Consumentenautoriteit roept op alert te zijn op kleine letters
26.06.2007 / 08:30 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Consumentenautoriteit
Consumentenautoriteit
http://www.consumentenautoriteit.nl/
Consumentenautoriteit roept consumenten op alert te zijn op kleine lettertjes
De Consumentenautoriteit heeft naar aanleiding van een inventarisatie van sets algemene
voorwaarden in diverse sectoren voor duurzame consumptiegoederen geconstateerd, dat deze
vaak ten onrechte de rechten van consumenten op diverse gebieden inperken. Dit is met
name het geval bij onderwerpen als garantie en aansprakelijkheid, levertijden en
klachttermijnen. De Consumentenautoriteit, Marije Hulshof, hierover: 'Goede algemene
voorwaarden zien wij als startpunt voor eerlijke handel. In algemene voorwaarden - de
'kleine lettertjes' - worden de spelregels tussen de ondernemer en de consument
afgesproken. Of ze nu garantievoorwaarden, leveringsvoorwaarden of algemene voorwaarden
worden genoemd, in de praktijk zien wij dat regelmatig basisrechten van consumenten
worden ingeperkt. Daarom roepen wij consumenten op de kleine lettertjes niet al te
letterlijk te nemen en alert te zijn.'
Voorbeelden van algemene voorwaarden waarmee de rechten van consumenten ten onrechte
worden beperkt zijn:
Garantie: voor een ondeugdelijk product wordt de consument in de voorwaarden ten onrechte
direct doorverwezen naar de fabrikant, terwijl de consument zijn recht in de eerste plaats
moet halen bij de winkelier.
Aansprakelijkheid: de winkelier sluit zijn aansprakelijkheid voor schade in alle gevallen
uit.
Levertijd: winkeliers stellen ten onrechte dat aan een afgesproken levertermijn geen
rechten kunnen worden ontleend.
Klachttermijn: de winkelier stelt dat klagen over een defect product alleen mogelijk is
binnen 14 dagen, terwijl de wet zegt dat de consument wanneer deze binnen twee maanden na
de ontdekking van het gebrek klaagt in ieder geval op tijd is.
Vooruitbetaling: er wordt vooruitbetaling van het volledige aankoopbedrag geëist,
terwijl de wet stelt dat de verkoper van de consument in algemene voorwaarden maximaal
50% vooruitbetaling mag eisen.
Marije Hulshof: 'Uit onze eerste inventarisatie blijkt dat wij het onderwerp algemene
voorwaarden met reden op onze agenda hebben geplaatst. Met name eenzijdig vastgestelde
algemene voorwaarden kunnen belemmerend zijn voor consumenten. Ondernemers die onredelijk
bezwarende voorwaarden hanteren kunnen wij daarop aanspreken en eisen dat zij hun
voorwaarden op orde te brengen. Omdat wij ervan uitgaan dat niet alle consumenten bij al
hun aankopen vooraf de kleine lettertjes lezen, zullen wij ons onderzoek voortzetten.
Wij zullen de voorwaarden van de grote ketens die duurdere en duurzame gebruiksgoederen
verkopen doorlichten.['
Meer informatie: Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl
Consumenten kunnen meer informatie vinden op: www.consuwijzer.nl
Ondernemers kunnen meer informatie vinden op: www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers