Technische Universiteit Delft

'Te weinig rek in huidige vliegtuigtechnologie'

Met nieuwe technologie is de luchtvaart de komende vijftig jaar op een aantal karakteristieken van duurzame ontwikkeling nog een stuk te verbeteren. Dit is echter bij lange na niet genoeg om de verwachte groei van het aantal vliegreizen te compenseren. Dat stelt onderzoeker ir.drs. Alexander de Haan, die op woensdag 27 juni op dit onderwerp promoveert aan de TU Delft.

Promovendus Alexander de Haan onderzocht wat nieuwe vliegtuigtechnologie kan bijdragen aan de duurzaamheid van de luchtvaart. Hij ontwikkelde een model waarmee de duurzaamheid van de luchtvaart in de komende vijftig jaar inzichtelijk is te maken aan de hand van verschillende scenario's. De Haan concludeert dat er door de ontwikkeling van technologie wel degelijk progressie is te boeken op terreinen als geluidsoverlast en emissie van CO2. Mogelijkheden daarvoor liggen onder meer in schaalvergroting, andere landings- en opstijgprocedures/routes, het gebruik van lichtgewicht materialen, zoals het aan de TU Delft ontwikkelde composietmateriaal Glare, of in nieuwe luchtvaartuigconcepten zoals de Blended Wing Body (waarbij romp en vleugels ineen vloeien).

De toepassing van deze nieuwe vliegtuigtechnologie zal volgens De Haan nog maximaal leiden tot enkele tientallen procenten winst op enkele karakteristieken van duurzaamheid. Daarmee legt de technologie het in de komende vijftig jaar op het gebied van duurzaamheid zeker af tegen de sterk groeiende vraag naar vliegreizen. Zelfs in het scenario met de laagste groei zal dit het geval zijn. De vraag naar vliegreizen zal de komende vijftig jaar volgens De Haan immers minstens verdubbelen. Volgens De Haan zit er nu, ongeveer vijftig jaar na de opkomst van de straalmotor, weinig technologische rek meer in de huidige vliegtuigmodellen. Om echte winst op het gebied van duurzaamheid te boeken, zou er volgens hem eigenlijk een radicaal ander vliegtuigconcept moeten worden ontwikkeld waarin de expertise van niet alleen de verschillende technische disciplines maar zeker ook de gedragsdisciplines en de politiek samen moeten vloeien. De TU Delft tast de mogelijkheden van een dergelijke radicale omslag in de vliegtuigbouw momenteel af in het project CleanEra. Een groep onderzoekers zal vier jaar lang werken aan de ontwikkeling van een extreem milieuvriendelijk vliegtuig. Het betreft een vliegtuig met een capaciteit van 125 passagiers. Het team, DELcraFTworks, zal onder meer bestaan uit promovendi, post-doc's en afstudeerders.