Senternovem


27-06-2007 | Ontwerpbesluit Besluit Bodemkwaliteit opnieuw naar Raad van State

Gevolgen voor inwerkingtreding

Op 8 juni 2007 is het Besluit bodemkwaliteit in de ministerraad behandeld. De ministerraad heeft de Raad van State opnieuw om advies gevraagd. De eerder gecommuniceerde data voor inwerkingtreding - 1 augustus 2007 voor het natte gedeelte en 1 januari 2008 voor de overige toepassingen - kunnen daarmee niet worden gehaald. Wanneer het besluit Bodemkwaliteit wel in werking treedt, hangt af van de snelheid waarmee de Raad van State advies uitbrengt en de tijd die nodig is om het advies te verwerken. Om partijen de mogelijkheid te bieden zich voor te bereiden op de inwerkingtreding van het besluit, plaatst Bodem+ begin juli informatie over de inhoud van het besluit op de website. De regels voor Kwalibo zijn wel op 1 juli 2007 van kracht. Kwalibo valt op dit moment nog onder het Besluit uitvoeringskwaliteit bodembeheer.

Waarom gaat het besluit naar de Raad van State? De Raad van State geeft advies over nieuwe wetgeving. In een eerdere fase heeft de Raad van State al advies gegeven over het ontwerpbesluit. Justitie en BZK vinden dat het ontwerpbesluit ingrijpend is gewijzigd na advisering door de Raad van State. Deze zienswijze is gebaseerd op het grote aantal wijzigingen in de juridische verankering van het beleidskader. Het beleidskader zelf is slechts op één punt gewijzigd: de meldingsplicht voor schone grond is teruggebracht tot een eenmalige melding van de toepassingslocatie bij toepassing van meer dan 50 m3 schone grond of baggerspecie. De zienswijze van Justitie en BZK is doorslaggevend geweest bij de behandeling van het ontwerpbesluit in de ministerraad. Wel is afgesproken dat de Raad van State om een spoedadvies mag worden gevraagd.

Waarom is het Besluit niet direct goedgekeurd?
De ministerraad was ook gevraagd een beslissing te nemen over de organisatie van de handhaving. Vanwege een verschil van inzicht besloot de ministerraad dat VROM eerst met Justitie en BZK in overleg zou treden voordat het ontwerpbesluit aan de Raad van State wordt toegezonden. Het verschil van inzicht betrof met name de organisatie van de handhaving en de heterogeniteit van niet-vormgegeven bouwstoffen. Inmiddels is er overeenstemming bereikt en is de aanpak van deze handhavingspunten uitgewerkt in de nota van toelichting bij het besluit.

Ook over het melden van schone grond is een beslispunt aan de ministerraad voorgelegd. Hierover bestond verschil van inzicht tussen VROM, V&W en EZ. Dit punt is niet besproken in de ministerraad omdat de minister van EZ niet aanwezig was op het moment dat het ontwerpbesluit werd besproken. De meldingsplicht voor schone grond is daarom gehandhaafd (in afgeslankte vorm). De minister van EZ heeft echter aangekondigd dat zij dit punt alsnog in de ministerraad wil behandelen na advisering van het ontwerpbesluit door de Raad van State.

Welke stappen zijn er nog meer?
Na advisering door de Raad van State wordt het advies verwerkt en wordt het ontwerpbesluit gepubliceerd in de Staatscourant. De Tweede Kamer heeft dan nog een maand de gelegenheid om aan te geven of zij het besluit accepteert of niet. Er is geen mogelijkheid meer om het besluit aan te passen. Na deze maand (nahang) kan het besluit in werking treden. Hernieuwde Europese notificatie wordt niet meer overwogen.

Wat betekenen deze stappen voor de datum van de in werking treding van het Besluit bodemkwaliteit?
Het is erg jammer dat de inwerkingtreding een aantal keren is uitgesteld. Het besluit wordt door alle partijen die hieraan hebben meegewerkt gezien als een verbetering van de wetgeving. Zij willen het graag zo snel mogelijk uitvoeren.

Wanneer het Besluit nu in werking treedt, hangt af van de snelheid waarmee de Raad van State advies uitbrengt en de tijd die nodig is om het advies te verwerken. Rekening houdend met de nahang van de Tweede Kamer - deze moet ten minste drie weken buiten het reces van de Tweede Kamer vallen - is 1 oktober de vroegst mogelijke datum. Een beperkt aantal voorschriften (met name voor het verspreiden van baggerspecie in oppervlaktewater) zijn dan direct van kracht. De voorschriften voor het toepassen van grond en baggerspecie op of in de bodem, het toepassen van bouwstoffen op of in de bodem en het toepassen van bouwstoffen in oppervlaktewater worden een half jaar na inwerkingtreding van kracht. Dit om betrokken partijen voldoende voorbereidingstijd te geven.

Waarom is er geen actuele versie van het ontwerpbesluit beschikbaar? Staatsrechtelijk is vastgelegd dat voorgenomen wetgeving in de periode tot aan publicatie niet meer openbaar mag worden gemaakt zodra deze wetgeving voor advies aan de Raad van State is voorgelegd. Vandaar ook dat het merendeel van de inhoudelijke voorschriften een overgangsperiode van een half jaar heeft.
Het ontwerpbesluit dat ter visie heeft gelegen, is de laatste versie die officieel openbaar is gemaakt. De wijze waarop met de binnengekomen inspraakreacties wordt omgegaan, dient in de nota van toelichting te worden verantwoord. Alle gevolgen van het besluit zijn opgenomen in de handreiking die Bodem+ heeft gemaakt. Deze handreiking, uiteraard een concept, is begin juli vanaf de site van Bodem+ te downloaden.

Wanneer treden de kwalibo-artikelen in werking? Voor de verbetering van de kwaliteit van de uitvoering van het bodembeheer geldt reeds het Besluit uitvoeringskwaliteit bodembeheer. Dit besluit wordt vervangen zodra het Besluit bodemkwaliteit in werking treedt. De inhoudelijke voorschriften veranderen nagenoeg niet. Uitstel van het Besluit bodemkwaliteit heeft daarom geen effect op de Kwalibo-operatie. Volgens planning treedt per 1 juli de derde tranche van Kwalibo in werking.

Is voorbereiding op het besluit mogelijk?
De taak van Bodem+ is om de implementatie van het Besluit bodemkwaliteit te ondersteunen. Er is al veel informatiemateriaal vervaardigd. Dit materiaal gaat nu gebruikt worden om de partijen die zich willen voorbereiden, te ondersteunen. Naast de handreiking gaat het om een concept informatieblad en presentatiemateriaal over het besluit. Daarnaast ondersteunt Bodem+ regionale platforms door presentaties over het besluit te geven. Uiteraard is het nodig om een formele slag om de arm te houden omdat het besluit nog bekrachtigd moet worden. Om die reden wordt de informatie ook digitaal aangeboden. Pas als het besluit formeel van kracht is, worden de communicatiemiddelen gedrukt en verspreid.