PRESS RELEASE

MGM Networks lanceert Nederlandstalig filmkanaal


- Via samenwerking met Chellomedia-

Amsterdam, Los Angeles, 26 juni 2007 ­ MGM Networks, een divisie van Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc., maakt vandaag de lancering bekend van een Nederlandstalig MGM filmkanaal voor Nederland en Vlaanderen. Het nieuwe MGM kanaal, met Nederlandse ondertiteling en on-air look zal worden uitgezonden en gedistribueerd via een samenwerkingsovereenkomst met Chellomedia, de Europese content-divisie van Liberty Global. Momenteel wordt de Engelstalige versie van het MGM-kanaal door de meeste grote kabelondernemingen in Nederland doorgegeven. Met deze overeenkomst willen MGM en Chellomedia kijkers vanaf september een hoogwaardiger en interessanter aanbod bieden ter vervanging van de bestaande Engelstalige versie. Bovendien zal het MGM-kanaal dankzij deze overeenkomst beschikbaar gemaakt worden voor de Belgische markt. Het MGM-filmkanaal kan putten uit de MGM bibliotheek, op dit moment de grootste collectie moderne films ter wereld. Het gaat hierbij om films uit alle belangrijke genres en tijdperken van de cinema. Voorbeelden hiervan zijn films als Get Shorty, Manhattan en The Birdcage plus klassieke films als West Side Story en Some Like It Hot. MGM blijft volledig eigenaar van het kanaal.
Alhoewel MGM Networks eerdere overeenkomsten met de belangrijkste kabelaars in Nederland heeft afgesloten, zal Chellomedia de vertegenwoordiging van de nieuwe Nederlandse versie van het MGM-kanaal op zich nemen. Dit valt samen met de overeenkomst met Chellomedia om deze lokale versie van het kanaal, onder auspiciën van MGM Networks, door Chellomedia te laten vervaardigen en via haar Digital Media Centre (DMC) in Amsterdam door te geven. Na lancering van het nieuwe kanaal zijn de partijen bovendien van plan een bijbehorende SVOD-service (Subscription Video on Demand) onder de MGM naam aan te bieden. Bruce Tuchman, Executive Vice President, MGM Networks, Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc. zegt hierover: "We zijn pas een paar jaar op de markt en het aantal kijkers naar het MGM kanaal in Nederland is in deze periode sterk gegroeid. We zijn van mening dat dit pas het begin is van de aanzienlijke groei in digitale penetratie. Gezien deze groeimogelijkheden zijn we zeer enthousiast over onze toekomst in Nederland. We verwachten dat dit nieuwe kanaal het succes zal weerspiegelen dat we met Chellomedia en Liberty Global ook in andere Europese markten hebben."

Lukas Kernell, General Manager Thematic Channels van Chellomedia Benelux: "We zijn verheugd om de relatie tussen MGM en Chellomedia uit te breiden. Onze samenwerking weerspiegelt de huidige trend in de Benelux. Een versnelde groei van digitale televisie en een toegenomen aanbod van lokale TV kanalen bieden internationale televisiemaatschappijen een grote kans hun aanbod te lokaliseren en hun aantrekkelijkheid voor zowel distributiepartners als kijkers aanzienlijk te vergroten. We waarderen dat MGM, een van de meest vooraanstaande content- merken ter wereld, de expertise van Chellomedia als leverancier van geavanceerde broadcast- diensten erkend."
Gelokaliseerde versies van het MGM-kanaal zijn beschikbaar in ongeveer 120 landen over de gehele wereld. De Nederlandse versie van het MGM-kanaal is in lijn met de ambitieuze groeistrategie van MGM, waarbij de afgelopen jaar lanceringen in een reeks markten over de gehele wereld plaatsvonden, zoals nieuwe, gelokaliseerde kanalen in Polen, Hongarije, de Tsjechische Republiek, Slowakije, Roemenië en een aantal groeimarkten in Azië. Over MGM Networks

MGM Networks beheert de belangen van Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc. in netwerken met het MGM-merk, gemeenschappelijke kanalen van Hollywood-filmstudioŽs en andere programmaservices voor markten in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Oceanië en Afrika. Voor meer informatie bezoekt u www.mgmchannel.com

Over Metro-Goldwyn-Mayer Inc.

Metro-Goldwyn-Mayer Inc. is via haar dochtermaatschappijen actief betrokken bij de wereldwijde productie en distributie van speelfilms, televisieprogrammering, homevideo, interactieve media, muziek en in licentie uitgegeven merchandise. Het bedrijf bezit de grootste bibliotheek aan moderne films, die bestaat uit ongeveer 4.000 titels. Bedrijfsonderdelen zijn onder andere Metro- Goldwyn-Mayer Studios Inc., Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc., United Artists Films Inc., MGM Television Entertainment Inc., MGM Networks Inc., MGM Distribution Co., MGM International Television Distribution Inc., Metro-Goldwyn-Mayer Home Entertainment LLC, MGM ON STAGE, MGM Music, MGM Consumer Products en MGM Interactive. MGM heeft tevens eigendomsbelangen in internationale tv-kanalen die ongeveer 120 landen en gebieden over de gehele wereld bereiken. De aandeelhpouders van MGM zijn momenteel : Providence Equity Partners (29%), Texas Pacific Group (21%), Sony Corporation of America (20%), Comcast (20%), DLJ Merchant Banking Partners (7%) en Quadrangle Group (3%). Voor meer informatie bezoekt u www.mgm.com.

Over Chellomedia

Chellomedia is de Europese contentdivisie van Liberty Global en een vooraanstaande internationale aanbieder en distributeur van tv-kanalen, content en digitale services. Momenteel bezit en exploiteert Chellomedia tv- en contentactiviteiten die samen een portfolio van 22 tv- merken en een reeks digitale services (on-demand en interactieve services) vormen. Deze merken worden beheerd en gedistribueerd via 47 feeds en multiplexen en bereiken wereldwijd 187 miljoen huishoudens in meer dan 120 landen.

Chellomedia is sterk gericht op themakanalen voor tv, rechtenaggregatie, kanaaldistributie en kanaalverkoop & -marketing, plus on-demand services, nieuwe media en content voor breedbandinternet. De activiteiten en inkomsten van de divisie hebben zijn aanzienlijk gegroeid door acquisities en organische groei. Een aantal kanalen wordt wereldwijd gedistribueerd, zoals Zone Reality & Extreme Sports Channel, terwijl andere kanalen specifiek worden ontwikkeld en beheerd voor regionale tv-markten zoals het hoogwaardige film- en sportpakket Film1 en Sport1 voor de Benelux.
Over Liberty Global, Inc.:
Liberty Global (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK) is de belangrijkste internationale kabelmaatschappij die geavanceerde diensten voor video, spraak en internettoegang aanbiedt om klanten te verbinden met de wereld van informatie, communicatie en entertainment. Op 31 maart 2007 had Liberty Global geavanceerde netwerken voor breedbandcommunicatie in bedrijf voor ongeveer 16 miljoen klanten in 17 landen, voornamelijk in Europa, Japan, Chili en Australië. De wereldwijde activiteiten van Liberty Global omvatten ook belangrijke media- en programma- activiteiten zoals Jupiter TV in Japan en Chellomedia in Europa. Neem voor meer informatie contact op met:
Metro-Goldwyn-Mayer Inc.
Jeff Pryor
Executive Vice President/Corporate Communications
Telefoon: 310-449-3446
E-mail: jpryor@mgm.com

Chellomedia, afdeling communicatie
Bert Holtkamp
Telefoon: +31 20 778 9800
E-mail: Communications@lgi.com


---- --