Staatssecretaris feliciteert Meldpunt Plezier in Zorg
27.06.2007 / 14:48 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: V?
V?
Staatssecretaris feliciteert Meldpunt Plezier in Zorg met 10.000e bezoeker
Sinds de opening van het Meldpunt Plezier in Zorg op 8 februari j.l. hebben 10.000 mensen
de website www.plezierinzorg.nl bezocht. Het Meldpunt is een interactief platform voor en
door medewerkers en cliënten uit de zorg. Dit Meldpunt is één van de
activiteiten van de beroepstrotscampagne voor de ouderenzorg.
Ook staatssecretaris Bussemaker bezocht het Meldpunt en vertelt haar persoonlijke verhaal
in een kort filmpje. Wat is haar passie voor de zorg? In een tweede filmpje feliciteert
zij het Meldpunt met de mijlpaal van 10.000 bezoekers. Zij noemt het Meldpunt een
fantastisch initiatief en roept medewerkers en cliënten op nog meer berichten en
videoboodschappen achter te laten.
Dagelijks werken honderdduizenden mensen in de ouderenzorg. Met veel plezier,
professioneel en met hart voor de wensen van de cliënt.Op het Meldpunt Plezier in
Zorg staan tal van mooie, grappige en soms ontroerende momenten over waar het in de zorg
echt om gaat: meer plezier en echt contact in de zorg. Belangrijk voor een fijne woon- en
leefomgeving en voor een prettig werkklimaat.
Op het Meldpunt geven medewerkers en cliënten praktische tips, praktijkvoorbeelden en
ideeën om het plezier in de zorg te vergroten om zo hun collega's te inspireren. Vaak
gaat het hier om kleine handelingen met groot effect. Door de enthousiaste reacties van de
vele bezoekers laat het Meldpunt gelijk zien waar het in de zorg echt om gaat: plezier en
contact tussen cliënten en medewerkers.
Enkele meldingen die recentelijk bij het Meldpunt zijn binnengekomen zijn:
In gesprek over de dingen die er echt toe doen
In 2005 verschenen de Normen Verantwoorde Zorg: belangrijke afspraken over het welzijn, de
woonomgeving, participatie en lichamelijke zorg in de ouderenzorg. Een werkgroep in de
OsiraGroep heeft prachtige instrumenten ontwikkeld om deze normen onder de aandacht te
brengen van medewerkers en cliënten en op een eenvoudige wijze te kunnen gebruiken:
De Cliëntkaarten & een Cliëntagenda. Met behulp van de Cliëntenkaarten
praten een medewerker en een cliënt over de persoonlijke voorkeuren van de
cliënt. Er worden samen creatieve oplossingen gezocht om deze voorkeuren op te nemen
in de Cliëntagenda en uit te voeren in de dagelijkse zorg en ondersteuning. De eerste
resultaten zijn veel belovend: medewerkers en cliënten voelen elkaar beter aan. Ze
staan open om juist over de dagelijkse onderwerpen te praten. Juist die dagelijkse
onderwerpen zijn van invloed op het welzijn van de bewoners.
Marga Bögels, directeur projecten OsiraGroep
Zoals het klokje thuis tikt ...
Bewoners denken op bijzondere manier mee over inrichting en sfeerIn ons verpleeghuis
(verpleeghuis De Poort, onderdeel van Amsta, Amsterdam) hebben wij de verbouwing
aangegrepen om vraaggericht werken in de praktijk te brengen en bewoners te stimuleren
hun wensen meer kenbaar te maken. Om van de huiskamer (weer) een fijne plek te maken,
zijn alle bewoners van de somatische afdeling op een bijzondere manier bij de inrichting
en sfeer betrokken. Met hulp van oude en antieke spullen hebben zorgcoördinatoren en
activiteitenbegeleidsters met bewoners gepraat over de huiskamers van vroeger en hun
wensen voor de huiskamer van nu. Het zijn mooie en bijzondere gesprekken geworden. Het
is zeker niet bij herinneringen ophalen gebleven. Lees verder op het Meldpunt.....
Namens Paul, Gea, Anita en ReginaIeke Oudhof, Zorgcoördinator van de 5e etage
Verpleeghuis de Poort, Amsterdam
Het Meldpunt plezier in zorg is onderdeel van de beroepstrotscampagne van V&VN, Sting,
ActiZ en het Florence Nightingale Instituut. De campagne wordt gefinancierd door het
ministerie van VWS. Andere onderdelen van deze campagne zijn ondermeer:
Opzet en verspreiding van een inspiratieroller voor verzorgenden en verpleegkundigen,
oprichting van meer verpleegkundige en verzorgende adviesraden in de ouderenzorg,
kwaliteit met je cliënten; huiskamergesprekken met cliënten,
een ambassadeursproject rond beroepstrots.
Meer informatie over de campagneactiviteiten staat op www.zorgvoorbeter.nl
Noot, niet bestemd voor publicatie:
Nadere informatie over dit persbericht is te krijgen bij:
Over het Meldpunt Plezier in Zorg: Patricia van den Brink 06-13021796, of Gerard de
Kruijk 06-29580269
Over de hele campagne: Ruud Dirkse, campagneleider, 06-22304833