Gemeente Hoorn


Raadsvoorstel gemeente Hoorn

Raadsvoorstel nr.: Portefeuillehouder: J.H. van Es Raad d.d.: 27 juni Budgethouder: diverse Registratienummer:

Onderwerp: Kadernota 2007

Financiële dekking: Begrotingsresultaat

Besluit:


1. de Kadernota 2007 vast te stellen;


2. in te stemmen met de onder- en overschrijdingen die zijn gespecificeerd in de bijla- gen en de daarbij behorende separaat bij de Kadernota aangeboden begrotingswijziging vaststellen;


3. in te stemmen met het verwerken van de vervangingsinvesteringen, jaarschijf 2008, in de begroting 2008;


4. in te stemmen met het verwerken van de kapitaallasten van de in de bijlage ge- noemde noodzakelijke bijzondere investeringen in de begroting 2008;


5. in te stemmen met het instellen van een voorziening onderhoud gebouwen.

Hierbij bieden wij u de werkversie van de Kadernota 2007 aan. De financiële situatie van de gemeente Hoorn is uiterst onzeker. Dat heeft alles te maken met het feit dat de financiële effecten van de junicirculaire op dit moment nog volstrekt onbekend zijn. Zodra de budgettaire consequenties van de junicirculaire door ons zijn doorgerekend, zullen wij u hierover middels een afzonderlijke brief, inclusief actualisatie van de reeks in de meerjarenbegroting, informeren. Tijdens een thematische vergadering in septem- ber willen wij graag de raad mede aan de hand van die brief nader informeren over het actuele financiële beeld.

De onzekere financiële situatie is de reden dat wij nog geen standpunt hebben inge- nomen over de Vrije beleidsruimte. Wij stellen u voor de definitieve besluitvorming tegelijk met het vaststellen van de Programmabegroting te laten plaatsvinden. Tijdens de behandeling van de Kadernota op 27 juni 2007 willen wij graag met u van gedach- ten wisselen over richtinggevende kaders waarbinnen politiek-bestuurlijke en maatschappelijke vraagstukken kunnen of moeten worden aangepakt. Wij veronder- stellen namelijk dat ook bij u de behoefte bestaat om dergelijke kaders te formuleren welke ons college houvast bieden bij het verder voorbereiden van de begroting 2008. Op deze manier ontstaat ruimte om eerst binnen de raad en in een dialoog tussen raad en college van gedachten te wisselen over onder andere politieke ambities en dilem- ma's. Op dat moment is het nog niet nodig dat de raad daarover concrete besluiten neemt. Vervolgens kunnen die ambities in verband worden gebracht met de financiële mogelijkheden waarop in het najaar meer zicht zal zijn. Het geheel leidt dan dus tot besluitvorming in het kader van de Programmabegroting 2008.

De informatie om tot kaderstelling te komen, treft u niet alleen aan in deze Kadernota maar ook in de Programmabegroting 2007. De meeste onderwerpen die nu actueel zijn | 1

Raadsvoorstel gemeente Hoorn

en de politieke agenda bepalen, zijn immers in de Programmabegroting 2007 bespro- ken.

Wij vragen u via deze Kadernota in te stemmen met de onder- en overschrijdingen zo- als in de Kadernota zijn verwerkt. Het betreft onontkoombare financiële effecten, waarover geen discussie nodig is. Tevens wordt de raad gevraagd in te stemmen met het verwerken van de lasten van de vervangings- en bijzondere investeringen van de jaarschijf 2008. Daarbij plaatsen wij nadrukkelijk de kanttekening dat, indien het finan- cieel beeld na verwerking van de junicirculaire negatief uitpakt, ook deze investeringen opnieuw door het college kritisch worden afgewogen.

Op basis van de huidige financiële inzichten, en zonder kennis te hebben over de ef- fecten van de junicirculaire, ontstaat het volgende beeld:

2007 2008 2009 2010 2011

Begroot resultaat 31 maart 165.639 V 1.644.648 V 1.721.734 V 2.003.570 V 2.003.570 V Effecten raad mei 87.551 N 39.007 N 39.007 N 39.007 N 39.007 N Effecten Kadernota 134.012 V 2.114.308 N 1.770.939 N 1.683.813 N 1.826.187 N Begroot resultaat KN 212.100 V 508.667 N 88.212 N 280.750 V 138.376 V

Het financiële beeld wijkt fors af van het beeld dat is opgenomen in de brief van het college aan de raad van 9 maart. Hoewel diverse autonome ontwikkelingen in deze Kadernota zijn verwerkt, zowel voor- als nadelen, zijn twee belangrijke redenen aan te wijze voor deze forse afwijking. Ten eerste zijn de salarissen in 2007 en verder bijge- steld, onder andere op basis van het te verwachten CAO-akkoord. Normaal gesproken wordt de stijging van de salarissen (deels) gecompenseerd via een hogere Algemene Uitkering (via het systeem gelijke trap op trap af), maar gelet op de grote onzekerhe- den omtrent het rijksbeleid (bezuinigingen, intensiveringen) hebben we hier op voorhand nog geen rekening mee gehouden. Een andere grote oorzaak van de forse afwijking betreft de kosten voor het onderhoud aan de gebouwen. De wet (BBV) verplicht ons alle onderhoudskosten direct op te ne- men in de exploitatie. Vanaf 2007 hebben we dat zo verwerkt. Voorheen werden deze kosten als investeringen behandeld waarover werd afgeschreven. Deze door het rijk opgelegde stelselwijziging leidt tot aanzienlijk hogere lasten. Over een langere periode wordt dat wel weer gecompenseerd via lagere kapitaallasten, maar de eerste jaren levert dit juist nadelen op. Voor het onderhoud aan de gebouwen wordt een voorzie- ning getroffen en die geeft de mogelijkheid om de lasten meer gelijkmatig over de jaren te spreiden.

Hoorn, 29 mei 2007

Het college van burgemeester en wethouders,

De secretaris, De burgemeester,

| 2