IBM
Nieuws
Made in IBM labs: IBM onderzoekt auto's met 'reflextechnologie'
IBM onderzoekt de mogelijkheid tot communicatie met het wegennet.
Minder files en verkeersongevallen dankzij auto's en bestuurders
Amsterdam, 26 Juni 2007 - Vandaag heeft IBM (NYSE:IBM) een
onderzoeksinitiatief aangekondigd om auto's uit te rusten met
technologie waarmee verkeersopstoppingen worden verminderd en
ongevallen worden voorkomen.
IBM doet baanbrekend onderzoek naar actieve technologieën voor
veiligheid en ondersteuning van bestuurders waarmee auto's zich als
het ware gaan gedragen alsof ze 'reflexen' hebben. Voertuigen wisselen
informatie uit met elkaar en met het wegennet, ondernemen indien nodig
corrigerende acties en leveren essentiële feedback aan de bestuurder.
Net zoals met automatische transmissie, ABS en cruisecontrole, zal de
bestuurder met deze technologie geen handmatige handelingen meer
hoeven uit te voeren in een complexe verkeerssituatie. Als uw afstand
tot een voorligger te klein is, zal het u veel meer kracht kosten om
het gaspedaal in te drukken. Wanneer het onveilig is om in te halen,
zal het u veel meer moeite kosten om het stuur te draaien. Als het
veilig is om in te voegen op de snelweg of om een kruispunt over te
steken, zal de auto veel sneller accelereren, dit alles om ongevallen
te voorkomen.
De bestuurder voelt een andere druk op het gaspedaal of het stuur
reageert door in de andere richting druk te genereren op de handen van
de bestuurder. Bovendien kan de auto dankzij sensoren communiceren met
de omgeving en krijgen andere auto's feedback, bijvoorbeeld bij een
plotselinge file.
Elektronische 'reflexen' zijn over het algemeen sneller dan menselijke
reflexen. Hierdoor kunnen voertuigen op de weg dichter bij elkaar
rijden en wordt de doorstroom verbeterd. In het analyseren van
complexe situaties blijft de mens echter beter dan een machine. "Het
is de bedoeling dat de bestuurder altijd controle houdt, maar
informatie krijgt om betere beslissingen te kunnen nemen", aldus Dan
Chevion, hoofdonderzoeker bij het Haifa-laboratorium van IBM.
"De auto reageert ook op gevaarlijke situaties, aangezien computers
soms sneller beslissingen kunnen nemen dan mensen. En met een half
miljard auto's op de weg alleen al op het westelijk halfrond, biedt
deze technologie een uitstekende mogelijkheid om de verkeersdoorstroom
beter te reguleren en het aantal files te verminderen."
In Europa kosten verkeersongevallen elk jaar EUR160 miljard, om maar
niet te spreken van het aantal doden en gewonden. Overal ter wereld
willen de Ministeries van Verkeer deze cijfers graag veranderen.
Ga voor meer informatie naar www.ibm.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Gerjan Vasse
Corporate Communications
06-20226356
gerjan_vasse@nl.ibm.com
*Geregistreerd handelsmerk van International Business Machines
Corporation