Eigen regio belangrijkste afzetmarkt ondernemers
27.06.2007 / 11:25 / Rubriek: Economie / Organisatie: Rabobank nederland
Rabobank nederland
De eigen regio is nog steeds het belangrijkste afzetgebied voor het Nederlandse
bedrijfsleven. Dat blijkt uit onderzoek van de Rabobank naar binnenlandse betaalstromen.
Zowel consumentgerichte bedrijven als business-to-businessondernemingen doen grotendeels
zaken in de directe omgeving. De cijfers zijn gepubliceerd in de juni-editie van de
Rabobank Cijfers & Trends Kwartaalupdate, die vandaag is verschenen met als thema
Ondernemen in de regio.
Economen van de Rabobank bekeken geldstromen om te zien hoe ver ontvanger en betaler bij
elkaar vandaan zitten. Zij baseerden zich op interne cijfers over het elektronisch
betalingsverkeer binnen Nederland: pinbetalingen en bankoverschrijvingen. Tot hun grote
verrassing zagen de Rabo-economen dat maar liefst 90% van de consumentenbetalingen aan
het bedrijfsleven binnen een afstand van 27 kilometer blijft. Het betreft hierbij vooral
bedrijven in de detailhandel, de horeca en de persoonlijke dienstverlening. Zakelijke
relaties blijken een grotere actieradius te hebben. Toch zijn twee van de drie
handelsrelaties binnen een straal van 25 kilometer gevestigd.
De regio doet er voor ondernemers dus wel degelijk toe, ondanks dat bij velen het idee
leeft dat de regionale economie 'slechts een gegeven is'. Niets is volgens de
Rabo-economen minder waar: zoals de ondernemer afhankelijk is van de regionale economie,
zo is ook de regionale economie afhankelijk van de ondernemer. Zij is beïnvloedbaar
en schept als vestigingsplaats voor bedrijven tegelijkertijd de randvoorwaarden voor het
ondernemerschap. Denk aan de aanwezige infrastructuur, maar ook aan de nabijheid van
afzetmarkten, belangrijke toeleveranciers, het aanbod van geschikte arbeidskrachten of de
beschikbaarheid van bedrijventerreinen of bedrijfspanden. En niet in de laatste plaats is
ook de wijze waarop met name de lagere overheid zich ten opzichte van het bedrijfsleven
opstelt -van passief tot partner- bepalend voor het succes van de ondernemer.
Geluk of pech
Toch is het volgens de Rabo-economen niet uitsluitend zo dat je als ondernemer 'geluk'hebt
als je op de goede plek zit of 'pech'als dat niet het geval is. De onderzoekers zagen
namelijk geen bovengemiddelde bedrijfsmigratie naar economische kernzones in ons land.
Gelukkig zijn er wel degelijk succesvolle ondernemers in de economisch meer perifere
gebieden als Zeeuws-Vlaanderen of Delfzijl en omgeving. Anderzijds zijn in de topregio's
van ons land ook ondernemers te vinden die nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden
De Cijfers & Trends Kwartaalupdate gaat ook op sectorniveau in op diverse aspecten van
het zakendoen in de regio. Beknopt komen hierbij de Nederlandse industrie en de
distributiesector aan bod en meer uitgebreid de dienstverlening en de vrijetijdssector.
De visies worden gelardeerd met interviews met ondernemers en andere sleutelfiguren uit
de regionale economie. De publicatie opent met de macro-economische visie van de Rabobank
en de groeivoorspellingen voor de sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven. Daaruit
blijkt dat het Nederlands bedrijfsleven de nabije toekomst over de gehele linie met veel
vertrouwen tegemoet kan zien.
De juni-editie van de Rabobank Cijfers & Trends Kwartaalupdate is als pdf te
downloaden op www.rabobank.nl/cijfersentrends