Ingezonden persbericht


Persbericht

Affiliate marketing netwerk M4N stopt met onvoldoende renderende adverteerders

Amsterdam, 27 juni 2007 --- Vanwege haar snelle groei treft Affiliate marketing netwerk M4N vanaf deze week een aantal maatregelen om de kwaliteit van aangeboden affiliate programma's te vergroten. Naast een goede screening van de website voordat een adverteerder een programma start en een transparant overzicht op http://www.m4n.nl/all_merchants.jsf, gaat M4N programma's aanpakken die onvoldoende renderen. Deze kwaliteitbewaking wordt al toegepast bij netwerken in de Verenigde Staten en wordt dit jaar een steeds belangrijker fenomeen.

Onderdeel van de kwaliteitsbewaking is dat M4N met adverteerders in gesprek gaat als ze langer dan drie maanden, per bezoeker minder dan 0,03 euro eCPC uitbetalen. Deze adverteerders zullen hun programma moeten verbeteren of stoppen. Adverteerders zullen bovendien vanaf nu een minimum aan inkomsten aan affiliates moeten garanderen. Daarnaast moet het programma goed lopen. M4N analyseert de conversie, de beloningen voor meerdere acties, de registratie en het promotiemateriaal om een beeld te krijgen van de kwaliteit van het programma.

Deze maatregelen zijn nodig omdat affiliates inkomsten mislopen door slecht presterende adverteerders. Zij kunnen op dezelfde posities veel meer verdienen aan links van adverteerders die wel goed lopen. Voor affiliates is het helemaal pijnlijker als ze niet alleen slecht betaald krijgen, maar ook hun bezoekers doorsturen naar een site die slecht converteert. Dit kan, als het stelselmatig gebeurd, tot een lager aantal terugkerende bezoekers leiden.

Evenwicht
"Veel adverteerders denken: 'Wat wil ik maximaal kwijt per in het affiliate systeem geregistreerde order?' in plaats van 'Hoe kan ik affiliates motiveren om mij goede posities te geven en daarmee meer verkopen te realiseren?'" verklaart Thomas Joosten van M4N. "Ik kan deze gedachtegang overigens wel begrijpen, omdat zorgvuldig omgaan met marketingbudget leidt tot een gezonde business. Maar het moet wel in evenwicht zijn."

"Dat evenwicht is dus uit balans als een adverteerder hoge bedragen uitgeeft aan de CPC's in Google, zonder te berekenen wat dat kost. Terwijl hij alleen per betaalde order wil betalen in het affiliate systeem. Deze tegenstelling zien we vaak in de praktijk"

Hoe moet het dan wel?
Adverteerders kunnen vaak veel meer acties definiëren om affiliates te belonen en tegelijk hun eigen site te verbeteren. Er zitten namelijk veel stappen tussen een bezoeker en een daadwerkelijke betaalde en geleverde verkoop. Thomas Joosten noemt een aantal zaken die naast de klik al een beloning waard kunnen zijn: een nieuwsbriefinschrijving, een nieuwe klant, een plaatsing van een bestelling in een wensenlijst, een plaatsing in een bestelmandje en een bruto order (dus nog voordat de bestelling echt betaald is). "Het op tussenstappen betalen heeft een aantal voordelen, zo kun je per affiliate zien waar klanten afhaken. Hierdoor kun je het proces verbeteren," aldus Joosten.

De maatregelen zijn vooral op de lange termijn van belang voor de kwaliteit het netwerk. Adverteerders die wel goed presteren, maar nog geen naamsbekendheid hebben, worden hierdoor namelijk sneller en eerder geplaatst.

"Om te leren en te profiteren van kennis en ervaring uit andere landen, gaan we 8 tot 10 juli naar de Affiliate Summit 2007 in Miami," vervolgt Joosten. "Amerika loopt met affiliate marketing ongeveer twee jaar voor op Europa, dus we verwachten met veel nieuwe ideeën thuis te komen"

Over M4N
M4N heeft als missie om het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten

Noot voor de redactie/

Ingezonden persbericht