Gemeente Heerhugowaard
Informatieavond verbinding N242-De Vork
Het toekomstige bedrijventerrein De Vork krijgt zijn ontsluiting via
de Zandhorst op de provinciale weg N 242. Er komt ter hoogte van de
Kamerlingh Onnesweg een spoorwegonderdoorgang. De vormgeving van de
nieuwe weg houdt rekening met belangen van milieu (CO2) en de
veiligheid van het langzaam verkeer. De verbinding vormt het eerste
deel van de Westfrisiaweg op Heerhugowaards grondgebied. Opening van
de nieuwe verbinding is gepland in 2010.
Op woensdag 27 juni a.s. vindt een gemeentelijke informatiebijeenkomst
plaats voor belangstellende en belanghebbende ondernemers en bewoners,
in Café Bleeker, Middenweg 550. (In Stadsnieuws 12 staat een
verkeerde locatie)
In de Zandhorst
Op de provinciale weg N 242 heeft de kruising met de Kamerlingh Onnes
weg al een extra opstelstrook naar De Zandhorst. De toeleiding tot
Zandhorst 1 en 2 gaat ook veranderen. De kruising met de
Galileïstraat vervalt. De doorstroming op de weg is gebaat bij het
wegnemen van deze kruising. Het verkeer dat er gebruik van maakte kan
via bestaande straten en het kruispunt Marconistraat/Newtonstraat de
Westfrisiaweg op draaien. De groenstrook ten oosten van de kruising
met de Marconistraat/Newtonstraat maakt plaats voor de nieuwe
wegverbinding.
Onder het spoor door
Pro-Rail maakt een nieuwe spoorweg-onderdoorgang, ook voor het
langzaam verkeer. De onlangs gepresenteerde fietsroute langs de
sportvelden van De Vork, sluit hier op het stedelijk en regionaal
fietspadennet aan.
De Vork
Ten oosten van de spoorlijn wordt de nieuwe weg tot even ten westen
van de Middenweg doorgetrokken. Halverwege komt een kruising die
toegang geeft tot het nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein De Vork.
Doortrekking van de weg is afhankelijk van de besluitvorming over de
toekomstige Westfrisiaweg. Daarover komt in de tweede helft van 2007
meer helderheid.
Largas
De gemeente overweegt de nieuwe kruisingen in de (verlengde)
Kamerlingh Onnesweg volgens het Largas-principe (Langzaam Rijden Gaat
Sneller) vorm te geven voor een betere doorstroming, minder
uitlaatgassen, minder energieverbruik en lawaai. LARGAS-kruisingen
zijn overzichtelijker en ruimer voor (brom)fietsers en voetgangers, en
daardoor veiliger te kruisen.
Westfrisiaweg
De verlengde Kamerlingh Onnesweg eindigt vooralsnog even ten westen
van de Middenweg. In de toekomst vormt deze verbinding een onderdeel
van de Westfrisiaweg; een regionale doorstroomverbinding tussen
Alkmaar en Enkhuizen, hoofdzakelijk via bestaande te verbeteren wegen.
In Heerhugowaard gaat het om een nieuw stuk weg, tussen de verlengde
Kamerlingh Onnesweg naar de De Braken.
Betrokken overheden (provincie, gemeenten, rijk) zullen binnenkort een
voorkeurstracé kiezen voor de hele Westfrisiaweg. Daarna volgen
uitgebreide informatie- en inspraakprocedures. De start van de aanleg
is voorzien in 2010.
Informatieavond
De wethouder van verkeer, de heer J.W. de Boer, geeft op woensdag 27
juni a.s., tijdens een informatiebijeenkomst een toelichting op de
ontsluiting van het gebied van De Vork, via een nieuwe
spoorwegonderdoorgang, op de Kamerlingh Onnesweg en de provinciale weg
N 242.
De bijeenkomst vindt plaats in Café Bleeker, Middenweg 550, en begint
om 20.00 uur. Ieder is van harte welkom. De wethouder wordt bijgestaan
door enkele gemeentelijke ambtenaren en projectmedewerkers van Pro
Rail, verantwoordelijk voor de spoorwegonderdoorgang.
14-06-2007