FNV Bondgenoten: ultimatum voor KLM
Vandaag heeft FNV Bondgenoten KLM een ultimatum gesteld. De
luchtvaartmaatschappij heeft tot zaterdag 14 juli 12.00 uur de tijd om
in te gaan op de vakbondseisen voor de nieuwe cao KLM Cabinepersoneel.
Gebeurt dit niet dan leidt dit tot het uitroepen van onder andere
werkstakingen. Het wordt dan de eerste keer dat het cabinepersoneel
van KLM actie voert.
Leen van der List, bestuurder FNV Bondgenoten: "Ondanks diverse
signalen van onze kant, heeft KLM tot nog toe nog niet serieus naar
haar werknemers geluisterd. Het eindbod dat er ligt biedt geen soelaas
als het gaat om het terugdringen van de werkdruk. De KLM wil
maatregelen nemen om de werkdruk te verlichten maar stelt
tegelijkertijd maatregelen voor die juist voor een toenemende werkdruk
zorgen. Dus aan het eind van de rit schiet het cabinepersoneel er
niets mee op."
Enkele dagen geleden wezen de vakbondsleden het eindbod van KLM voor
een nieuwe cao vrijwel unaniem af. Tegelijkertijd gaf 93% aan actie te
willen voeren als KLM niet aan hun eisen tegemoet komt. "We blijven
hoe dan ook bereid om het overleg met KLM te heropenen, maar alleen
als de luchtvaartmaatschappij daadwerkelijk actie onderneemt tegen de
enorme werkdruk en ingaat op onze eisen", aldus Van der List.
FNV Bondgenoten wil dat de KLM erkent dat er sprake is van een hoge
werkdruk bij het cabinepersoneel. Deze erkenning dient onder andere in
de vorm van een gezamenlijke werkgroep gestalte te krijgen. De
werkgroep moet maatregelen vaststellen die de werkdruk terugdringen en
die zich in het bijzonder richten op de fysieke belasting, de
herstelmogelijkheden na een vlucht en de zeggenschap van werknemers
over de roosterindeling.
Van der List: "Werknemers die met plezier hun werk kunnen doen, dragen
juist veel meer bij aan een goed resultaat dan werknemers die zich
niet serieus genomen voelen door hun baas. En dat gevoel wordt niet
weggenomen door een loonsverhoging van 6,5% in twee jaar. Een te hoge
werkdruk en de gevolgen daarvan laten zich niet met geld afkopen."
Dat werkdruk voor het cabinepersoneel meer dan gemiddeld hoog is,
blijkt uit een onderzoek dat recent door FNV Bondgenoten is
uitgevoerd. Het onderzoek laat zien dat de ervaren werkdruk onder het
cabinepersoneel een stuk hoger ligt dan bij de gemiddelde werknemer in
Nederland. Belangrijke oorzaken zijn de fysieke belasting, de
samenstelling van de bemensing per vlucht, de geringe zeggenschap over
het moment van werken, de vooral op Europese vluchten korte
hersteltijd en de zware wissel die het vliegen trekt op de balans
tussen werk en privé.
Onder de cao voor het KLM Cabinepersoneel vallen ongeveer 8.500
stewards en stewardessen.
---
FNV Bondgenoten