Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
82 Vragen van de heer G.P. Isabella
(ingekomen op 12 juni 2007
en antwoorden door het college verzonden op 26 juni 2007)

"De online kaartverkoop voor het nieuwe theaterseizoen is begonnen. Bestel nu kaarten via deze website!". Met deze wervende tekst begint de website van de Stadsschouwburg Utrecht. In de praktijk is gebleken dat dit niet zo makkelijk blijkt te gaan als wordt verondersteld.
In AD/UN van 12 juni '07 zegt een woordvoerder dat het systeem uitvoerig is getest maar toch de grote drukte van de kaartverkoop niet aan kon. Dat is nu precies wat vele inwoners van de stad vooraf hebben ingeschat. Berichten uit de stad geven aan dat er geen doorkomen aan is. Na lang online proberen hebben veel mensen geprobeerd via de kassa alsnog kaartjes te krijgen, wat daar weer tot grote drukte leidde. En dat was nu precies waar de stadsschouwburg van af wilde.
Al met al zeer teleurstellend! En dit jaar voor vele Utrechtse bezoekers dus geen plaats in onze eigen stadsschouwburg?
De PvdA fractie maakt zich zorgen over dit feit en de wijze waarop onze inwoners een kaartje voor een aardige voorstelling te pakken moeten zien te krijgen. Niet alleen de lange wachttijd schrikt potentiële bezoekers van de schouwburg af, ook het feit dat een trouwe groep van abonnementhouders geen kans meer maakt bij het bestellen van kaartjes vindt cultuurwoordvoerder Gilbert Isabella een ongewenste ontwikkeling.
Bovendien is bij online verkoop al eerder gebleken dat populaire voorstellingen per direct zijn uitverkocht. Diezelfde dag worden de kaartjes echter op de vrije markt via internet voor hogere prijzen te koop aangeboden.
De PvdA fractie heeft naar aanleiding van deze ontwikkeling de volgende vragen aan de wethouder:
1. Heeft het college vernomen dat de kaartverkoop van de Stadsschouwburg tot grote problemen heeft geleid?
Ja.
2. Wat vindt het college van deze ontwikkeling?
Betreurenswaardig, maar de problemen die er waren mbt de online kaartverkoop door een serverstoring in de VS zijn direct aangepakt. Met name de eerste verkoopdag is er een serverstoring in de VS geweest die niets te maken had met verkoopdruk. Dit had tot gevolg dat de websitebezoeker die het trof aan het einde van de bestelling uit het systeem viel. Een incident en zeker geen ontwikkeling. De kaartverkoop bij de stadsschouwburg loopt eigenlijk uitzonderlijk goed. In 4 dagen tijd zijn er 72.000 kaarten verkocht op een seizoenstotaal van 220.000.
3. Is het college met de PvdA van mening dat de toegankelijkheid voor alle inwoners van onze stad voor voorstellingen van de stadsschouwburg belangrijk is voor het culturele klimaat van Utrecht?
Ja
4. Op welke wijze denkt het college hier voldoende garanties in de toekomst te kunnen bieden?
Wij zijn van mening dat de toegankelijkheid van de schouwburg groot is. Alle drempels zijn dit seizoen uit de kaartverkoop gehald. Men hoeft geen abonnement voor een vast aantal voorstellingen te nemen. Tot de zomerstop kan men ook gewoon langskomen in de schouwburg voor kaarten of deze telefonisch bestellen. Remedie voor de toekomst is extra capaciteit zodat de stadsschouwburg ook meer kan gaan programmeren. De haalbaarheid daarvan wordt op dit moment onderzocht. Het college hoopt u begin 2008 daarover nader te kunnen informeren.
5. Wat gaat het college ondernemen als tegemoetkoming richting al de teleurgestelde klanten van de stadsschouwburg die door deze "vernieuwde werkwijze" geen kaarten hebben weten te bemachtigen?
De serverstoring trof zo'n 9000-10.000 klanten. Klachten zijn meteen behandeld. Er hebben ook inmiddels vele mensen gereageerd, die onder dankzegging konden melden dat zij inmiddels alles hebben ontvangen wat was besteld. Er lijkt op dit moment geen sprake meer van teleurgestelde bezoekers die geen kaarten zouden hebben kunnen bemachtigen. Wel zijn nu enkele voorstellingen uitverkocht. Maar de stadsschouwburg heeft, naar de stand van heden, nog ongeveer 180.000 kaarten beschikbaar.
+++


---- --