Gemeente Breda

Structuurvisie Breda 2020: Breda, stad in evenwicht

Breda heeft de ambitie om op een evenwichtige manier te groeien naar een stad van 185.000 inwoners in 2020.

Stad en land, wonen en werken, bereikbaarheid en leefbaarheid, oud en modern, natuur en water wil de gemeente in samenhang met elkaar ontwikkelen. Voor alle inwoners van de stad. Dat is de kern van de Structuurvisie Breda 2020 dat het college van burgemeester en wethouders van Breda heeft vastgesteld.

In deze `visie op de ruimte' zijn alle plannen voor Breda op een rij gezet en voorzien van prioriteit. Het college geeft voorrang aan de woningbouwplannen bij Teteringen en Breda-Oost. Verder staan de Driesprong en Doornbos-Linie op de nominatie om opgeknapt te worden. De ontwikkeling van de binnenstad en de wijken Heuvel en Breda Noord-Oost gaat door. Het college geeft ook prioriteit aan de groei van de Spoorzone tot een hoogwaardig nieuw stadsdeel.

Stad voor oud én jong

Wethouder voor Ruimtelijke Ontwikkeling, Janus Oomen: `Het gaat erom dat Breda een gezonde stad is en blijft, met een evenwichtige bevolkingsopbouw. Breda is een stad die vergrijst, maar ook een stad die jongeren weet te binden. Dat betekent voor hen ondermeer passende woonruimte en aantrekkelijke banen.' Ze gaat door met woonwijken levensloopbestendig maken met het project Geschikt wonen voor iedereen. Kortom, een stad met een groen karakter, waar het goed toeven is, met een diversiteit aan woonmogelijkheden, economische functies en voorzieningen. En een stad die zich regionaal, nationaal en internationaal sterk oriënteert.

Aanpassing

Naast de gestelde prioriteiten, is de visie op punten aangepast naar aanleiding van de consultatieperiode, het nieuwe collegeprogramma Kiezen voor elkaar, actuele cijfers, recente beleidsinzichten, de komende nieuwe Wet op ruimtelijke ordening.

Breda wil de Spoorzone ontwikkelen tot sterke verbinding tussen de binnenstad en de Belcum. Architectonisch hoogwaardige hoogbouw wordt vooral gestimuleerd in het gebied Via Breda en minder hoogbouw aan de randen van de stad. Verder wil het college kleinschalige bebouwing, zoals maneges, zorgcomplexen en landgoederen, aan de rand van de stad mogelijk maken, als er voldoende in groen geïnvesteerd wordt. In De Rith komen, vanwege de waarde van het gebied, geen nieuwe bedrijven of woningen. De gebieden ten noorden de Bredestraat en ten zuiden van Prinsenbeek wijst de gemeente aan als mogelijke woningbouwlocaties voor de verre toekomst.

De groei van het verkeer in en rond de stad heeft zijn grenzen bereikt. Daarom krijgen andere vervoersmogelijkheden als fietsverkeer, looproutes, transferia en openbaar vervoer meer aandacht.

Ook hecht het college in de Structuurvisie Breda 2020 aan alternatieve energieopwekking en krijgt water meer de ruimte door bijvoorbeeld hemelwater op te vangen in beekdalen (waterretentie).

Vervolgprocedure

De gemeente actualiseert de Structuurvisie elke 4 jaar. Tussentijds meet zij de ontwikkeling van de stad. De commissie Bouwen en wonen adviseert over de Structuurvisie Breda 2020 na de zomervakantie. De gemeenteraad neemt in oktober een besluit.

Breda, 27 juni 2007