Raad van State


agenda.agenda_details agenda.agenda_details

Lunchpauzeconcert: Gert Oost
Al tien jaar organiseert de Raad van State op de tweede en vierde woensdag van de maand gratis lunchpauze-concerten voor het publiek van Den Haag en omstreken. De lunchpauze-concerten beginnen om 12.45 uur precies en eindigen om 13.15 uur.
Ingang Gotische zaal: Paleisstraat 1 (tegenover Paleis Noordeinde). De toegang is gratis.

De concerten staan onder leiding van de organist bij de Raad van State, dr. Gert Oost. Uitvoerenden zijn behalve Oost, jonge organisten, leerlingen van verschillende conservatoria in Nederland.

Gert Oost, orgel

Programma

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

- Sonata V in D dur (1844/45)
Andante
Andante con moto
Allegro maestoso


- Fuga in f moll (18 juli 1839)


- Sonata IV (1844/45)
Allegro con brio
Andante religioso
Allegretto
Allegro maestoso e vivace

Toelichting:
In een overmoedige bui kondigde ik een jaar geleden om deze tijd mijn voornemen aan om op het Bätz-orgel van de Gotische zaal alle orgelwerken van Felix Mendelssohn Bartholdy te zullen spelen. De vraag is of ik mijn belofte kan nakomen want de tijd begint nu te dringen. Wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd eindigt binnen afzienbare tijd mijn functie van Organist bij de Raad van State. Op 27 juni a.s. zal ik mijn laatste pauzeconcert in de Gotische zaal spelen (zo werkt dat nu eenmaal in ambtenarenkringen). De vraag is ook of we wel alle orgelwerken van Mendelssohn kennen. De bekende grote werken schreef hij in de periode dat hij veel in Engeland verbleef; zij werden lange tijd als zijn totale orgeloeuvre beschouwd. Een groot aantal jeugdwerken is de laatste tijd bekend geworden, geschreven toen hij nog in Berlijn studeerde en werkte: Preludiën en Fugas, Nachspielen, Koraalbewerkingen en andere korte stemmingsstukken. Hij was amper 10 jaar oud toen hij ze schreef. In Engelse bibliotheken bleken ook nog meer later geschreven werken bewaard gebleven te zijn, die een volwassen stijl laten horen. Tijdens het Mendelssohnconcert vorig jaar speelde ik het prachtige Andante with Variations in D major dat in zijn Engelse periode ontstond. Hetzelfde geldt voor de Fuga in f minor die vandaag als intermezzo tussen de vierde en de vijfde sonate klinkt. Het toont hoezeer Mendelssohn het lijnenspel van zijn grote voorbeeld Bach wist toe te passen in zijn eigen harmonische kleuren. Opvallend is ook de precisie waarmee hij zinsbouw en articulatie aangeeft.
De zes sonates staan verder van het werk van Bach af; ze zijn onderling zeer verschillend van vorm. Vorig jaar hoorde u Sonata II en III, vandaag V en IV.
De vijfde sonate opent met een plechtig koraal: een lied zonder woorden, waarvan de melodie naar alle waarschijnlijkheid door Mendelssohn zelf gecomponeerd is. Eigenlijk is het heel verrassend dat hij verder niets met dit koraal in de daarop volgende delen doet. Zou hij ooit het plan gehad hebben er variaties op te schrijven? Zijn die wél geschreven maar verloren gegaan? Het tweede deel is ook een lied, nu wel gevarieerd, met een speels en dansend karakter, vooral in de pedaalpartij. De eigenlijke (tweethematische) sonatevorm komt pas in het derde deel, een symfonisch bouwwerk met een schitterende architectuur, plechtig én meeslepend.
Sonate IV opent met een dergelijk groots opgezet deel. Het eerste thema lijkt een stromende rivier, het tweede een trompetsignaal met gepuncteerd ritme. Verrassend passen beiden tegen elkaar, zoals blijkt in de doorwerking van deze sonatevorm.
Twee middendelen voegt Mendelssohn in deze magistrale sonate, die allebei kenmerkend voor hem zijn. Het Andante religioso is een Lied ohne Worte, waarin beide manualen van het orgel afwisselend in een vraag-en antwoordspel klinken. Ook het Allegretto is een Lied ohne Worte, een melodie die in drie coupletten terugkomt, eerst in de sopraanstem, dan in de tenor en ten slotte als canon tussen beide stemmen. Een ononderbroken stroom, een slinger van noten rijgt de drie coupletten samen tot één geheel.
In het vierde deel omlijst een triomfantelijk fanfarethema een fuga met een Bach-achtig thema: Mendelssohn op zn best. Gert Oost

Volgende lunchpauzeconcerten in de Gotische Zaal:

Woensdag 9 mei 2007 Gert Oost (orgel), de jonge Mendelssohn, zijn leermeesters en tijdgenoten
Woensdag 23 mei 2007 Gert Oost (orgel), Mendelssohn, o.a. zesde orgelsonate

Datum: woensdag 25 april 2007