Gemeente Heerhugowaard


Informatieavond verbinding N242-De Vork

Het toekomstige bedrijventerrein De Vork krijgt zijn ontsluiting via de Zandhorst op de provinciale weg N 242. Er komt ter hoogte van de Kamerlingh Onnesweg een spoorwegonderdoorgang. De vormgeving van de nieuwe weg houdt rekening met belangen van milieu (CO2) en de veiligheid van het langzaam verkeer. De verbinding vormt het eerste deel van de Westfrisiaweg op Heerhugowaards grondgebied. Opening van de nieuwe verbinding is gepland in 2010.
Op woensdag 27 juni a.s. vindt een gemeentelijke informatiebijeenkomst plaats voor belangstellende en belanghebbende ondernemers en bewoners, in Café Bleeker, Middenweg 550. (In Stadsnieuws 12 staat een verkeerde locatie)

In de Zandhorst
Op de provinciale weg N 242 heeft de kruising met de Kamerlingh Onnes weg al een extra opstelstrook naar De Zandhorst. De toeleiding tot Zandhorst 1 en 2 gaat ook veranderen. De kruising met de Galileïstraat vervalt. De doorstroming op de weg is gebaat bij het wegnemen van deze kruising. Het verkeer dat er gebruik van maakte kan via bestaande straten en het kruispunt Marconistraat/Newtonstraat de Westfrisiaweg op draaien. De groenstrook ten oosten van de kruising met de Marconistraat/Newtonstraat maakt plaats voor de nieuwe wegverbinding.

Onder het spoor door
Pro-Rail maakt een nieuwe spoorweg-onderdoorgang, ook voor het langzaam verkeer. De onlangs gepresenteerde fietsroute langs de sportvelden van De Vork, sluit hier op het stedelijk en regionaal fietspadennet aan.

De Vork
Ten oosten van de spoorlijn wordt de nieuwe weg tot even ten westen van de Middenweg doorgetrokken. Halverwege komt een kruising die toegang geeft tot het nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein De Vork. Doortrekking van de weg is afhankelijk van de besluitvorming over de toekomstige Westfrisiaweg. Daarover komt in de tweede helft van 2007 meer helderheid.

Largas
De gemeente overweegt de nieuwe kruisingen in de (verlengde) Kamerlingh Onnesweg volgens het Largas-principe (Langzaam Rijden Gaat Sneller) vorm te geven voor een betere doorstroming, minder uitlaatgassen, minder energieverbruik en lawaai. LARGAS-kruisingen zijn overzichtelijker en ruimer voor (brom)fietsers en voetgangers, en daardoor veiliger te kruisen.

Westfrisiaweg
De verlengde Kamerlingh Onnesweg eindigt vooralsnog even ten westen van de Middenweg. In de toekomst vormt deze verbinding een onderdeel van de Westfrisiaweg; een regionale doorstroomverbinding tussen Alkmaar en Enkhuizen, hoofdzakelijk via bestaande te verbeteren wegen. In Heerhugowaard gaat het om een nieuw stuk weg, tussen de verlengde Kamerlingh Onnesweg naar de De Braken.
Betrokken overheden (provincie, gemeenten, rijk) zullen binnenkort een voorkeurstracé kiezen voor de hele Westfrisiaweg. Daarna volgen uitgebreide informatie- en inspraakprocedures. De start van de aanleg is voorzien in 2010.

Informatieavond
De wethouder van verkeer, de heer J.W. de Boer, geeft op woensdag 27 juni a.s., tijdens een informatiebijeenkomst een toelichting op de ontsluiting van het gebied van De Vork, via een nieuwe spoorwegonderdoorgang, op de Kamerlingh Onnesweg en de provinciale weg N 242.
De bijeenkomst vindt plaats in Café Bleeker, Middenweg 550, en begint om 20.00 uur. Ieder is van harte welkom. De wethouder wordt bijgestaan door enkele gemeentelijke ambtenaren en projectmedewerkers van Pro Rail, verantwoordelijk voor de spoorwegonderdoorgang.

14-06-2007