Peugeot 308: natuurlijk efficiënt
(6/27/2007)
Met de 308, het nieuwste model in de middenklasse, luidt Peugeot het
begin van de "8"-generatie in. Deze nieuwe hatchback is een vervolg op
het halfhoge concept dat met de 307 werd geïntroduceerd en dat naast
de bekende eigenschappen waar alle modellen van het merk om bekend
staan (expressieve styling, veelgeprezen rijgedrag, etc.) een aantal
belangrijke voordelen biedt.
Zo zijn ruimte, zicht, licht en compacte afmetingen kwaliteiten
waarmee de 307 al meer dan drie miljoen kopers over de gehele wereld
heeft weten te verleiden.
Het is dan ook logisch dat als basis van de 308 dankbaar gebruik werd
gemaakt van de 307, die vervolgens werd verbeterd om de ambitieuze
doelstellingen van dit project te kunnen voldoen: een uitgesproken
styling, betere prestaties en een hoogwaardige kwaliteit.
Tijdens de ontwerp-fase hebben zowel de ingenieurs als de ontwerpers
al hun aandacht gericht op de uiterlijke kwaliteit en de
gebruikskwaliteit.
Een ongekend geraffineerd uiterlijk
De 308 geeft op zijn eigen manier uitdrukking aan de
karaktereigenschappen van Peugeot die alle modellen van het merk zo'n
sterke persoonlijkheid geven.
De auto is er met twee verschillende gezichten: het ene meer klassiek,
het andere eerder sportief.
Het sterk geprofileerde front dient als basis voor het dynamische en
vloeiende lijnenspel dat omhoog loopt langs de motorkap en de
voorruitstijlen. Door het vloeiende lijnenspel op de flanken en het
grote glasoppervlak lijkt de 308 voortdurend in beweging.
Ook aan de achterkant heeft de auto een heel eigen gezicht, door onder
andere een grote achterbumper (bij sommige modellen met een diffuser),
de opvallende achterlichten, zijn brede heupen en de enorme
achterruit.
Interieur met een uniek comfort
Het interieur is in perfecte harmonie met de vormgeving van de
buitenkant door het gebruik van een dashboard dat mooi schuin afloopt
en voor een ruimtelijk effect zorgt. Door het grote glasoppervlak
ontstaat een aangename lichtinval voor de inzittenden. Het glazen
panoramadak (standaard of optioneel, afhankelijk van de uitvoering)
voegt daar nog een extra dimensie aan toe.
Overigens zitten ook de achterpassagiers bijzonder comfortabel in de
308. Dankzij de vormgeving en het ontwerp van de voorstoelen is er
namelijk opmerkelijk veel ruimte achterin. Uit alles blijkt dat de 308
de inzittenden wil verleiden door hen een maximaal comfort te bieden,
ook door het sterk verbeterde thermische en akoestische comfort en de
vele handige opbergmogelijkheden.
Dynamische efficiëntie: rijgedrag van de bovenste plank
Het onderstel van de 308 is zodanig afgesteld dat de best mogelijke
balans ontstaat tussen wegligging en comfort. Dit maakt van de 308 een
uniek model in zijn segment.
De elektrohydraulische stuurbekrachtiging zorgt voor een optimale
nauwkeurige besturing; dit is vooral te danken aan de McPherson
voortrein en de achtertrein met flexibele traverse. Bovendien dragen
ook de grote spoorbreedte en de royale banden (tot 18ââ) hun steentje
bij aan de efficiëntie van het geheel.
Milieuefficiëntie
Tijdens de ontwikkeling van de 308 is het streven naar een optimale
milieuefficiëntie een voortdurend punt van aandacht geweest. Niet
alleen de recyclebaarheid, maar ook de aërodynamica, de benzine- en
dieselmotoren op basis van een recente of geheel nieuwe technologie,
het roetfilter voor alle HDi-dieselmotoren, het onderstel (met
Michelin Energy Saver-banden en elektrohydraulische
stuurbekrachtiging) en de massa (met het gebruik van samengestelde
materialen, aluminium en hoogwaardig plaatstaal),⦠alles werd grondig
bekeken om het brandstofverbruik te optimaliseren en de CO -uitstoot
te beperken.
Zo bedraagt de uitstoot van de 308 1,6 l HDi 66kW (90pk) 120 g bij
gecombineerd gebruik.
Ruime keuze uit moderne, krachtige, zuinige en milieuvriendelijke
motoren
Om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken zijn er maar liefst
tien verschillende aandrijfunits beschikbaar voor de 308: drie
benzinemotoren, drie HDi dieselmotoren en vijf versnellingsbakken.
Tot de benzinemotoren van de 308 behoren de allernieuwste motoren die
zijn ontwikkeld door PSA Peugeot Citroën in samenwerking met BMW
Group:
1,4 l VTi 70 kW (Ë 95 pk), 136 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak
1,6 l VTi 88 kW 16v (Ë 120 pk), 160 Nm, handgeschakelde
vijfversnellingsbak (*)
1,6 l VTi 88 kW 16v (Ë 120 pk), 160 Nm, automatische
vierversnellingsbak
1,6 l THP 110 kW (Ë 150 pk), 240 Nm, handgeschakelde
vijfversnellingsbak (*)
1,6 l THP 103 kW (Ë 140 pk), 240 Nm, automatische vierversnellingsbak
De HDi-motoren van de 308 beschikken allemaal over common-rail directe
inspuiting:
1,6 l HDi 66 kW (Ë 90 pk), 215 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak
1,6 l HDi 80 kW (Ë 110 pk), 240 Nm, handgeschakelde
vijfversnellingsbak (*)
1,6 l HDi 80 kW (Ë 110 pk), 240 Nm, elektronisch bediende,
handgeschakelde zesbak
2,0 l HDi 100 kW (Ë 136 pk), 320 Nm, handgeschakelde
zesversnellingsbak (*)
2,0 l HDi 100 kW (Ë 136 pk), 320 Nm, automatische zesversnellingsbak
(*) motoren en versnellingsbakken die bij de introductie in september
verkrijgbaar zijn; andere versies komen kort daarna op de markt, met
uitzondering van de 1,6 HDi 110pk met 2Tronic versnellingsbak die in
het tweede kwartaal van 2008 wordt verwacht.
Maximale veiligheid
Een voorbeeldig weggedrag vormt de basis van de primaire veiligheid
van de 308. Daar komen extra voorzieningen zoals het Lane Departure
Warning System (LDWS) en de meedraaiende bi-xenon koplampen bij.
Voor wat betreft de secundaire veiligheid is veel aandacht besteed aan
de structuur (vooral door de aanwezigheid van een derde kreukelzone
aan de voorzijde) en de carrosserie. De ideale combinatie van
stjjfheid en vervormingseigenschappen zorgt dat de bij een aanrijding
vrijkomende energie goed wordt opgevangen en de inzittenden maximaal
worden beschermd.
Bovendien kunnen in de 308 tot 9 airbags worden geplaatst, waaronder
twee 2 zijairbags achterin en een knieairbag in de stuurkolom.
Afhankelijk van het land zorgt de Peugeot Urgence hulpverlening, die
gekoppeld is aan het RT4-datacommunicatiesysteem, voor een derde
zekerheid. Deze hulpdienst wordt nog deze zomer ook in Nederland
geintroduceerd.
Kleuren, bekleding en structuur van het gamma
Details over het modellengamma, prijzen, kleuren en bekledingen worden
in de loop van de maand juli bekend gemaakt.
AutoRai