Ingezonden persbericht
Amsterdams Uitburo (AUB) kiest voor nieuwe kaartverkoopservice.
Eigen kaartverkoopsysteem niet meer efficiënt in sterk veranderende markt.
PERSBERICHT/Amsterdam, 27 juni 2007
Directie en bestuur van de Stichting Amsterdams Uitburo (AUB) hebben gisteren hun
beleidsplan van de toekomst aan het personeel gepresenteerd. De primaire functie
van het AUB is het bieden van informatie over het complete culturele aanbod.
Daarnaast is het AUB de aangewezen organisatie voor collectieve marketing,
onderzoek en branche-ondersteuning. Het AUB verkoopt kaarten voor bijna het hele
culturele aanbod. De website en de ticketshop van het AUB trekken grote stromen
bezoekers en zijn belangrijk voor de publiekswerving van de Amsterdamse culturele
sector.
Bezinning op taken en mogelijkheden van het AUB was nodig omdat de manier
waarop het publiek kaarten kan kopen sterk is veranderd. Elke culturele instelling kan
nu zelf gemakkelijk en rechtstreeks kaarten aanbieden via internet. Na een kwart
eeuw blijkt dat het hebben van een eigen AUB-kaartverkoopsysteem geen
toegevoegde waarde meer heeft voor de culturele sector. Het AUB vindt dat zij in een
veranderende markt geen oneigenlijke concurrent mag zijn van de instellingen
waarvoor zij werkt en ooit in het leven is geroepen. Dus stopt het AUB met haar
eigen kaartverkoopsysteem en gaat een nieuwe kaartverkoopservice ontwikkelen.
In de AUB-Ticketshop op het Leidseplein en via de Uitburo-website
(www.amsterdamsuitburo.nl) zal het mogelijk worden om kaarten te kopen die direct
uit de verkoopsystemen van de instellingen komen. Kaartverkoop via het callcenter
(0900-0191) zal worden stopgezet. Er zal wel een AUB informatielijn in de lucht
blijven.
Helaas heeft deze verandering aanzienlijke consequenties voor de personele
omvang van het AUB. Momenteel zijn er 85 medewerkers werkzaam bij het AUB,
waarvan er veel direct en indirect betrokken zijn bij kaartverkoop. De reorganisatie
naar het nieuwe AUB zal dan ook gepaard gaan met gedwongen ontslagen. De
nieuwe organisatie die per 2008 dient te staan, zal uit ongeveer 60 medewerkers
bestaan.
Directie en bestuur van het AUB betreuren de gedwongen ontslagen, maar zijn er
van overtuigd dat het nieuwe AUB een kleinere, slagvaardige organisatie zal zijn die
uitstekend in staat is haar rol in de culturele sector te blijven vervullen en die het
vertrouwen geniet van de sector en van de gemeente Amsterdam.