AutoRai

Peugeot 308: natuurlijk efficiënt

(6/27/2007)
Met de 308, het nieuwste model in de middenklasse, luidt Peugeot het begin van de "8"-generatie in. Deze nieuwe hatchback is een vervolg op het halfhoge concept dat met de 307 werd geïntroduceerd en dat naast de bekende eigenschappen waar alle modellen van het merk om bekend staan (expressieve styling, veelgeprezen rijgedrag, etc.) een aantal belangrijke voordelen biedt.

Zo zijn ruimte, zicht, licht en compacte afmetingen kwaliteiten waarmee de 307 al meer dan drie miljoen kopers over de gehele wereld heeft weten te verleiden.

Het is dan ook logisch dat als basis van de 308 dankbaar gebruik werd gemaakt van de 307, die vervolgens werd verbeterd om de ambitieuze doelstellingen van dit project te kunnen voldoen: een uitgesproken styling, betere prestaties en een hoogwaardige kwaliteit.

Tijdens de ontwerp-fase hebben zowel de ingenieurs als de ontwerpers al hun aandacht gericht op de uiterlijke kwaliteit en de gebruikskwaliteit.

Een ongekend geraffineerd uiterlijk

De 308 geeft op zijn eigen manier uitdrukking aan de karaktereigenschappen van Peugeot die alle modellen van het merk zo'n sterke persoonlijkheid geven.

De auto is er met twee verschillende gezichten: het ene meer klassiek, het andere eerder sportief.

Het sterk geprofileerde front dient als basis voor het dynamische en vloeiende lijnenspel dat omhoog loopt langs de motorkap en de voorruitstijlen. Door het vloeiende lijnenspel op de flanken en het grote glasoppervlak lijkt de 308 voortdurend in beweging.

Ook aan de achterkant heeft de auto een heel eigen gezicht, door onder andere een grote achterbumper (bij sommige modellen met een diffuser), de opvallende achterlichten, zijn brede heupen en de enorme achterruit.

Interieur met een uniek comfort

Het interieur is in perfecte harmonie met de vormgeving van de buitenkant door het gebruik van een dashboard dat mooi schuin afloopt en voor een ruimtelijk effect zorgt. Door het grote glasoppervlak ontstaat een aangename lichtinval voor de inzittenden. Het glazen panoramadak (standaard of optioneel, afhankelijk van de uitvoering) voegt daar nog een extra dimensie aan toe.

Overigens zitten ook de achterpassagiers bijzonder comfortabel in de 308. Dankzij de vormgeving en het ontwerp van de voorstoelen is er namelijk opmerkelijk veel ruimte achterin. Uit alles blijkt dat de 308 de inzittenden wil verleiden door hen een maximaal comfort te bieden, ook door het sterk verbeterde thermische en akoestische comfort en de vele handige opbergmogelijkheden.

Dynamische efficiëntie: rijgedrag van de bovenste plank

Het onderstel van de 308 is zodanig afgesteld dat de best mogelijke balans ontstaat tussen wegligging en comfort. Dit maakt van de 308 een uniek model in zijn segment.

De elektrohydraulische stuurbekrachtiging zorgt voor een optimale nauwkeurige besturing; dit is vooral te danken aan de McPherson voortrein en de achtertrein met flexibele traverse. Bovendien dragen ook de grote spoorbreedte en de royale banden (tot 18ââ) hun steentje bij aan de efficiëntie van het geheel.

Milieuefficiëntie

Tijdens de ontwikkeling van de 308 is het streven naar een optimale milieuefficiëntie een voortdurend punt van aandacht geweest. Niet alleen de recyclebaarheid, maar ook de aërodynamica, de benzine- en dieselmotoren op basis van een recente of geheel nieuwe technologie, het roetfilter voor alle HDi-dieselmotoren, het onderstel (met Michelin Energy Saver-banden en elektrohydraulische stuurbekrachtiging) en de massa (met het gebruik van samengestelde materialen, aluminium en hoogwaardig plaatstaal),⦠alles werd grondig bekeken om het brandstofverbruik te optimaliseren en de CO -uitstoot te beperken.

Zo bedraagt de uitstoot van de 308 1,6 l HDi 66kW (90pk) 120 g bij gecombineerd gebruik.

Ruime keuze uit moderne, krachtige, zuinige en milieuvriendelijke motoren

Om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken zijn er maar liefst tien verschillende aandrijfunits beschikbaar voor de 308: drie benzinemotoren, drie HDi dieselmotoren en vijf versnellingsbakken.

Tot de benzinemotoren van de 308 behoren de allernieuwste motoren die zijn ontwikkeld door PSA Peugeot Citroën in samenwerking met BMW Group:


1,4 l VTi 70 kW (Ë 95 pk), 136 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak


1,6 l VTi 88 kW 16v (Ë 120 pk), 160 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak (*)


1,6 l VTi 88 kW 16v (Ë 120 pk), 160 Nm, automatische vierversnellingsbak


1,6 l THP 110 kW (Ë 150 pk), 240 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak (*)


1,6 l THP 103 kW (Ë 140 pk), 240 Nm, automatische vierversnellingsbak

De HDi-motoren van de 308 beschikken allemaal over common-rail directe inspuiting:


1,6 l HDi 66 kW (Ë 90 pk), 215 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak


1,6 l HDi 80 kW (Ë 110 pk), 240 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak (*)


1,6 l HDi 80 kW (Ë 110 pk), 240 Nm, elektronisch bediende, handgeschakelde zesbak


2,0 l HDi 100 kW (Ë 136 pk), 320 Nm, handgeschakelde zesversnellingsbak (*)


2,0 l HDi 100 kW (Ë 136 pk), 320 Nm, automatische zesversnellingsbak

(*) motoren en versnellingsbakken die bij de introductie in september verkrijgbaar zijn; andere versies komen kort daarna op de markt, met uitzondering van de 1,6 HDi 110pk met 2Tronic versnellingsbak die in het tweede kwartaal van 2008 wordt verwacht.

Maximale veiligheid

Een voorbeeldig weggedrag vormt de basis van de primaire veiligheid van de 308. Daar komen extra voorzieningen zoals het Lane Departure Warning System (LDWS) en de meedraaiende bi-xenon koplampen bij.

Voor wat betreft de secundaire veiligheid is veel aandacht besteed aan de structuur (vooral door de aanwezigheid van een derde kreukelzone aan de voorzijde) en de carrosserie. De ideale combinatie van stjjfheid en vervormingseigenschappen zorgt dat de bij een aanrijding vrijkomende energie goed wordt opgevangen en de inzittenden maximaal worden beschermd.

Bovendien kunnen in de 308 tot 9 airbags worden geplaatst, waaronder twee 2 zijairbags achterin en een knieairbag in de stuurkolom.

Afhankelijk van het land zorgt de Peugeot Urgence hulpverlening, die gekoppeld is aan het RT4-datacommunicatiesysteem, voor een derde zekerheid. Deze hulpdienst wordt nog deze zomer ook in Nederland geintroduceerd.

Kleuren, bekleding en structuur van het gamma

Details over het modellengamma, prijzen, kleuren en bekledingen worden in de loop van de maand juli bekend gemaakt.