KPN NV

Den Haag, 27-06-2007

Nieuwe klantvriendelijke telefooncel

KPN lanceert een nieuwe klant- en onderhoudsvriendelijke telefooncel. De nieuwe telefooncel maakt het voor KPN mogelijk ook in de toekomst de openbare telefoniefunctie op straat aan te bieden. De nieuwe telefooncel is vierkant van vorm en is aan één zijde voorzien van een verlicht reclamepaneel. De handelsreclame zorgt voor extra inkomsten. Uit de telefooncellen van KPN worden jaarlijks nog 20 miljoen gesprekken gevoerd. Wethouder Oomen heeft vandaag in Breda de eerste nieuwe telefooncel onthuld.

De telefooncel is klantvriendelijker dan de bestaande driekante cellen doordat er geen deuren meer inzitten, waardoor de toegankelijkheid voor minder validen makkelijker wordt. Ook het gevoel van veiligheid zal toenemen, door de goede verlichting en de plaatsing van de telefoon in de hoek van de cel. Hierdoor is de directe omgeving van de telefooncel tijdens het bellen beter zichtbaar. Naast bellen biedt de nieuwe telefooncel een sms-service én mogelijkheid tot betalen met telefoonkaart, chipknip en vaak ook muntgeld.

KPN heeft gekozen voor een geheel nieuwe behuizing. Door het ontwerp is het schoonhouden en verrichten van herstelwerkzaamheden eenvoudiger waardoor deze telefooncel minder onderhoudskosten heeft dan de bestaande driekante cellen. Daarnaast zorgt de cel voor een moderne uitstraling in het stadsbeeld. De cel is ontworpen door het bureau Fabrique. KPN is voornemens binnen 12 maanden 1.000 van de huidige 4.400 cellen te vervangen. Reclame op cellen komt ook in het buitenland voor. In Engeland bijvoorbeeld wordt het concept met succes toegepast. Ook daarbij speelt de exploitatie van de cel een belangrijke rol.