Gemeente IJsselstein
Méér betrokkenheid burger bij besluitvorming
Datum: woensdag 27 juni 2007
De gemeenteraad staat op het punt een bestuursopdracht vast te stellen
waarin een stuurgroep wordt opgedragen een advies te formuleren voor
een andere inrichting van de vergader- en besluitvormingsstructuur.
Hiermee hopen raad en college dat de betrokkenheid van de burger bij
het besluitvormingsproces van de raad wordt geïntensiveerd; de
kwaliteit van de besluitvorming verbetert en de raad nadrukkelijker
kan fungeren als regisseur van de (politieke) hoofdlijnen van beleid,
als kadersteller vóóraf, als controleur en als volksvertegenwoordiger.
De dualisering die in maart 2002 zijn intrede heeft gedaan, heeft als
hoofddoel de politiek dichter bij de burgers te brengen. Tot op heden
zijn we daar onvoldoende in geslaagd.
Door het vaststellen van de bestuursopdracht geeft de raad een
startsignaal om het gehele bestuurlijke besluitvormingsproces anders
in te richten. Dit is iets waar iedereen mee te maken gaat krijgen:
inwoners, verenigingen, instellingen, pers, raad, college en
ambtelijke organisatie.
In de bestuursopdracht heeft de raad al enkele suggesties gedaan die
de stuurgroep nader moet uitwerken. Voorgesteld wordt om de commissies
op een andere manier in te delen.
Een commissie is samengesteld uit raadsleden en niet-raadsleden van
alle politieke partijen die in de gemeenteraad zijn vertegenwoordigd.
In de commissie wordt nadrukkelijk ingegaan op onderwerpen en vindt de
voorbereiding plaats van besluiten die de gemeenteraad moet nemen
tijdens de raadsvergadering. Hiermee is de commissie een adviesorgaan
voor de gemeenteraad.
De huidige vijf commissies worden teruggebracht tot drie,
onderverdeeld in de clusters bestuur, ruimte en samenleving.
Daarnaast wordt voorgesteld in de toekomst de besluitvorming in drie
etappes voor te bereiden.
Fase 1 beeldvorming: méér invloed burger
In de eerste fase, de fase van beeldvorming, kan de commissie iedereen
die informatie kan verstrekken over het geagendeerde onderwerp,
uitnodigen om in een rondetafelgesprek de commissie te informeren. Om
een goed beeld te krijgen van de problematiek en de mogelijke
oplossingen, wil de commissie zich zo breed mogelijk laten informeren.
De vergaderingen zijn openbaar, dus ook iemand die niet expliciet is
uitgenodigd, kan in de commissie aan het woord komen. Dat kunnen zijn
inwoners, maar ook vertegenwoordigers van (maatschappelijke)
organisaties, verenigingen, instellingen e.d.
Fase 2 meningsvorming: betere kwaliteit besluitvorming
De tweede fase is de fase van de meningsvorming. In deze fase gaan de
commissieleden met elkaar en het college in discussie. De benodigde
informatie is verstrekt en op basis van deze informatie worden
argumenten uitgewisseld en meningen gevormd.
Fase 3 besluitvorming: betere sturing en controle door raad
De derde fase is de fase van de besluitvorming, ofwel de
raadsvergadering. Het blijft uiteraard de bevoegdheid van de raad de
uiteindelijke besluiten te nemen.
Het idee is om deze drie fasen een herkenbare plaats te geven in de
besluitvormingsketen.
De invoering van deze nieuwe structuur vergt de nodige voorbereiding.
Wat is hiervoor nodig, wie is hierbij nodig, welke consequenties zijn
er en voor wie? Dat zijn allemaal vragen die de stuurgroep moet gaan
beantwoorden.
Met een structuurverandering zijn we er natuurlijk nog niet. Er zal
ook in de besluitvormingscultuur iets moeten veranderen. Wie wordt
betrokken bij de beeldvorming? Hoe discussiëren we met elkaar? Wie
bereidt voorstellen voor? Lopen we niet het risico dat de raad op de
stoel van het college gaat zitten, of de inwoner op de stoel van de
raad?
Tot slot moeten termen voor evaluatie worden geformuleerd. Wanneer is
het doel bereikt en zijn we tevreden? Wat doen we als het doel niet
(helemaal) wordt bereikt? Hoe meet je dat?
Als eerste stap worden de vijf commissies samengevoegd tot drie. Naar
verwachting kan dat al voor de vergaderingen van oktober worden
gerealiseerd. De rest van de planning is nog niet concreet. Wel zal de
raad de opdracht geven om de advisering uiterlijk 1 januari 2008 te
hebben afgerond en wordt gestreefd naar finale implementatie per
diezelfde datum.
Het voorstel 'Bestuurlijke vernieuwing' is een initiatief van de
gemeenteraad dat hij vervolgens besproken heeft met college en
ambtelijke top. In de commissie Bestuur en Veiligheid van 13 juni jl.
stond het voorstel geagendeerd. Gelet op het feit dat de commissie
unaniem heeft ingestemd met het raadsvoorstel en de bijbehorende
bestuursopdracht, wordt het voorstel geagendeerd voor de A-lijst
(hamerstukken). Dit betekent dat er tijdens de raadsvergadering van 28
juni a.s. geen inhoudelijke discussie meer plaatsvindt.