Vereniging Milieudefensie
Amsterdam te lief voor vervoerssector
Milieudefensie is gematigd tevreden over de voorstellen van de
gemeente Amsterdam om de uitstoot van ongezonde stoffen door het
verkeer in de stad te beperken. Het voorstel om de parkeertarieven
binnen de gehele ring flink op te trekken, wordt positief ontvangen,
omdat mensen geprikkeld worden naar alternatieven om te zien. Ook
vindt Milieudefensie het goed dat het op termijn onmogelijk wordt een
parkeervergunning te krijgen voor een dieselauto zonder roetfilter.
Tegelijkertijd constateert Milieudefensie dat de stad haar
voorloperspositie bij het weren van vieze vrachtwagens heeft
opgegeven. Oude vrachtwagens worden weliswaar uit ene groot gebied
geweerd (alles binnen de ring), maar Amsterdam loopt niet langer
voorop bij het stellen van eisen aan vrachtverkeer binnen die zone,
waar zij dat in het verleden wel deed. Bovendien dreigt er al
geknabbeld te worden aan de randen van het gebied: de vervoerssector
wil soepelere eisen voor gebieden met veel vrachtverkeer als de RAI en
het Foodcenter. Milieudefensie blijft er bij de gemeente op aandringen
om ook oude, zeer vervuilende personenauto's (net als oude
vrachtwagens) uit de stad te gaan weren. dat is zeer effectief omdat
5% van de auto's voor 40% van de vervuiling zorgt. De
milieuorganisatie is blij dat wethouder Marijke Vos dit idee bij
minister Cramer van milieu heeft aangekaart, omdat deze een dergelijk
regeling mogelijk moet maken. Milieudefensie blijft wijzen op de
negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit van de aanleg van méér en
nieuwe wegen rond de stad, omdat het autoverkeer hierdoor gestimuleerd
wordt. Deze ontwikkelingen zijn in de plannen van de gemeente ten
onrechte buiten beschouwing gelaten.