Gemeente IJsselstein


Méér betrokkenheid burger bij besluitvorming

Datum: woensdag 27 juni 2007
De gemeenteraad staat op het punt een bestuursopdracht vast te stellen waarin een stuurgroep wordt opgedragen een advies te formuleren voor een andere inrichting van de vergader- en besluitvormingsstructuur.

Hiermee hopen raad en college dat de betrokkenheid van de burger bij het besluitvormingsproces van de raad wordt geïntensiveerd; de kwaliteit van de besluitvorming verbetert en de raad nadrukkelijker kan fungeren als regisseur van de (politieke) hoofdlijnen van beleid, als kadersteller vóóraf, als controleur en als volksvertegenwoordiger. De dualisering die in maart 2002 zijn intrede heeft gedaan, heeft als hoofddoel de politiek dichter bij de burgers te brengen. Tot op heden zijn we daar onvoldoende in geslaagd.
Door het vaststellen van de bestuursopdracht geeft de raad een startsignaal om het gehele bestuurlijke besluitvormingsproces anders in te richten. Dit is iets waar iedereen mee te maken gaat krijgen: inwoners, verenigingen, instellingen, pers, raad, college en ambtelijke organisatie.
In de bestuursopdracht heeft de raad al enkele suggesties gedaan die de stuurgroep nader moet uitwerken. Voorgesteld wordt om de commissies op een andere manier in te delen.
Een commissie is samengesteld uit raadsleden en niet-raadsleden van alle politieke partijen die in de gemeenteraad zijn vertegenwoordigd. In de commissie wordt nadrukkelijk ingegaan op onderwerpen en vindt de voorbereiding plaats van besluiten die de gemeenteraad moet nemen tijdens de raadsvergadering. Hiermee is de commissie een adviesorgaan voor de gemeenteraad.
De huidige vijf commissies worden teruggebracht tot drie, onderverdeeld in de clusters bestuur, ruimte en samenleving. Daarnaast wordt voorgesteld in de toekomst de besluitvorming in drie etappes voor te bereiden.
Fase 1 beeldvorming: méér invloed burger
In de eerste fase, de fase van beeldvorming, kan de commissie iedereen die informatie kan verstrekken over het geagendeerde onderwerp, uitnodigen om in een rondetafelgesprek de commissie te informeren. Om een goed beeld te krijgen van de problematiek en de mogelijke oplossingen, wil de commissie zich zo breed mogelijk laten informeren. De vergaderingen zijn openbaar, dus ook iemand die niet expliciet is uitgenodigd, kan in de commissie aan het woord komen. Dat kunnen zijn inwoners, maar ook vertegenwoordigers van (maatschappelijke) organisaties, verenigingen, instellingen e.d.
Fase 2 meningsvorming: betere kwaliteit besluitvorming De tweede fase is de fase van de meningsvorming. In deze fase gaan de commissieleden met elkaar en het college in discussie. De benodigde informatie is verstrekt en op basis van deze informatie worden argumenten uitgewisseld en meningen gevormd.
Fase 3 besluitvorming: betere sturing en controle door raad De derde fase is de fase van de besluitvorming, ofwel de raadsvergadering. Het blijft uiteraard de bevoegdheid van de raad de uiteindelijke besluiten te nemen.
Het idee is om deze drie fasen een herkenbare plaats te geven in de besluitvormingsketen.
De invoering van deze nieuwe structuur vergt de nodige voorbereiding. Wat is hiervoor nodig, wie is hierbij nodig, welke consequenties zijn er en voor wie? Dat zijn allemaal vragen die de stuurgroep moet gaan beantwoorden.
Met een structuurverandering zijn we er natuurlijk nog niet. Er zal ook in de besluitvormingscultuur iets moeten veranderen. Wie wordt betrokken bij de beeldvorming? Hoe discussiëren we met elkaar? Wie bereidt voorstellen voor? Lopen we niet het risico dat de raad op de stoel van het college gaat zitten, of de inwoner op de stoel van de raad?
Tot slot moeten termen voor evaluatie worden geformuleerd. Wanneer is het doel bereikt en zijn we tevreden? Wat doen we als het doel niet (helemaal) wordt bereikt? Hoe meet je dat?
Als eerste stap worden de vijf commissies samengevoegd tot drie. Naar verwachting kan dat al voor de vergaderingen van oktober worden gerealiseerd. De rest van de planning is nog niet concreet. Wel zal de raad de opdracht geven om de advisering uiterlijk 1 januari 2008 te hebben afgerond en wordt gestreefd naar finale implementatie per diezelfde datum.
Het voorstel 'Bestuurlijke vernieuwing' is een initiatief van de gemeenteraad dat hij vervolgens besproken heeft met college en ambtelijke top. In de commissie Bestuur en Veiligheid van 13 juni jl. stond het voorstel geagendeerd. Gelet op het feit dat de commissie unaniem heeft ingestemd met het raadsvoorstel en de bijbehorende bestuursopdracht, wordt het voorstel geagendeerd voor de A-lijst (hamerstukken). Dit betekent dat er tijdens de raadsvergadering van 28 juni a.s. geen inhoudelijke discussie meer plaatsvindt.