IBM

Nieuws

Made in IBM labs: IBM onderzoekt auto's met 'reflextechnologie'

IBM onderzoekt de mogelijkheid tot communicatie met het wegennet. Minder files en verkeersongevallen dankzij auto's en bestuurders

Amsterdam, 26 Juni 2007 - Vandaag heeft IBM (NYSE:IBM) een onderzoeksinitiatief aangekondigd om auto's uit te rusten met technologie waarmee verkeersopstoppingen worden verminderd en ongevallen worden voorkomen.

IBM doet baanbrekend onderzoek naar actieve technologieën voor veiligheid en ondersteuning van bestuurders waarmee auto's zich als het ware gaan gedragen alsof ze 'reflexen' hebben. Voertuigen wisselen informatie uit met elkaar en met het wegennet, ondernemen indien nodig corrigerende acties en leveren essentiële feedback aan de bestuurder.

Net zoals met automatische transmissie, ABS en cruisecontrole, zal de bestuurder met deze technologie geen handmatige handelingen meer hoeven uit te voeren in een complexe verkeerssituatie. Als uw afstand tot een voorligger te klein is, zal het u veel meer kracht kosten om het gaspedaal in te drukken. Wanneer het onveilig is om in te halen, zal het u veel meer moeite kosten om het stuur te draaien. Als het veilig is om in te voegen op de snelweg of om een kruispunt over te steken, zal de auto veel sneller accelereren, dit alles om ongevallen te voorkomen.

De bestuurder voelt een andere druk op het gaspedaal of het stuur reageert door in de andere richting druk te genereren op de handen van de bestuurder. Bovendien kan de auto dankzij sensoren communiceren met de omgeving en krijgen andere auto's feedback, bijvoorbeeld bij een plotselinge file.

Elektronische 'reflexen' zijn over het algemeen sneller dan menselijke reflexen. Hierdoor kunnen voertuigen op de weg dichter bij elkaar rijden en wordt de doorstroom verbeterd. In het analyseren van complexe situaties blijft de mens echter beter dan een machine. "Het is de bedoeling dat de bestuurder altijd controle houdt, maar informatie krijgt om betere beslissingen te kunnen nemen", aldus Dan Chevion, hoofdonderzoeker bij het Haifa-laboratorium van IBM.

"De auto reageert ook op gevaarlijke situaties, aangezien computers soms sneller beslissingen kunnen nemen dan mensen. En met een half miljard auto's op de weg alleen al op het westelijk halfrond, biedt deze technologie een uitstekende mogelijkheid om de verkeersdoorstroom beter te reguleren en het aantal files te verminderen."

In Europa kosten verkeersongevallen elk jaar EUR160 miljard, om maar niet te spreken van het aantal doden en gewonden. Overal ter wereld willen de Ministeries van Verkeer deze cijfers graag veranderen.

Ga voor meer informatie naar www.ibm.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Gerjan Vasse
Corporate Communications
06-20226356
gerjan_vasse@nl.ibm.com


*Geregistreerd handelsmerk van International Business Machines Corporation