Lexus LS 600h: eerste hybride V8 met permanente vierwielaandrijving
(6/27/2007)
Voortbordurend op de perfectionering van de L-finesse designfilosofie
in de nieuwe LS-serie, de meest geavanceerde veiligheidstechnologieën
ter wereld en de hoogst mogelijk normen op het gebied van productie,
kwaliteit en comfort, maakt de toepassing van de revolutionaire
hybridetechnologie van Lexus in de LS 600h de auto tot een luxueus
vlaggenschip dat het ultieme biedt op het gebied van design,
prestaties, veiligheid en rendement.
Wat het laatste betreft: de Lexus LS 600h heeft door de lage
CO -uitstoot van 219 g/km milieulabel C toegekend gekregen. De
nieuwe Lexus LS 600h start bij een consumentenprijs van 136.600,-
euro.
Het innovatieve Lexus Hybrid Drive-systeem beschikt over exact die
rijeigenschappen waarmee de Lexus aandrijflijntechnologie zich
onderscheidt. Dankzij de hoogwaardige technologie profiteren de
klanten van een unieke rijervaring, samengesteld uit buitengewone
prestaties, souplesse en raffinement, zonder het normaliter daarbij
behorende hoge brandstofverbruik en de hoge uitstoot van schadelijke
stoffen.
Met de introductie van de LS 600h in 2007 wordt de revolutionaire
highperformance hybridetechnologie voor de eerste keer toegepast in
het topmodel van het merk. Na de RX 400h en de GS 450h is de nieuwe
LS 600h de derde Lexus met Lexus Hybrid Drive. Elke nieuwe Lexus
hybride versterkt het belang van hybridesystemen als belangrijkste
aandrijflijntechnologie voor het merk. En Lexus blijft de eerste en
enige belangrijke automobielfabrikant die op dit moment een uitgebreid
aanbod hybridemodellen kan leveren.
Net als bij de RX en GS hybridemodellen slaat het getal 600 van de
typeaanduiding LS 600h niet op de cilinderinhoud maar in plaats
daarvan op het vermogen, dat vergelijkbaar is met het vermogen van een
conventionele 6,0 liter benzinemotor, terwijl de letter h aangeeft dat
de auto is uitgerust met het Lexus hybridesysteem.
Aandrijflijn
De LS 600h is de eerste auto ter wereld met een volhybride V8
aandrijflijn, waarbij een technologisch ongeëvenaarde 5,0 liter
benzinemotor gecombineerd wordt met een krachtige elektromotor met
hoog vermogen, een nieuw ontworpen batterijpakket met een grote
capaciteit, een tweetraps elektronisch geregelde continu variabele
transmissie en permanente vierwielaandrijving.
Dankzij dit state-of-the-art hybridesysteem zijn de prestaties van de
LS 600h en de effecten op het milieu perfect in balans. Het vermogen
van de 5,0 liter V8 benzinemotor van 394 pk/290 kW wordt gecombineerd
met het vermogen van 225 pk/165 kW van de elektromotor, waarmee een
systeemvermogen van 445 pk/327 kW kan worden gerealiseerd. De V8 heeft
een koppel van 520 Nm en de elektromotor beschikt over een koppel van
300 Nm. Het brandstofverbruik bij de gecombineerde cyclus volgens
EC-norm is slechts 9,3 l/100 km (vergelijkbaar met het verbruik van
een auto met een zescilindermotor), de CO -uitstoot is 219 g/km en
de uitlaatgassen zijn buitengewoon schoon.
Rijeigenschappen
De Lexus LS 600h is de eerste auto ter wereld met een
hybride-aandrijflijn met permanente vierwielaandrijving. Het systeem
is voorzien van drie differentiëlen en een cardanas die rechtstreeks
gekoppeld is aan de hybridetransmissie. Een TORSEN(TM)-differentieel met
gelimiteerde slip verdeelt de aandrijfkracht in een verhouding 40%/60%
over de voor- en achterwielen. De verdeling van het koppel wordt
echter permanent geregeld en kan variëren tussen 30:70 en 50:50
voor/achter.
De multi-link-wielophanging rondom op de LS 600h maakt gebruik van
nieuw ontworpen pneumatische cilinders met mono-tube schokdempers die
intensief samenwerken met het verbeterde AVS-systeem (Adaptive
Variable Suspension) dat het overhellen in de bocht beperkt en zo het
comfort voor de inzittenden op een nog hoger peil brengt. Met de als
optie leverbare actieve stabilisatoren kan het overhellen in de bocht
nog verder worden beperkt en worden de rijeigenschappen nog verder
verbeterd.
De LS 600h is verder voorzien van een krachtige, snelheidsafhankelijke
elektrische stuurbekrachtiging (EPS) met een stuurhuis met variabele
overbrengingsverhouding (VGRS - Variable Gear Ratio Steering). De
compacte en lichte elektrische stuurbekrachtiging werkt geluidloos,
zorgt voor een consistente lineaire feedback en past de mate van
bekrachtiging vloeiend aan aan de rijsnelheid. Van deze eigenschappen
van de stuurinrichting wordt ook gebruik gemaakt door het VDIM
(Vehicle Dynamics Integrated Management) en de Emergency Steering
Assist-functie van het Pre-Crash-Safety systeem.
Veiligheid en Driver Assistance
Lexus biedt het meest uitgebreide pakket geavanceerde preventieve,
actieve en passieve veiligheidssystemen ter wereld, waaronder talrijke
revolutionaire ontwikkelingen gebaseerd op het principe dat
aanrijdingen veelal voorkomen kunnen worden met behulp van
intelligente anticipatie. Het geavanceerde
Pre-Crash-veiligheidssysteem (Advanced PCS) van de LS 600h helpt de
bestuurder zo optimaal mogelijk bij het voorkomen van een aanrijding,
overdag en âs nachts. Het Advanced PCS bestaat uit vier unieke Lexus
technologieën: een Advanced Obstacle Detection-systeem, een Driver
Monitoring-systeem, een Emergency Steering Assist-systeem en een
Pre-Crash-veiligheidssysteem voor aanrijdingen van achteren. Deze
innovaties zorgen ervoor dat de auto optimaal reageert tijdens
uitwijkmanoeuvres en beperken de gevolgen van een aanrijding.
De nieuwe LS 600h is uitgerust met de nieuwste generatie van het
state-of-the-art VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated
Management). Het VDIM integreert de actieve veiligheidssystemen van de
LS 600h, het elektrohydraulische remsysteem, het antiblokkeersysteem
(ABS), de elektronische remkrachtverdeling (EBD), de Traction Control
(TRC) en de Vehicle Stability Control (VSC) met de adaptieve variabele
wielophanging (AVS), de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) en de
variabele overbrengingsverhouding (VGRS) voor een optimale controle en
stabiliteit.
Uniek voor het vlaggenschip van Lexus is het DRAMS (Driving Response
and Acceleration Management System) dat het VDIM op niet eerder
toegepaste wijze laat samenwerken met zowel de motor als de
transmissie, waardoor er vloeiender en nauwkeuriger kan worden
opgetreden als zich situaties voordoen waarin sprake is van
tractieverlies.
De LS 600h is verder voorzien van een groot aantal hulpsystemen voor
de bestuurder. Het Intelligent Park Assist-systeem helpt de bestuurder
bij het fileparkeren en achteruit inparkeren, de nieuwe adaptieve
cruise control (ACC) werkt bij alle snelheden tussen 0 en 170 km/h. De
LED-dimlichten, een wereldprimeur, zorgen bij duisternis voor een
optimale verlichting van de weg en de Brake Hold-functie ontlast de
bestuurder bij frequent start/stop-verkeer.
Design en finesse
De nieuwe LS 600h is de ultieme vorm van L-finesse, de unieke Lexus
designfilosofie. Deze designrichting wordt gecombineerd met een
styling die enerzijds levendig en krachtig is en anderzijds warm,
uitnodigend en uiterst modern. Met zijn lange cabine, zijn brede, als
het ware aan de grond gekleefde uitstraling en zijn elegant
vormgegeven, gestroomlijnde carrosserie accentueert het hybride
vlaggenschip van Lexus eenvoud en stijl in een adembenemende, moderne
vorm die duidelijk maakt dat een sedan uit het topsegment ingetogen en
tegelijkertijd inspirerend kan zijn.
De LS 600h is in één oogopslag te onderscheiden van de rest van de
LS-serie dankzij de discrete âhybrideâ emblemen, een transparante
blauwe coating van het L-embleem in de grille, de unieke,
handgepolijste lichtmetalen velgen, de carrosseriekleur Black Opal
(speciaal voor de hybride, een gitzwarte lak die in het zonlicht
blauwe en paarse ondertonen vertoont), de witte LED-parkeerverlichting
en de eerste LED-dimlichten ter wereld. Elk van de drie
LED-projectorlenzen is voorzien van een transparante blauwe ring,
waarmee de LS 600h ook aan de koplampen onmiddellijk te herkennen is.
Comfort en gebruiksgemak
Comfort, gebruiksgemak, discrete gastvrijheid en een optimale
interactie met de bestuurder, dat is wat de Lexus-eigenaar ervaart.
Voorbeelden hiervan zijn het Smart Entry & Start System, de
automatische sluitfunctie voor de portieren en de elektrisch
bedienbare achterklep.
De nieuwe LS 600h is verder zeer compleet uitgerust, met gelaagd glas
voor en opzij, een 4-zone airconditioning met uitstroomopeningen in
het dak, elektrische stoelverwarming en -ventilatie en een high speed
dvd-navigatiesysteem met de mogelijkheid verkeersopstoppingen te
vermijden. De functies van dit systeem, het audiosysteem, de
airconditioning, het navigatiesysteem en de Bluetoothtelefoon, zijn te
bedienen via een 8 inch Electro Multi Vision VGA touch-screen of met
spraakcommandoâs. Het systeem is verder standaard uitgerust met de
Lexus Parking Assist Monitor, uniek in dit segment.
De ultieme comfortervaring: de LS 600h L
Reizen in ongeëvenaarde luxe, de LS 600h L maakt het mogelijk dankzij
de met 120 mm verlengde wielbasis die geheel ten goede komt aan de
beenruimte en het comfort voor de achterpassagiers.
Uniek voor de uitvoering met verlengde wielbasis van het vlaggenschip
van Lexus is de Multi-zone Automatic Climate Control, het meest
geavanceerde klimaatregelsysteem ter wereld. Dit systeem maakt gebruik
van een sensor om de temperatuur van het menselijk lichaam te meten,
een wereldprimeur in een klimaatregelsysteem. De stoel achter in de
verlengde versie van het hybride vlaggenschip is voorzien van een
verstelbare rugleuning, verwarming en ventilatie en een geheel
inklapbare verstelbare voetensteun, een antisubmarining airbag en een
unieke massagefunctie.
Het entertainmentsysteem voor de zitplaatsen achter bij de uitvoering
met verlengde wielbasis is voorzien van een aparte dvd/cd-speler en
een uitklapbaar, in de hemel gemonteerd 9 inch full-colour VGA-scherm
om optimaal te kunnen genieten van de 5.1 home theatre-ervaring die
het Mark Levinson(TM) Reference Surround System biedt.
AutoRai