Time : 17:58:13
Date : 26 June 2007
Sender Name: Delhaize Group
GECERTIFICEERDE PRIJSVERGELIJKING VAN DELHAIZE SPREEKT RESULTATEN ONDERZOEK TEST-AANKOOP TEGEN
Prijsindex gebaseerd op vergelijking van 6.000 verschillende
producten.
Test-Aankoop heeft vandaag de resultaten van haar onderzoek naar de
prijzen in Belgische supermarkten gepubliceerd. Delhaize wil echter
wijzen op een aantal elementen in de onderzoeksmethode van
Test-Aankoop die een vertekend beeld van de werkelijkheid geven.
Bovendien heeft Delhaize een eigen prijsvergelijkingsmethode die door
het OIVO gecertificeerd is. Deze prijsvergelijkingen geven heel
andere resultaten weer.
Een belangrijke factor die ontbreekt in het onderzoek, is de
kwaliteit van de vergeleken producten. En net dit element is cruciaal
bij Delhaize. Delhaize vergelijkt dan ook enkel de prijzen van
producten waarvan de kwaliteit evenwaardig is. Kwaliteit leveren is
immers een engagement van de onderneming ten opzichte van de klant
voor wat de volledige winkelervaring betreft. Onze klanten moeten
tevreden zijn over de winkel, het productaanbod, de prijs, het
personeel en de dienstverlening. En hierin maakt Delhaize het
verschil.
Het OIVO certificeert Delhaize voor zijn prijsvergelijkingen
Delhaize biedt haar klanten kwaliteitsproducten aan eerlijke prijzen.
Om die prijzen te bepalen worden wekelijks zo'n 140 winkels van de
concurrentie bezocht en meer dan 300.000 prijzen vergeleken. Op
jaarbasis komt dit neer op meer dan 15 miljoen prijsvergelijkingen.
De methodologie die Delhaize hanteert bij deze prijsvergelijkingen is
sinds begin dit jaar gecertificeerd door het OIVO, het Onderzoeks- en
Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties.
Er worden 6.000 verschillende producten vergeleken om de prijsindex
samen te stellen. De producten die worden vergeleken, zijn enerzijds
identieke producten wat betreft merk en hoeveelheid en anderzijds
verse producten (fruit, groenten en vers vlees). Een computersysteem
vergelijkt de prijzen hiervan bij de concurrentie met die in onze
winkels. Indien nodig, wordt de prijs van het product naar beneden
bijgesteld in alle Delhaize-supermarkten. Delhaize hanteert immers
een eerlijk prijsbeleid waarbij de klanten in alle supermarkten
dezelfde prijzen betalen.
Op basis van de prijsgegevens wordt een prijsindex opgesteld zodat we
het prijsniveau van Delhaize kunnen vergelijken met dat van de
concurrentie. Deze index toont aan dat de prijzen in Delhaize-winkels
in lijn zijn met het beleid: het prijsniveau van Delhaize ligt lager
dan dat van de andere supermarkten, zoals GB, en er wordt maximaal 2%
verschil toegestaan ten opzichte van de Carrefour-hypermarkten en 5%
verschil ten opzichte van de discounter Colruyt (zonder rode prijzen:
het is niet mogelijk om rekening te houden met de rode prijzen van
Colruyt die niet overal in België worden toegepast, maar slechts in
een aantal winkels. Delhaize daarentegen past een nationale
prijspolitiek toe).
Elke week opnieuw worden onze prijzen berekend op basis van de
prijsnoteringen bij de concurrentie. Delhaize blijft de prijzen
aanpassen waar nodig zodat onze klant elke dag opnieuw een juiste
prijs aangeboden krijgt. Prijzen zijn dan ook een steeds wijzigend
gegeven. Vandaar dat een onderzoek over meerdere weken, zoals de
studie van Test-Aankoop, een vertekend beeld geeft. Bovendien zijn er
ook bij de gebruikte data cruciale verschillen tussen de gegevens die
Delhaize gebruikt en deze van Test-Aankoop. Er kunnen vragen gesteld
worden bij de statistische relevantie van de enquête van
Test-Aankoop. Delhaize vergelijkt voortdurend de prijzen van 6.000
producten. In de enquête van Test-Aankoop heeft de vergelijking
slechts betrekking op 279 producten.
Prijsindex van Delhaize
Volgens de prijsindex van Delhaize is het prijsverschil tussen
Delhaize en haar concurrenten veel kleiner dat wat Test-Aankoop
beweert. Hieronder vindt u een overzicht van de prijsindex van de
maand mei en de maand januari van dit jaar (de periode waarin
Test-Aankoop haar onderzoek uitvoerde). De resultaten van januari
geven een heel ander beeld dan de resultaten van Test-Aankoop.
Mei 2007
Januari 2007
Delhaize 100 100
GB 100,37
100,41
Carrefour 97,52 98,45
Colruyt (zonder rode prijzen) 95,00 95,14
Kwaliteit en juiste prijzen gaan hand in hand bij Delhaize
Delhaize biedt de klant keuze: keuze uit een ruim assortiment met
voor elk budget wat wils. 'Leef zoals je wil' is dan ook de slagzin
in de communicatie van Delhaize. Maar boven alles biedt Delhaize
kwaliteit.
Delhaize voert een 'juiste prijs'-beleid waarbij enkel de beste
kwaliteit wordt geselecteerd en aan de beste prijs wordt aangeboden.
Kwaliteit is een criterium waarop Delhaize geen toegevingen doet. De
kwaliteit van de producten wordt dan ook regelmatig nauwgezet
gecontroleerd.
Ook de huismerken van Delhaize moeten aan strenge kwaliteitsnormen
voldoen. De 6.000 producten van het Delhaize-merk hebben minstens
dezelfde kwaliteit als de producten van de nationale merken, maar ze
zijn wel minimum 10% à 15% goedkoper. Voor de meer dan 480 producten
van het huismerk 365 geldt dat ze minimum dezelfde kwaliteit bieden
als de producten die bij de hard discounters te verkrijgen zijn en
dit voor eenzelfde prijsniveau.
Delhaize vergelijkt enkel de prijzen van producten met vergelijkbare
kwaliteit. Test-Aankoop daarentegen geeft hierover geen enkele
garantie. Zo is de kwaliteit van de producten van 365 niet altijd te
vergelijken met de andere basisproducten van onze concurrenten.
Bovendien hebben bepaalde producten uit het Delhaize-assortiment een
superieure kwaliteit in vergelijking met de producten van nationale
merken. Ook hiermee wordt in de prijsvergelijking van Test-Aankoop
geen rekening gehouden.
Bovendien krijgt een Delhaize-klant gemiddeld 1% extra korting in
plus-punten bij elk bezoek. Enerzijds is er 0,5% korting door het
gebruik van de plus-kaart, anderzijds zijn er extra plus-punten te
verdienen op tal van producten.
Dezelfde prijs voor iedereen
Delhaize garandeert al haar klanten dezelfde prijs, ongeacht in welke
Delhaize-supermarkt ze hun boodschappen doen. Delhaize België voert
immers een nationaal prijsbeleid waarbij alle Delhaize-supermarkten
en alle AD Delhaize-winkels steeds dezelfde prijzen hanteren, ook de
winkels aan de kust tijdens het hoogseizoen.
In de resultaten van het onderzoek van Test-Aankoop hebben onze
individuele Delhaize-supermarkten en AD Delhaize-winkels vaak een
verschillend prijsniveau. Dit kan verklaard worden door het feit dat
het onderzoek van Test-Aankoop meerdere weken in beslag nam. Prijzen
worden immers op dagelijkse basis aangepast en er zijn wekelijkse
aanbiedingen. Het is dus onmogelijk om het prijsniveau van
verschillende winkels correct te vergelijken wanneer de
onderzoeksperiode meerdere weken in beslag neemt.
Bovendien heeft de prijsbewuste klant krijgt voortaan de mogelijkheid
om van thuis uit een overzicht te hebben op alle promoties die in de
Delhaize-winkels te vinden zijn. De website www.delhaizepromo.be
bundelt alle wekelijkse aanbiedingen zoals extra plus-punten, gratis
producten bij aankoop van een bepaalde hoeveelheid, de beste
marktprijzen, ... en biedt de klant de mogelijkheid om een eigen
voordeellijst samen te stellen.
Over Delhaize België
Eind maart 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en
Duitsland uit 848 winkels, waarvan 814 in België, 31 in het
Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met
haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD
Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co)
realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard
euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*.
De onderneming telt 18.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in
zeven landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het
verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit meer dan 2.600 winkels. De
groep stelde 139.000 mensen te werk in 2006.
* Bron: AC Nielsen
Persinformatie
Catherine Alexandre
Senior VP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
Calexandre@delhaize.be
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
Kverbeke@delhaize.be