AutoRai

Lexus LS 600h: eerste hybride V8 met permanente vierwielaandrijving

(6/27/2007)
Voortbordurend op de perfectionering van de L-finesse designfilosofie in de nieuwe LS-serie, de meest geavanceerde veiligheidstechnologieën ter wereld en de hoogst mogelijk normen op het gebied van productie, kwaliteit en comfort, maakt de toepassing van de revolutionaire hybridetechnologie van Lexus in de LS 600h de auto tot een luxueus vlaggenschip dat het ultieme biedt op het gebied van design, prestaties, veiligheid en rendement.

Wat het laatste betreft: de Lexus LS 600h heeft door de lage CO -uitstoot van 219 g/km milieulabel C toegekend gekregen. De nieuwe Lexus LS 600h start bij een consumentenprijs van 136.600,- euro.

Het innovatieve Lexus Hybrid Drive-systeem beschikt over exact die rijeigenschappen waarmee de Lexus aandrijflijntechnologie zich onderscheidt. Dankzij de hoogwaardige technologie profiteren de klanten van een unieke rijervaring, samengesteld uit buitengewone prestaties, souplesse en raffinement, zonder het normaliter daarbij behorende hoge brandstofverbruik en de hoge uitstoot van schadelijke stoffen.

Met de introductie van de LS 600h in 2007 wordt de revolutionaire highperformance hybridetechnologie voor de eerste keer toegepast in het topmodel van het merk. Na de RX 400h en de GS 450h is de nieuwe LS 600h de derde Lexus met Lexus Hybrid Drive. Elke nieuwe Lexus hybride versterkt het belang van hybridesystemen als belangrijkste aandrijflijntechnologie voor het merk. En Lexus blijft de eerste en enige belangrijke automobielfabrikant die op dit moment een uitgebreid aanbod hybridemodellen kan leveren.

Net als bij de RX en GS hybridemodellen slaat het getal 600 van de typeaanduiding LS 600h niet op de cilinderinhoud maar in plaats daarvan op het vermogen, dat vergelijkbaar is met het vermogen van een conventionele 6,0 liter benzinemotor, terwijl de letter h aangeeft dat de auto is uitgerust met het Lexus hybridesysteem.

Aandrijflijn
De LS 600h is de eerste auto ter wereld met een volhybride V8 aandrijflijn, waarbij een technologisch ongeëvenaarde 5,0 liter benzinemotor gecombineerd wordt met een krachtige elektromotor met hoog vermogen, een nieuw ontworpen batterijpakket met een grote capaciteit, een tweetraps elektronisch geregelde continu variabele transmissie en permanente vierwielaandrijving.

Dankzij dit state-of-the-art hybridesysteem zijn de prestaties van de LS 600h en de effecten op het milieu perfect in balans. Het vermogen van de 5,0 liter V8 benzinemotor van 394 pk/290 kW wordt gecombineerd met het vermogen van 225 pk/165 kW van de elektromotor, waarmee een systeemvermogen van 445 pk/327 kW kan worden gerealiseerd. De V8 heeft een koppel van 520 Nm en de elektromotor beschikt over een koppel van 300 Nm. Het brandstofverbruik bij de gecombineerde cyclus volgens EC-norm is slechts 9,3 l/100 km (vergelijkbaar met het verbruik van een auto met een zescilindermotor), de CO -uitstoot is 219 g/km en de uitlaatgassen zijn buitengewoon schoon.

Rijeigenschappen
De Lexus LS 600h is de eerste auto ter wereld met een hybride-aandrijflijn met permanente vierwielaandrijving. Het systeem is voorzien van drie differentiëlen en een cardanas die rechtstreeks gekoppeld is aan de hybridetransmissie. Een TORSEN(TM)-differentieel met gelimiteerde slip verdeelt de aandrijfkracht in een verhouding 40%/60% over de voor- en achterwielen. De verdeling van het koppel wordt echter permanent geregeld en kan variëren tussen 30:70 en 50:50 voor/achter.

De multi-link-wielophanging rondom op de LS 600h maakt gebruik van nieuw ontworpen pneumatische cilinders met mono-tube schokdempers die intensief samenwerken met het verbeterde AVS-systeem (Adaptive Variable Suspension) dat het overhellen in de bocht beperkt en zo het comfort voor de inzittenden op een nog hoger peil brengt. Met de als optie leverbare actieve stabilisatoren kan het overhellen in de bocht nog verder worden beperkt en worden de rijeigenschappen nog verder verbeterd.

De LS 600h is verder voorzien van een krachtige, snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging (EPS) met een stuurhuis met variabele overbrengingsverhouding (VGRS - Variable Gear Ratio Steering). De compacte en lichte elektrische stuurbekrachtiging werkt geluidloos, zorgt voor een consistente lineaire feedback en past de mate van bekrachtiging vloeiend aan aan de rijsnelheid. Van deze eigenschappen van de stuurinrichting wordt ook gebruik gemaakt door het VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) en de Emergency Steering Assist-functie van het Pre-Crash-Safety systeem.

Veiligheid en Driver Assistance
Lexus biedt het meest uitgebreide pakket geavanceerde preventieve, actieve en passieve veiligheidssystemen ter wereld, waaronder talrijke revolutionaire ontwikkelingen gebaseerd op het principe dat aanrijdingen veelal voorkomen kunnen worden met behulp van intelligente anticipatie. Het geavanceerde
Pre-Crash-veiligheidssysteem (Advanced PCS) van de LS 600h helpt de bestuurder zo optimaal mogelijk bij het voorkomen van een aanrijding, overdag en âs nachts. Het Advanced PCS bestaat uit vier unieke Lexus technologieën: een Advanced Obstacle Detection-systeem, een Driver Monitoring-systeem, een Emergency Steering Assist-systeem en een Pre-Crash-veiligheidssysteem voor aanrijdingen van achteren. Deze innovaties zorgen ervoor dat de auto optimaal reageert tijdens uitwijkmanoeuvres en beperken de gevolgen van een aanrijding.

De nieuwe LS 600h is uitgerust met de nieuwste generatie van het state-of-the-art VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management). Het VDIM integreert de actieve veiligheidssystemen van de LS 600h, het elektrohydraulische remsysteem, het antiblokkeersysteem (ABS), de elektronische remkrachtverdeling (EBD), de Traction Control (TRC) en de Vehicle Stability Control (VSC) met de adaptieve variabele wielophanging (AVS), de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) en de variabele overbrengingsverhouding (VGRS) voor een optimale controle en stabiliteit.

Uniek voor het vlaggenschip van Lexus is het DRAMS (Driving Response and Acceleration Management System) dat het VDIM op niet eerder toegepaste wijze laat samenwerken met zowel de motor als de transmissie, waardoor er vloeiender en nauwkeuriger kan worden opgetreden als zich situaties voordoen waarin sprake is van tractieverlies.

De LS 600h is verder voorzien van een groot aantal hulpsystemen voor de bestuurder. Het Intelligent Park Assist-systeem helpt de bestuurder bij het fileparkeren en achteruit inparkeren, de nieuwe adaptieve cruise control (ACC) werkt bij alle snelheden tussen 0 en 170 km/h. De LED-dimlichten, een wereldprimeur, zorgen bij duisternis voor een optimale verlichting van de weg en de Brake Hold-functie ontlast de bestuurder bij frequent start/stop-verkeer.

Design en finesse
De nieuwe LS 600h is de ultieme vorm van L-finesse, de unieke Lexus designfilosofie. Deze designrichting wordt gecombineerd met een styling die enerzijds levendig en krachtig is en anderzijds warm, uitnodigend en uiterst modern. Met zijn lange cabine, zijn brede, als het ware aan de grond gekleefde uitstraling en zijn elegant vormgegeven, gestroomlijnde carrosserie accentueert het hybride vlaggenschip van Lexus eenvoud en stijl in een adembenemende, moderne vorm die duidelijk maakt dat een sedan uit het topsegment ingetogen en tegelijkertijd inspirerend kan zijn.

De LS 600h is in één oogopslag te onderscheiden van de rest van de LS-serie dankzij de discrete âhybrideâ emblemen, een transparante blauwe coating van het L-embleem in de grille, de unieke, handgepolijste lichtmetalen velgen, de carrosseriekleur Black Opal (speciaal voor de hybride, een gitzwarte lak die in het zonlicht blauwe en paarse ondertonen vertoont), de witte LED-parkeerverlichting en de eerste LED-dimlichten ter wereld. Elk van de drie LED-projectorlenzen is voorzien van een transparante blauwe ring, waarmee de LS 600h ook aan de koplampen onmiddellijk te herkennen is.

Comfort en gebruiksgemak
Comfort, gebruiksgemak, discrete gastvrijheid en een optimale interactie met de bestuurder, dat is wat de Lexus-eigenaar ervaart. Voorbeelden hiervan zijn het Smart Entry & Start System, de automatische sluitfunctie voor de portieren en de elektrisch bedienbare achterklep.

De nieuwe LS 600h is verder zeer compleet uitgerust, met gelaagd glas voor en opzij, een 4-zone airconditioning met uitstroomopeningen in het dak, elektrische stoelverwarming en -ventilatie en een high speed dvd-navigatiesysteem met de mogelijkheid verkeersopstoppingen te vermijden. De functies van dit systeem, het audiosysteem, de airconditioning, het navigatiesysteem en de Bluetoothtelefoon, zijn te bedienen via een 8 inch Electro Multi Vision VGA touch-screen of met spraakcommandoâs. Het systeem is verder standaard uitgerust met de Lexus Parking Assist Monitor, uniek in dit segment.

De ultieme comfortervaring: de LS 600h L
Reizen in ongeëvenaarde luxe, de LS 600h L maakt het mogelijk dankzij de met 120 mm verlengde wielbasis die geheel ten goede komt aan de beenruimte en het comfort voor de achterpassagiers.

Uniek voor de uitvoering met verlengde wielbasis van het vlaggenschip van Lexus is de Multi-zone Automatic Climate Control, het meest geavanceerde klimaatregelsysteem ter wereld. Dit systeem maakt gebruik van een sensor om de temperatuur van het menselijk lichaam te meten, een wereldprimeur in een klimaatregelsysteem. De stoel achter in de verlengde versie van het hybride vlaggenschip is voorzien van een verstelbare rugleuning, verwarming en ventilatie en een geheel inklapbare verstelbare voetensteun, een antisubmarining airbag en een unieke massagefunctie.

Het entertainmentsysteem voor de zitplaatsen achter bij de uitvoering met verlengde wielbasis is voorzien van een aparte dvd/cd-speler en een uitklapbaar, in de hemel gemonteerd 9 inch full-colour VGA-scherm om optimaal te kunnen genieten van de 5.1 home theatre-ervaring die het Mark Levinson(TM) Reference Surround System biedt.