AutoRai

Mazda CX-7: het verhaal achter het design

(6/27/2007)
Mazda ontving tijdens en na de Detroit Motor Show 2005 zoveel positieve reacties op de MX-Crossport concept car, dat het ontwerpteam onder leiding van Iwao Koizumi vrijwel meteen aan het werk ging en het concept doorontwikkelde tot een productieversie, de Mazda CX-7. Het design van deze unieke auto is deels geïnspireerd op de Europese autohistorie.

Zijn eerste kennismaking met Europese sportautoâs was één van de persoonlijke elementen die Koizumi in zijn ontwerp verwerkte. âIk kan me goed herinneren dat ik in 1967 als jochie van bijna tien jaar met open mond naar de 24 uur van Le Mans op televisie keek en zag hoe bolides als de Ferrari P4, Porsche Carrera 10 en de Ford GT 40 Mk. IV de strijd met elkaar aangingen. Toen ik oud genoeg was om zelf achter het stuur plaats te nemen, maakte mijn bewondering plaats voor een diep respect voor de Europese autocultuur. Die emotie, die we bij Mazda aanduiden met âZoom-Zoomâ, probeer ik in alle nieuwe ontwerpen te verwerken.â

Omdat de CX-7 een âsportieve crossover SUVâ moest worden begon het team met het opstellen van de definitie van een sportauto, ook wat betreft design. Koizumi vroeg zijn jonge ontwerpers te omschrijven of een auto te tekenen waarbij mensen uitroepen âdit is een sportautoâ. Ook nu bleken de schetsen van de jonge ontwerpers duidelijk geïnspireerd op de Europese sportautotraditie. Daarbinnen bestaan echter zoveel genres en interpretaties dat het beeld van dé sportauto van mens tot mens verschilt. Koizumi: âDankzij onze inspanningen hebben we toch een universele definitie van een sportauto gevonden die bij autoliefhebbers overal ter wereld in de smaak zal vallen. Ik denk dat die definitie de geslaagde vormgeving van de CX-7 voor een groot deel verklaart.â

Vormgeving en lijnenspel verlenen de CX-7 ondanks diens proporties een sportieve inborst. De sterk hellende voorruit vloeit naadloos over in het dak dat al vanaf de B-stijl afloopt en vervolgens in de D-stijl en korte achterkant overgaat. Andere sportieve elementen zijn de oplopende heuplijn en de diepe, iets naar binnen geplaatste accentlijnen in de motorkap, die ruimte bieden aan de gespierde voorschermen. Aan de achterkant vormen de ronde achterlichten en uitlaten een verwijzing naar de ronde elementen die al gedurende drie decennia Italiaanse sportautoâs hun alom geprezen karakter verlenen.

Ook het interieur van de CX-7 heeft sportieve trekjes, dankzij een snelheidsmeter met een schaalverdeling tot 240 km/uur, een met leer bekleed stuurwiel en dito pookknop. De bestuurdersplaats, die als het ware om de bestuurder is heen gebouwd en waarin een hooggeplaatste schakelpook is opgenomen, zien we ook bij moderne Europese sportautoâs.

Zijn sportieve karakter ontleent de CX-7 voor een groot deel aan zijn design. Die vormgeving combineert de tijdloze charme van Europese sportiviteit, die net als bij de RX-8 tot uiting komt in een krachtig gestileerd front en brede schouders, met de ruimte, comfort en rijkwaliteiten van een SUV. Voeg daaraan de geweldig presterende DISI-motor en de superieure afwerking toe en er staat opnieuw een sterk staaltje van vernieuwende autotechniek waarmee Mazda zo bekend geworden is.

De eerste Mazdaâs CX-7 staan vanaf begin augustus bij de Nederlandse Mazda-dealers.