Staatssecretaris feliciteert Meldpunt Plezier in Zorg

27.06.2007 / 14:48 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: V?

V?

Staatssecretaris feliciteert Meldpunt Plezier in Zorg met 10.000e bezoeker

Sinds de opening van het Meldpunt Plezier in Zorg op 8 februari j.l. hebben 10.000 mensen de website www.plezierinzorg.nl bezocht. Het Meldpunt is een interactief platform voor en door medewerkers en cliënten uit de zorg. Dit Meldpunt is één van de activiteiten van de beroepstrotscampagne voor de ouderenzorg.

Ook staatssecretaris Bussemaker bezocht het Meldpunt en vertelt haar persoonlijke verhaal in een kort filmpje. Wat is haar passie voor de zorg? In een tweede filmpje feliciteert zij het Meldpunt met de mijlpaal van 10.000 bezoekers. Zij noemt het Meldpunt een fantastisch initiatief en roept medewerkers en cliënten op nog meer berichten en videoboodschappen achter te laten.

Dagelijks werken honderdduizenden mensen in de ouderenzorg. Met veel plezier, professioneel en met hart voor de wensen van de cliënt.Op het Meldpunt Plezier in Zorg staan tal van mooie, grappige en soms ontroerende momenten over waar het in de zorg echt om gaat: meer plezier en echt contact in de zorg. Belangrijk voor een fijne woon- en leefomgeving en voor een prettig werkklimaat.

Op het Meldpunt geven medewerkers en cliënten praktische tips, praktijkvoorbeelden en ideeën om het plezier in de zorg te vergroten om zo hun collega's te inspireren. Vaak gaat het hier om kleine handelingen met groot effect. Door de enthousiaste reacties van de vele bezoekers laat het Meldpunt gelijk zien waar het in de zorg echt om gaat: plezier en contact tussen cliënten en medewerkers.

Enkele meldingen die recentelijk bij het Meldpunt zijn binnengekomen zijn:

In gesprek over de dingen die er echt toe doen
In 2005 verschenen de Normen Verantwoorde Zorg: belangrijke afspraken over het welzijn, de woonomgeving, participatie en lichamelijke zorg in de ouderenzorg. Een werkgroep in de OsiraGroep heeft prachtige instrumenten ontwikkeld om deze normen onder de aandacht te brengen van medewerkers en cliënten en op een eenvoudige wijze te kunnen gebruiken: De Cliëntkaarten & een Cliëntagenda. Met behulp van de Cliëntenkaarten praten een medewerker en een cliënt over de persoonlijke voorkeuren van de cliënt. Er worden samen creatieve oplossingen gezocht om deze voorkeuren op te nemen in de Cliëntagenda en uit te voeren in de dagelijkse zorg en ondersteuning. De eerste resultaten zijn veel belovend: medewerkers en cliënten voelen elkaar beter aan. Ze staan open om juist over de dagelijkse onderwerpen te praten. Juist die dagelijkse onderwerpen zijn van invloed op het welzijn van de bewoners.

Marga Bögels, directeur projecten OsiraGroep

Zoals het klokje thuis tikt ...
Bewoners denken op bijzondere manier mee over inrichting en sfeerIn ons verpleeghuis (verpleeghuis De Poort, onderdeel van Amsta, Amsterdam) hebben wij de verbouwing aangegrepen om vraaggericht werken in de praktijk te brengen en bewoners te stimuleren hun wensen meer kenbaar te maken. Om van de huiskamer (weer) een fijne plek te maken, zijn alle bewoners van de somatische afdeling op een bijzondere manier bij de inrichting en sfeer betrokken. Met hulp van oude en antieke spullen hebben zorgcoördinatoren en activiteitenbegeleidsters met bewoners gepraat over de huiskamers van vroeger en hun wensen voor de huiskamer van nu. Het zijn mooie en bijzondere gesprekken geworden. Het is zeker niet bij herinneringen ophalen gebleven. Lees verder op het Meldpunt.....

Namens Paul, Gea, Anita en ReginaIeke Oudhof, Zorgcoördinator van de 5e etage Verpleeghuis de Poort, Amsterdam

Het Meldpunt plezier in zorg is onderdeel van de beroepstrotscampagne van V&VN, Sting, ActiZ en het Florence Nightingale Instituut. De campagne wordt gefinancierd door het ministerie van VWS. Andere onderdelen van deze campagne zijn ondermeer: Opzet en verspreiding van een inspiratieroller voor verzorgenden en verpleegkundigen, oprichting van meer verpleegkundige en verzorgende adviesraden in de ouderenzorg, kwaliteit met je cliënten; huiskamergesprekken met cliënten, een ambassadeursproject rond beroepstrots.
Meer informatie over de campagneactiviteiten staat op www.zorgvoorbeter.nl

Noot, niet bestemd voor publicatie:
Nadere informatie over dit persbericht is te krijgen bij: Over het Meldpunt Plezier in Zorg: Patricia van den Brink 06-13021796, of Gerard de Kruijk 06-29580269
Over de hele campagne: Ruud Dirkse, campagneleider, 06-22304833