Provincie Limburg

Persberichten

Limburg terug op tweede plaats binnenlandse vakantiemarkt Limburg is in 2006 met een marktaandeel van 12,2% weer van de derde (2005) naar de tweede plaats gestegen op de binnenlandse vakantiemarkt. Niet alleen het aantal vakanties maar ook het aantal overnachtingen is toegenomen. Het aantal buitenlandse gasten dat in 2006 in Limburg verbleef, is naar recordhoogte gestegen. Bovenstaande groei heeft ertoe geleid dat de werkgelegenheid in de toeristische sector is gestegen. Bovendien zet ook de trend dat men vaker maar korter op vakantie gaat door in Limburg.

2006 was een goed toeristisch jaar voor Limburg. Dat blijkt uit de Toeristische Trendkrant die de Provincie Limburg vandaag heeft gepresenteerd. Limburg heeft volop geprofiteerd van de groei van de binnenlandse markt en het inkomend toerisme vanuit het buitenland. Het aantal vakanties is toegenomen met 7%. Het aantal overnachtingen steeg met 4% en bleef hiermee iets achter in groei door de daling van de gemiddelde vakantieduur. Ook het aantal buitenlandse gasten dat in Limburg in 2006 verbleef is naar recordhoogte gestegen. Met 770.000 gasten wist Limburg het hoogste aantal gasten uit het buitenland te trekken sinds 2002. De groei van de bestedingen bleef achter in 2006. Door de toename van het aantal vakanties stegen de bestedingen van vakantiegangers in Limburg met 2% ten opzichte van 2005 tot 382 miljoen. De bestedingen per dag zijn echter licht gedaald.

Meer vakanties maar korter
De trend dat men vaker maar korter op vakantie gaat zet ook in Limburg door. Uit de cijfers blijkt dat 53% van Nederlanders minimaal 1 keer per jaar op vakantie gaat in eigen land. In 2006 brachten zij in totaal 17,8 miljoen vakanties door. 74% daarvan waren korte vakanties. In 2006 groeide de markt voor binnenlandse vakanties met 3%. Limburg heeft volop geprofiteerd van deze groei en wist 2.164.000 vakanties en 10.858.000 overnachtingen in 2006 te realiseren. De groei kwam met name tot stand door een groei van het aantal korte bungalow- en hotelvakanties. Door de daling van de gemiddelde vakantieduur, staat de groei van het aantal overnachtingen onder druk. Dit geldt met name voor de overnachtingen in vakantiewoningen en op campings. In hotels en pensions groeit het aantal overnachtingen al jaren. Regionaal gezien was er in Zuid-Limburg een grotere toeristische groei dan in Noord- en Midden-Limburg. In Zuid-Limburg werden 6% meer overnachtingen gemeten, in Noord- en Midden-Limburg steeg het overnachtingsaantal met 2%.

Buitenlandse gasten
Limburg heeft in 2006 ook sterk geprofiteerd van de groei van het aantal buitenlandse gasten dat Nederland bezocht. De afgelopen vijf jaar is het aandeel in Limburg enorm gestegen met 34%. Dit is een absolute groei van 108.000 gasten in 2006 ten opzichte van 2005. Het aantal overnachtingen groeide met 8% en brak weer voor het eerst sinds 2002 door de grens van 2 miljoen overnachtingen. Het marktaandeel van Limburg op de markt voor het inkomend toerisme is daarmee gestegen van 6,6% in 2005 naar 7,2% in 2006. Het aantal gasten vanuit Duitsland, het belangrijkste herkomstland voor Limburg, is weer gestegen na een daling in 2005. België is in 2006 een belangrijke groeimarkt gebleken, het aantal gasten steeg met 17% ten opzichte van 2005. Limburg wist echter vanuit alle buitenlandse herkomstgebieden zowel binnen als buiten Europa een groei van het aantal gasten te realiseren.

Nieuw record aantal gasten Maastricht
Het toerisme in Maastricht stijgt al jaren achtereen en wist in 2006 een nieuw record te realiseren. Het aantal gasten steeg met 38% naar ruim een half miljoen, het aantal overnachtingen met 17% naar 730.000. Het aandeel Nederlandse gasten groeide het meest met 44% vergeleken met het aandeel buitenlandse gasten (23%). Van de 155.000 buitenlandse hotelgasten in Maastricht komt 19% uit Groot-Brittannië, 17% uit Duitsland en 13% uit België.

Wat doen vakantiegasten in Limburg?
De populairste activiteit tijdens de vakantie in Limburg is uiteten. Opvallend is dat een tochtje maken met de auto het wandelen bijna heeft ingehaald. Fietsen is ook minder populair geworden, funshoppen stijgt daarentegen in populariteit. De Nederlandse vakantiegasten die in Limburg verblijven komen vooral uit Zuid-Holland, Noord-Holland en Brabant. Limburg is met name in trek bij gezinnen met kinderen en tweepersoonshuishoudens van 55 jaar en ouder, de zogenaamde empty nesters. In Limburg besteedt de gast gemiddeld 29,00 per vakantiedag.

Zakenreizen
Ook de zakelijke markt is een belangrijke markt voor de toeristische sector in Limburg. In 2006 gingen 1,2 miljoen Nederlanders ten minste één keer op meerdaagse zakenreis in eigen land. Limburg realiseerde in 2006 met 326.000 zakenreizen een marktaandeel van 7%. In 78% van de zakenreizen wordt gekozen voor een hotel om te overnachten. De zakenreiziger heeft in 2006 in totaal 111 miljoen in Limburg besteed. Werkgelegenheid
De toeristische sector levert met 35.850 banen 7,2% van de totale werkgelegenheid in Limburg. Hiermee is haar aandeel licht gestegen ten opzichte van 2002. Dit is exclusief het aantal seizoensbanen dat circa 12% bedraagt. De horeca levert de helft van de totale gelegenheid, de logiesaccommodaties 22%. In de afgelopen jaren is de groei van de werkgelegenheid vooral gerealiseerd in het wellness-segment en in recreatiecentra zoals attractieparken.

Meer cijfers en trends over het toerisme in Limburg in 2006 zijn te vinden op www.limburg.nl/toerisme onder trends en onderzoek.

28-6-2007 10:26