Den Haag, 27-06-2007
Nieuwe klantvriendelijke telefooncel
KPN lanceert een nieuwe klant- en onderhoudsvriendelijke telefooncel.
De nieuwe telefooncel maakt het voor KPN mogelijk ook in de toekomst
de openbare telefoniefunctie op straat aan te bieden. De nieuwe
telefooncel is vierkant van vorm en is aan één zijde voorzien van een
verlicht reclamepaneel. De handelsreclame zorgt voor extra inkomsten.
Uit de telefooncellen van KPN worden jaarlijks nog 20 miljoen
gesprekken gevoerd. Wethouder Oomen heeft vandaag in Breda de eerste
nieuwe telefooncel onthuld.
De telefooncel is klantvriendelijker dan de bestaande driekante cellen
doordat er geen deuren meer inzitten, waardoor de toegankelijkheid
voor minder validen makkelijker wordt. Ook het gevoel van veiligheid
zal toenemen, door de goede verlichting en de plaatsing van de
telefoon in de hoek van de cel. Hierdoor is de directe omgeving van de
telefooncel tijdens het bellen beter zichtbaar. Naast bellen biedt de
nieuwe telefooncel een sms-service én mogelijkheid tot betalen met
telefoonkaart, chipknip en vaak ook muntgeld.
KPN heeft gekozen voor een geheel nieuwe behuizing. Door het ontwerp
is het schoonhouden en verrichten van herstelwerkzaamheden eenvoudiger
waardoor deze telefooncel minder onderhoudskosten heeft dan de
bestaande driekante cellen. Daarnaast zorgt de cel voor een moderne
uitstraling in het stadsbeeld. De cel is ontworpen door het bureau
Fabrique. KPN is voornemens binnen 12 maanden 1.000 van de huidige
4.400 cellen te vervangen.
Reclame op cellen komt ook in het buitenland voor. In Engeland
bijvoorbeeld wordt het concept met succes toegepast. Ook daarbij
speelt de exploitatie van de cel een belangrijke rol.
KPN NV