De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk UB/S/2007/22010
Doorkiesnummer Datum 27 juni 2007
Onderwerp Wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag en de
Polisadministratie
In vervolg op de toezegging van de minister tijdens het spoeddebat op 20 juni jl. informeer ik u
over de samenhang tussen het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen en
de Polisadministratie (Kamerstukken II 2006/07, 30970).
De brief inzake de stand van zaken keten loonheffingen en de effecten daarvan van 19 juni jl.
heeft betrekking op de onderlinge samenhang tussen het uitvoeringsproces van de
Belastingdienst en de Polisadministratie. Het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag werk
en inkomen heeft betrekking op het uitvoeringsproces in de SUWI-keten (met name aanvraag
WW en WWB). Het wetsvoorstel heeft primair als doel om betere dienstverlening voor de
klant te realiseren en de samenwerking in de SUWI-keten te verbeteren. Met het wetsvoorstel
wordt kenbaar gemaakt dat de gezamenlijk elektronische voorzieningen (het digitaal
klantdossier) een belangrijk instrument, zelfs belangrijke voorwaarde zijn voor een optimale
dienstverlening. Het wetsvoorstel maakt duidelijk dat eenmalige gegevensuitvraag geen
vrijblijvende optie is. Irritaties van burgers over het steeds maar weer moeten aanleveren van
bekende gegevens moet worden weggenomen. In het wetsvoorstel wordt wettelijk vastgelegd
dat gegevens en bewijsstukken nog maar één maal worden uitgevraagd en vervolgens
meervoudig worden gebruikt.
Het concept eenmalige gegevensuitvraag als eindperspectief staat niet ter discussie. Het gaat
om een goed evenwicht tussen slagvaardigheid en zorgvuldigheid. Daarom is gekozen voor
een `raamwet'. Op deze wijze kan goed worden aangesloten op de praktijk. In de memorie van
toelichting op het wetsvoorstel en in de nota naar aanleiding van het verslag is aangegeven dat
het wetsvoorstel aansluit bij de stand van zaken van de implementatie van het digitaal
klantdossier, de beschikbaarheid van basisregistraties en de kwaliteit van de gegevens.
Het realiseren van eenmalige gegevensuitvraag kent een groeipad. Een groeipad waarin
invulling wordt gegeven aan de totstandkoming van de optimale situatie waarin voor de
dienstverlening aan de burger gaat gelden dat elk gegeven slechts eenmaal wordt uitgevraagd
en meervoudig gebruikt. In het wetsvoorstel wordt onderscheid gemaakt tussen hergebruik van
gegevens in de SUWI-keten en het verbod op dubbele gegevensuitvraag. Voor het verbod van
uitvraag komen alle gegevens in aanmerking waarvan vaststaat dat zij van voldoende kwaliteit
zijn. Dat is in ieder geval zo indien ze een authentiek gegeven zijn. Het verplicht gebruik van
authentieke gegevens kent ook een groeipad, bijvoorbeeld de aanpassing van de GBA aan de
Ons kenmerk UB/S/2007/22010
vereisten van basisregistratie kent een groeipad tot 2010. Zolang de kwaliteit nog niet die van
een authentiek gegeven is, worden die gegevens in de SUWI-keten via het digitaal klantdossier
wel hergebruikt, maar niet verplicht gebruikt. Het digitaal klantdossier wordt nu in pilots
uitgetest en de planning is dat het digitaal klantdossier vanaf september 2007 wordt uitgerold.
De klant kan dan direct zijn gegevens inzien en controleren.
Het concept van eenmalige gegevensuitvraag heeft in zijn uitwerking in de praktijk een nauwe
relatie met de Polisadministratie. De relatie die in het debat van 20 juni jl. werd gelegd is dan
ook terecht. De Polisadministratie is één van de bronnen voor het digitaal klantdossier. Voor
het UWV geldt een groeipad dat met de huidige planning loopt tot 1-1-2010. In die periode zal
de burger fasegewijs toegang krijgen tot zijn gegevens in de Polisadministratie met de
mogelijkheid tot correctie en zal in toenemende mate gebruik gemaakt gaan worden van de
gegevens uit de GBA.
De minister heeft u toegezegd dat hij u voor Prinsjesdag een integrale probleemanalyse doet
toekomen. Voor het gebruik van de polisadministratie als bron van het digitaal klantdossier zal
de integrale probleemanalyse mede het groeipad bepalen. Het resultaat van die analyse kan dus
leiden tot een bijgestelde planning.
Ook zonder het gebruik kunnen maken van gegevens uit de Polisadministratie kent het
wetsvoorstel en het digitaal klantdossier zijn meerwaarde.
Met het wetsvoorstel is `momentum' gecreëerd voor eenmalige gegevensuitvraag. Het
wetsvoorstel (en het digitaal klantdossier) heeft uitstralingseffecten naar andere sectoren. De
SUWI-keten werkt hard aan de implementatie van het digitaal klantdossier. Voor de
ontwikkeling en implementatie van het digitaal klantdossier is een omvangrijk project gestart.
Alle gemeenten hebben, daartoe ondersteund door het landelijke implementatieprogramma en
mede aangespoord door de komst van het wetsvoorstel, projectleiders aangesteld en zijn druk
doende met de implementatie van het digitaal klantdossier. Het is zaak om juist nu volop door
te gaan met deze implementatie. Beginnen met hergebruik van gegevens is essentieel. Het
digitaal klantdossier en de organisaties die hier gebruik van maken, moeten gereed zijn om te
kunnen beginnen met het hergebruik van gegevens. De aanvaarding van het wetsvoorstel door
de Tweede Kamer is daarvoor een belangrijke stimulans.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Ik ga er vanuit dat met deze brief het
wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag door u kan worden behandeld.
De Minister van Sociale Zaken De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid, en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner) (A.Aboutaleb)
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid