Structuurvisie Breda 2020: Breda, stad in evenwicht
Breda heeft de ambitie om op een evenwichtige manier te groeien naar
een stad van 185.000 inwoners in 2020.
Stad en land, wonen en werken, bereikbaarheid en leefbaarheid, oud en
modern, natuur en water wil de gemeente in samenhang met elkaar
ontwikkelen. Voor alle inwoners van de stad. Dat is de kern van de
Structuurvisie Breda 2020 dat het college van burgemeester en
wethouders van Breda heeft vastgesteld.
In deze `visie op de ruimte' zijn alle plannen voor Breda op een rij
gezet en voorzien van prioriteit. Het college geeft voorrang aan de
woningbouwplannen bij Teteringen en Breda-Oost. Verder staan de
Driesprong en Doornbos-Linie op de nominatie om opgeknapt te worden.
De ontwikkeling van de binnenstad en de wijken Heuvel en Breda
Noord-Oost gaat door. Het college geeft ook prioriteit aan de groei
van de Spoorzone tot een hoogwaardig nieuw stadsdeel.
Stad voor oud én jong
Wethouder voor Ruimtelijke Ontwikkeling, Janus Oomen: `Het gaat erom
dat Breda een gezonde stad is en blijft, met een evenwichtige
bevolkingsopbouw. Breda is een stad die vergrijst, maar ook een stad
die jongeren weet te binden. Dat betekent voor hen ondermeer passende
woonruimte en aantrekkelijke banen.' Ze gaat door met woonwijken
levensloopbestendig maken met het project Geschikt wonen voor
iedereen. Kortom, een stad met een groen karakter, waar het goed
toeven is, met een diversiteit aan woonmogelijkheden, economische
functies en voorzieningen. En een stad die zich regionaal, nationaal
en internationaal sterk oriënteert.
Aanpassing
Naast de gestelde prioriteiten, is de visie op punten aangepast naar
aanleiding van de consultatieperiode, het nieuwe collegeprogramma
Kiezen voor elkaar, actuele cijfers, recente beleidsinzichten, de
komende nieuwe Wet op ruimtelijke ordening.
Breda wil de Spoorzone ontwikkelen tot sterke verbinding tussen de
binnenstad en de Belcum. Architectonisch hoogwaardige hoogbouw wordt
vooral gestimuleerd in het gebied Via Breda en minder hoogbouw aan de
randen van de stad. Verder wil het college kleinschalige bebouwing,
zoals maneges, zorgcomplexen en landgoederen, aan de rand van de stad
mogelijk maken, als er voldoende in groen geïnvesteerd wordt. In De
Rith komen, vanwege de waarde van het gebied, geen nieuwe bedrijven of
woningen. De gebieden ten noorden de Bredestraat en ten zuiden van
Prinsenbeek wijst de gemeente aan als mogelijke woningbouwlocaties
voor de verre toekomst.
De groei van het verkeer in en rond de stad heeft zijn grenzen
bereikt. Daarom krijgen andere vervoersmogelijkheden als fietsverkeer,
looproutes, transferia en openbaar vervoer meer aandacht.
Ook hecht het college in de Structuurvisie Breda 2020 aan alternatieve
energieopwekking en krijgt water meer de ruimte door bijvoorbeeld
hemelwater op te vangen in beekdalen (waterretentie).
Vervolgprocedure
De gemeente actualiseert de Structuurvisie elke 4 jaar. Tussentijds
meet zij de ontwikkeling van de stad. De commissie Bouwen en wonen
adviseert over de Structuurvisie Breda 2020 na de zomervakantie. De
gemeenteraad neemt in oktober een besluit.
Breda, 27 juni 2007
Gemeente Breda