PRESS RELEASE
MGM Networks lanceert Nederlandstalig filmkanaal
- Via samenwerking met Chellomedia-
Amsterdam, Los Angeles, 26 juni 2007 MGM Networks, een divisie van Metro-Goldwyn-Mayer
Studios Inc., maakt vandaag de lancering bekend van een Nederlandstalig MGM filmkanaal voor
Nederland en Vlaanderen. Het nieuwe MGM kanaal, met Nederlandse ondertiteling en on-air look
zal worden uitgezonden en gedistribueerd via een samenwerkingsovereenkomst met
Chellomedia, de Europese content-divisie van Liberty Global.
Momenteel wordt de Engelstalige versie van het MGM-kanaal door de meeste grote
kabelondernemingen in Nederland doorgegeven. Met deze overeenkomst willen MGM en
Chellomedia kijkers vanaf september een hoogwaardiger en interessanter aanbod bieden ter
vervanging van de bestaande Engelstalige versie. Bovendien zal het MGM-kanaal dankzij deze
overeenkomst beschikbaar gemaakt worden voor de Belgische markt.
Het MGM-filmkanaal kan putten uit de MGM bibliotheek, op dit moment de grootste collectie
moderne films ter wereld. Het gaat hierbij om films uit alle belangrijke genres en tijdperken van
de cinema. Voorbeelden hiervan zijn films als Get Shorty, Manhattan en The Birdcage plus
klassieke films als West Side Story en Some Like It Hot. MGM blijft volledig eigenaar van het
kanaal.
Alhoewel MGM Networks eerdere overeenkomsten met de belangrijkste kabelaars in Nederland
heeft afgesloten, zal Chellomedia de vertegenwoordiging van de nieuwe Nederlandse versie van
het MGM-kanaal op zich nemen. Dit valt samen met de overeenkomst met Chellomedia om deze
lokale versie van het kanaal, onder auspiciën van MGM Networks, door Chellomedia te laten
vervaardigen en via haar Digital Media Centre (DMC) in Amsterdam door te geven. Na lancering
van het nieuwe kanaal zijn de partijen bovendien van plan een bijbehorende SVOD-service
(Subscription Video on Demand) onder de MGM naam aan te bieden.
Bruce Tuchman, Executive Vice President, MGM Networks, Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.
zegt hierover: "We zijn pas een paar jaar op de markt en het aantal kijkers naar het MGM kanaal
in Nederland is in deze periode sterk gegroeid. We zijn van mening dat dit pas het begin is van
de aanzienlijke groei in digitale penetratie. Gezien deze groeimogelijkheden zijn we zeer
enthousiast over onze toekomst in Nederland. We verwachten dat dit nieuwe kanaal het succes
zal weerspiegelen dat we met Chellomedia en Liberty Global ook in andere Europese markten
hebben."
Lukas Kernell, General Manager Thematic Channels van Chellomedia Benelux: "We zijn verheugd
om de relatie tussen MGM en Chellomedia uit te breiden. Onze samenwerking weerspiegelt de
huidige trend in de Benelux. Een versnelde groei van digitale televisie en een toegenomen
aanbod van lokale TV kanalen bieden internationale televisiemaatschappijen een grote kans hun
aanbod te lokaliseren en hun aantrekkelijkheid voor zowel distributiepartners als kijkers
aanzienlijk te vergroten. We waarderen dat MGM, een van de meest vooraanstaande content-
merken ter wereld, de expertise van Chellomedia als leverancier van geavanceerde broadcast-
diensten erkend."
Gelokaliseerde versies van het MGM-kanaal zijn beschikbaar in ongeveer 120 landen over de
gehele wereld. De Nederlandse versie van het MGM-kanaal is in lijn met de ambitieuze
groeistrategie van MGM, waarbij de afgelopen jaar lanceringen in een reeks markten over de
gehele wereld plaatsvonden, zoals nieuwe, gelokaliseerde kanalen in Polen, Hongarije, de
Tsjechische Republiek, Slowakije, Roemenië en een aantal groeimarkten in Azië.
Over MGM Networks
MGM Networks beheert de belangen van Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc. in netwerken met
het MGM-merk, gemeenschappelijke kanalen van Hollywood-filmstudios en andere
programmaservices voor markten in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Oceanië en Afrika.
Voor meer informatie bezoekt u www.mgmchannel.com
Over Metro-Goldwyn-Mayer Inc.
Metro-Goldwyn-Mayer Inc. is via haar dochtermaatschappijen actief betrokken bij de wereldwijde
productie en distributie van speelfilms, televisieprogrammering, homevideo, interactieve media,
muziek en in licentie uitgegeven merchandise. Het bedrijf bezit de grootste bibliotheek aan
moderne films, die bestaat uit ongeveer 4.000 titels. Bedrijfsonderdelen zijn onder andere Metro-
Goldwyn-Mayer Studios Inc., Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc., United Artists Films Inc., MGM
Television Entertainment Inc., MGM Networks Inc., MGM Distribution Co., MGM International
Television Distribution Inc., Metro-Goldwyn-Mayer Home Entertainment LLC, MGM ON STAGE,
MGM Music, MGM Consumer Products en MGM Interactive. MGM heeft tevens
eigendomsbelangen in internationale tv-kanalen die ongeveer 120 landen en gebieden over de
gehele wereld bereiken. De aandeelhpouders van MGM zijn momenteel : Providence Equity
Partners (29%), Texas Pacific Group (21%), Sony Corporation of America (20%), Comcast
(20%), DLJ Merchant Banking Partners (7%) en Quadrangle Group (3%). Voor meer informatie
bezoekt u www.mgm.com.
Over Chellomedia
Chellomedia is de Europese contentdivisie van Liberty Global en een vooraanstaande
internationale aanbieder en distributeur van tv-kanalen, content en digitale services. Momenteel
bezit en exploiteert Chellomedia tv- en contentactiviteiten die samen een portfolio van 22 tv-
merken en een reeks digitale services (on-demand en interactieve services) vormen. Deze
merken worden beheerd en gedistribueerd via 47 feeds en multiplexen en bereiken wereldwijd
187 miljoen huishoudens in meer dan 120 landen.
Chellomedia is sterk gericht op themakanalen voor tv, rechtenaggregatie, kanaaldistributie en
kanaalverkoop & -marketing, plus on-demand services, nieuwe media en content voor
breedbandinternet. De activiteiten en inkomsten van de divisie hebben zijn aanzienlijk gegroeid
door acquisities en organische groei. Een aantal kanalen wordt wereldwijd gedistribueerd, zoals
Zone Reality & Extreme Sports Channel, terwijl andere kanalen specifiek worden ontwikkeld en
beheerd voor regionale tv-markten zoals het hoogwaardige film- en sportpakket Film1 en Sport1
voor de Benelux.
Over Liberty Global, Inc.:
Liberty Global (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK) is de belangrijkste internationale
kabelmaatschappij die geavanceerde diensten voor video, spraak en internettoegang aanbiedt
om klanten te verbinden met de wereld van informatie, communicatie en entertainment. Op 31
maart 2007 had Liberty Global geavanceerde netwerken voor breedbandcommunicatie in bedrijf
voor ongeveer 16 miljoen klanten in 17 landen, voornamelijk in Europa, Japan, Chili en Australië.
De wereldwijde activiteiten van Liberty Global omvatten ook belangrijke media- en programma-
activiteiten zoals Jupiter TV in Japan en Chellomedia in Europa.
Neem voor meer informatie contact op met:
Metro-Goldwyn-Mayer Inc.
Jeff Pryor
Executive Vice President/Corporate Communications
Telefoon: 310-449-3446
E-mail: jpryor@mgm.com
Chellomedia, afdeling communicatie
Bert Holtkamp
Telefoon: +31 20 778 9800
E-mail: Communications@lgi.com
---- --