Mazda CX-7: het verhaal achter het design
(6/27/2007)
Mazda ontving tijdens en na de Detroit Motor Show 2005 zoveel
positieve reacties op de MX-Crossport concept car, dat het ontwerpteam
onder leiding van Iwao Koizumi vrijwel meteen aan het werk ging en het
concept doorontwikkelde tot een productieversie, de Mazda CX-7. Het
design van deze unieke auto is deels geïnspireerd op de Europese
autohistorie.
Zijn eerste kennismaking met Europese sportautoâs was één van de
persoonlijke elementen die Koizumi in zijn ontwerp verwerkte. âIk kan
me goed herinneren dat ik in 1967 als jochie van bijna tien jaar met
open mond naar de 24 uur van Le Mans op televisie keek en zag hoe
bolides als de Ferrari P4, Porsche Carrera 10 en de Ford GT 40 Mk. IV
de strijd met elkaar aangingen. Toen ik oud genoeg was om zelf achter
het stuur plaats te nemen, maakte mijn bewondering plaats voor een
diep respect voor de Europese autocultuur. Die emotie, die we bij
Mazda aanduiden met âZoom-Zoomâ, probeer ik in alle nieuwe ontwerpen
te verwerken.â
Omdat de CX-7 een âsportieve crossover SUVâ moest worden begon het
team met het opstellen van de definitie van een sportauto, ook wat
betreft design. Koizumi vroeg zijn jonge ontwerpers te omschrijven of
een auto te tekenen waarbij mensen uitroepen âdit is een sportautoâ.
Ook nu bleken de schetsen van de jonge ontwerpers duidelijk
geïnspireerd op de Europese sportautotraditie. Daarbinnen bestaan
echter zoveel genres en interpretaties dat het beeld van dé sportauto
van mens tot mens verschilt. Koizumi: âDankzij onze inspanningen
hebben we toch een universele definitie van een sportauto gevonden die
bij autoliefhebbers overal ter wereld in de smaak zal vallen. Ik denk
dat die definitie de geslaagde vormgeving van de CX-7 voor een groot
deel verklaart.â
Vormgeving en lijnenspel verlenen de CX-7 ondanks diens proporties een
sportieve inborst. De sterk hellende voorruit vloeit naadloos over in
het dak dat al vanaf de B-stijl afloopt en vervolgens in de D-stijl en
korte achterkant overgaat. Andere sportieve elementen zijn de
oplopende heuplijn en de diepe, iets naar binnen geplaatste
accentlijnen in de motorkap, die ruimte bieden aan de gespierde
voorschermen. Aan de achterkant vormen de ronde achterlichten en
uitlaten een verwijzing naar de ronde elementen die al gedurende drie
decennia Italiaanse sportautoâs hun alom geprezen karakter verlenen.
Ook het interieur van de CX-7 heeft sportieve trekjes, dankzij een
snelheidsmeter met een schaalverdeling tot 240 km/uur, een met leer
bekleed stuurwiel en dito pookknop. De bestuurdersplaats, die als het
ware om de bestuurder is heen gebouwd en waarin een hooggeplaatste
schakelpook is opgenomen, zien we ook bij moderne Europese
sportautoâs.
Zijn sportieve karakter ontleent de CX-7 voor een groot deel aan zijn
design. Die vormgeving combineert de tijdloze charme van Europese
sportiviteit, die net als bij de RX-8 tot uiting komt in een krachtig
gestileerd front en brede schouders, met de ruimte, comfort en
rijkwaliteiten van een SUV. Voeg daaraan de geweldig presterende
DISI-motor en de superieure afwerking toe en er staat opnieuw een
sterk staaltje van vernieuwende autotechniek waarmee Mazda zo bekend
geworden is.
De eerste Mazdaâs CX-7 staan vanaf begin augustus bij de Nederlandse
Mazda-dealers.
AutoRai