RandstandRail


27-6-2007
Advertentie RandstdRail Streekblad Zoetermeer

RandstadRail, hoe staat het er nu mee?

Op vrijdag 22 juni jl. is gestart met het testbedrijf van RandstadRail op de Krakeling in Zoetermeer. Hiermee rijden nu op elk traject van RandstadRail in de regio Haaglanden voertuigen. Het is nog niet aan te geven wanneer er op alle trajecten met pasagiers kan worden gereden. Wij realiseren ons dat het geduld van de reizigers op de proef wordt gesteld.
Wij hechten echter voor alles belang aan een veilige en betrouwbare exploitatie van RandstadRail en bieden excuses aan voor het ongemak.

Van testen naar proefrijden naar exploitatie Voordat RandstadRail kan gaan rijden met passagiers (exploitatie) moet eerst zijn voldaan aan een aantal voorwaarden:
* De IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) en de ISA (de onafhankelijke veiligheidsadviseur) geven groen licht voor het testbedrijf (rijden met voertuigen om te zien of alles naar behoren
functioneert);

* Als het testbedrijf succesvol is, geven de IVW en de ISA positief advies om met het proefbedrijf te starten (rijden volgens dienstregeling zonder passagiers);

* Als het proefbedrijf succesvol is, geven de IVW en de ISA positief advies om met exploitatie te starten;

* Exploitatie (deel)traject.

De tijdsduur van het test- en proefbedrijf kent geen vaste periode. De duur is afhankelijk van wat de vervoerbedrijven tegenkomen. Zo is er tijdens het testen tussen Den Haag Laan van NOI en Leidschenveen een aantal storingen geconstateerd aan de wissels. Deze zijn inmiddels verholpen. Momenteel wordt gewerkt aan de optimalisatie van de software, die de communicatie tussen een wissel en het beveiligingssysteem verzorgt. Het is al wel bekend dat het testbedrijf op de Krakeling minimaal vier weken zal duren. Dit komt, omdat op dit traject nog niet eerder gereden is, waardoor bestuurders van de voertuigen nog onbekend zijn met dit traject van RandstadRail. Een onderdeel van dit testbedrijf is daarom de opleiding van de bestuurders, die minimaal vier weken duurt.

Waar rijdt RandstadRail en waar wordt nog getest? In de regio Haaglanden kunt u nu op elk (deel)traject RandstadRail-voertuigen zien rijden. Op welk deel rijdt RandstadRail met passagiers en op welk is RandstadRail nog aan het testen? Hieronder vindt u een overzicht van de trajecten waar RandstadRail in exploitatie is, (dus rijden met passagiers) en waar RandstadRail nog aan het testen is.

Exploitatie (met passagiers)
* RandstadRail (lijn 4) van Den Haag De Uithof naar Den Haag Centraal sinds 16 mei jl.

* RandstadRail (lijn 3) van Den Haag Loosduinen naar Den Haag Centraal sinds 12 februari jl.

* Erasmuslijn van Rotterdam Hofplein naar Nootdorp sinds 12 november 2006.

Testbedrijf (zonder passagiers)
* RandstadRail (lijn 3) op de Krakeling in Zoetermeer sinds 22 juni jl.

* RandstadRail (lijn 4) traject Den Haag Centraal - Zoetermeer Oosterheem.
De eerste fase van het testen deeltraject Laan van NOI Den Haag - Zoetermeer Centrum West is sinds 20 maart jl. in bedrijf . De tweede fase deeltraject Den Haag Centraal via Beatrixkwartier naar Laan van NOI sinds 31 mei jl. De derde en laatste fase Zoetermeer Centrum West- Javalaan is gestart op 4 juni jl.
* Erasmuslijn van Nootdorp naar Den Haag Centraal sinds 15 maart jl.

Vervangend vervoer RandstadRail Op de trajecten waar RandstadRail nog niet in exploitatie is, rijden vervangend vervoer bussen. U betaalt in deze bussen met de puntenkaart (gereduceerd tarief), strippenkaart of sterabonnement en in het vervangend vervoer naar Zoetermeer een RandstadRailzone-abonnement.

Met de puntenkaart en het RandstadRailZoneabonnement kunt u ook gebruik maken van de NStrein tussen Zoetermeer en Den Haag Centraal. In verband met al eerder geplande onderhoudswerkzaamheden aan dit baanvak door ProRail, kunnen er geen treinen rijden op dit traject in de periode van zaterdag 7 tot en met zondag 15 juli en in het weekend van 21 en 22 juli aanstaande. De HTM zorgt in opdracht van de NS voor het vervangend busvervoer. Deze werkzaamheden hebben overigens geen relatie met RandstadRail, het gaat hier om een baanvak waar alleen de NS gebruik van maakt. Voor informatie over deze buitendienststelling kijkt u op www.ns.nl.