groei van het
aantal buitenlandse gasten dat Nederland bezocht. De afgelopen vijf
jaar is het aandeel in Limburg enorm gestegen met 34%. Dit is een
absolute groei van 108.000 gasten in 2006 ten opzichte van 2005. Het
aantal overnachtingen groeide met 8% en brak weer voor het eerst sinds
2002 door de grens van 2 miljoen overnachtingen. Het marktaandeel van
Limburg op de markt voor het inkomend toerisme is daarmee gestegen van
6,6% in 2005 naar 7,2% in 2006. Het aantal gasten vanuit Duitsland,
het belangrijkste herkomstland voor Limburg, is weer gestegen na een
daling in 2005. België is in 2006 een belangrijke groeimarkt gebleken,
het aantal gasten steeg met 17% ten opzichte van 2005. Limburg wist
echter vanuit alle buitenlandse herkomstgebieden zowel binnen als
buiten Europa een groei van het aantal gasten te realiseren.
Nieuw record aantal gasten Maastricht
Het toerisme in Maastricht stijgt al jaren achtereen en wist in 2006
een nieuw record te realiseren. Het aantal gasten steeg met 38% naar
ruim een half miljoen, het aantal overnachtingen met 17% naar 730.000.
Het aandeel Nederlandse gasten groeide het meest met 44% vergeleken
met het aandeel buitenlandse gasten (23%). Van de 155.000 buitenlandse
hotelgasten in Maastricht komt 19% uit Groot-Brittannië, 17% uit
Duitsland en 13% uit België.
Wat doen vakantiegasten in Limburg?
De populairste activiteit tijdens de vakantie in Limburg is uiteten.
Opvallend is dat een tochtje maken met de auto het wandelen bijna
heeft ingehaald. Fietsen is ook minder populair geworden, funshoppen
stijgt daarentegen in populariteit. De Nederlandse vakantiegasten die
in Limburg verblijven komen vooral uit Zuid-Holland, Noord-Holland en
Brabant. Limburg is met name in trek bij gezinnen met kinderen en
tweepersoonshuishoudens van 55 jaar en ouder, de zogenaamde empty
nesters. In Limburg besteedt de gast gemiddeld 29,00 per vakantiedag.
Zakenreizen
Ook de zakelijke markt is een belangrijke markt voor de toeristische
sector in Limburg. In 2006 gingen 1,2 miljoen Nederlanders ten minste
één keer op meerdaagse zakenreis in eigen land. Limburg realiseerde in
2006 met 326.000 zakenreizen een marktaandeel van 7%. In 78% van de
zakenreizen wordt gekozen voor een hotel om te overnachten. De
zakenreiziger heeft in 2006 in totaal 111 miljoen in Limburg besteed.
Werkgelegenheid
De toeristische sector levert met 35.850 banen 7,2% van de totale
werkgelegenheid in Limburg. Hiermee is haar aandeel licht gestegen ten
opzichte van 2002. Dit is exclusief het aantal seizoensbanen dat circa
12% bedraagt. De horeca levert de helft van de totale gelegenheid, de
logiesaccommodaties 22%. In de afgelopen jaren is de groei van de
werkgelegenheid vooral gerealiseerd in het wellness-segment en in
recreatiecentra zoals attractieparken.
Meer cijfers en trends over het toerisme in Limburg in 2006 zijn te
vinden op www.limburg.nl/toerisme onder trends en onderzoek.
28-6-2007 10:26
Provincie Limburg