FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: ultimatum voor KLM

Vandaag heeft FNV Bondgenoten KLM een ultimatum gesteld. De luchtvaartmaatschappij heeft tot zaterdag 14 juli 12.00 uur de tijd om in te gaan op de vakbondseisen voor de nieuwe cao KLM Cabinepersoneel. Gebeurt dit niet dan leidt dit tot het uitroepen van onder andere werkstakingen. Het wordt dan de eerste keer dat het cabinepersoneel van KLM actie voert.

Leen van der List, bestuurder FNV Bondgenoten: "Ondanks diverse signalen van onze kant, heeft KLM tot nog toe nog niet serieus naar haar werknemers geluisterd. Het eindbod dat er ligt biedt geen soelaas als het gaat om het terugdringen van de werkdruk. De KLM wil maatregelen nemen om de werkdruk te verlichten maar stelt tegelijkertijd maatregelen voor die juist voor een toenemende werkdruk zorgen. Dus aan het eind van de rit schiet het cabinepersoneel er niets mee op."

Enkele dagen geleden wezen de vakbondsleden het eindbod van KLM voor een nieuwe cao vrijwel unaniem af. Tegelijkertijd gaf 93% aan actie te willen voeren als KLM niet aan hun eisen tegemoet komt. "We blijven hoe dan ook bereid om het overleg met KLM te heropenen, maar alleen als de luchtvaartmaatschappij daadwerkelijk actie onderneemt tegen de enorme werkdruk en ingaat op onze eisen", aldus Van der List.

FNV Bondgenoten wil dat de KLM erkent dat er sprake is van een hoge werkdruk bij het cabinepersoneel. Deze erkenning dient onder andere in de vorm van een gezamenlijke werkgroep gestalte te krijgen. De werkgroep moet maatregelen vaststellen die de werkdruk terugdringen en die zich in het bijzonder richten op de fysieke belasting, de herstelmogelijkheden na een vlucht en de zeggenschap van werknemers over de roosterindeling.

Van der List: "Werknemers die met plezier hun werk kunnen doen, dragen juist veel meer bij aan een goed resultaat dan werknemers die zich niet serieus genomen voelen door hun baas. En dat gevoel wordt niet weggenomen door een loonsverhoging van 6,5% in twee jaar. Een te hoge werkdruk en de gevolgen daarvan laten zich niet met geld afkopen."

Dat werkdruk voor het cabinepersoneel meer dan gemiddeld hoog is, blijkt uit een onderzoek dat recent door FNV Bondgenoten is uitgevoerd. Het onderzoek laat zien dat de ervaren werkdruk onder het cabinepersoneel een stuk hoger ligt dan bij de gemiddelde werknemer in Nederland. Belangrijke oorzaken zijn de fysieke belasting, de samenstelling van de bemensing per vlucht, de geringe zeggenschap over het moment van werken, de vooral op Europese vluchten korte hersteltijd en de zware wissel die het vliegen trekt op de balans tussen werk en privé.

Onder de cao voor het KLM Cabinepersoneel vallen ongeveer 8.500 stewards en stewardessen.

---