Time : 17:58:13
Date : 26 June 2007
Sender Name: Delhaize Group

GECERTIFICEERDE PRIJSVERGELIJKING VAN DELHAIZE SPREEKT RESULTATEN ONDERZOEK TEST-AANKOOP TEGEN

Prijsindex gebaseerd op vergelijking van 6.000 verschillende producten.

Test-Aankoop heeft vandaag de resultaten van haar onderzoek naar de prijzen in Belgische supermarkten gepubliceerd. Delhaize wil echter wijzen op een aantal elementen in de onderzoeksmethode van Test-Aankoop die een vertekend beeld van de werkelijkheid geven. Bovendien heeft Delhaize een eigen prijsvergelijkingsmethode die door het OIVO gecertificeerd is. Deze prijsvergelijkingen geven heel andere resultaten weer.

Een belangrijke factor die ontbreekt in het onderzoek, is de kwaliteit van de vergeleken producten. En net dit element is cruciaal bij Delhaize. Delhaize vergelijkt dan ook enkel de prijzen van producten waarvan de kwaliteit evenwaardig is. Kwaliteit leveren is immers een engagement van de onderneming ten opzichte van de klant voor wat de volledige winkelervaring betreft. Onze klanten moeten tevreden zijn over de winkel, het productaanbod, de prijs, het personeel en de dienstverlening. En hierin maakt Delhaize het verschil.

Het OIVO certificeert Delhaize voor zijn prijsvergelijkingen

Delhaize biedt haar klanten kwaliteitsproducten aan eerlijke prijzen.

Om die prijzen te bepalen worden wekelijks zo'n 140 winkels van de concurrentie bezocht en meer dan 300.000 prijzen vergeleken. Op jaarbasis komt dit neer op meer dan 15 miljoen prijsvergelijkingen. De methodologie die Delhaize hanteert bij deze prijsvergelijkingen is sinds begin dit jaar gecertificeerd door het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties.

Er worden 6.000 verschillende producten vergeleken om de prijsindex samen te stellen. De producten die worden vergeleken, zijn enerzijds identieke producten wat betreft merk en hoeveelheid en anderzijds verse producten (fruit, groenten en vers vlees). Een computersysteem vergelijkt de prijzen hiervan bij de concurrentie met die in onze winkels. Indien nodig, wordt de prijs van het product naar beneden bijgesteld in alle Delhaize-supermarkten. Delhaize hanteert immers een eerlijk prijsbeleid waarbij de klanten in alle supermarkten dezelfde prijzen betalen.

Op basis van de prijsgegevens wordt een prijsindex opgesteld zodat we het prijsniveau van Delhaize kunnen vergelijken met dat van de concurrentie. Deze index toont aan dat de prijzen in Delhaize-winkels in lijn zijn met het beleid: het prijsniveau van Delhaize ligt lager dan dat van de andere supermarkten, zoals GB, en er wordt maximaal 2% verschil toegestaan ten opzichte van de Carrefour-hypermarkten en 5% verschil ten opzichte van de discounter Colruyt (zonder rode prijzen: het is niet mogelijk om rekening te houden met de rode prijzen van Colruyt die niet overal in België worden toegepast, maar slechts in een aantal winkels. Delhaize daarentegen past een nationale prijspolitiek toe).

Elke week opnieuw worden onze prijzen berekend op basis van de prijsnoteringen bij de concurrentie. Delhaize blijft de prijzen aanpassen waar nodig zodat onze klant elke dag opnieuw een juiste prijs aangeboden krijgt. Prijzen zijn dan ook een steeds wijzigend gegeven. Vandaar dat een onderzoek over meerdere weken, zoals de studie van Test-Aankoop, een vertekend beeld geeft. Bovendien zijn er ook bij de gebruikte data cruciale verschillen tussen de gegevens die Delhaize gebruikt en deze van Test-Aankoop. Er kunnen vragen gesteld worden bij de statistische relevantie van de enquête van Test-Aankoop. Delhaize vergelijkt voortdurend de prijzen van 6.000 producten. In de enquête van Test-Aankoop heeft de vergelijking slechts betrekking op 279 producten.

Prijsindex van Delhaize

Volgens de prijsindex van Delhaize is het prijsverschil tussen Delhaize en haar concurrenten veel kleiner dat wat Test-Aankoop beweert. Hieronder vindt u een overzicht van de prijsindex van de maand mei en de maand januari van dit jaar (de periode waarin Test-Aankoop haar onderzoek uitvoerde). De resultaten van januari geven een heel ander beeld dan de resultaten van Test-Aankoop.

Mei 2007
Januari 2007
Delhaize 100 100
GB 100,37
100,41
Carrefour 97,52 98,45
Colruyt (zonder rode prijzen) 95,00 95,14

Kwaliteit en juiste prijzen gaan hand in hand bij Delhaize

Delhaize biedt de klant keuze: keuze uit een ruim assortiment met voor elk budget wat wils. 'Leef zoals je wil' is dan ook de slagzin in de communicatie van Delhaize. Maar boven alles biedt Delhaize kwaliteit.

Delhaize voert een 'juiste prijs'-beleid waarbij enkel de beste kwaliteit wordt geselecteerd en aan de beste prijs wordt aangeboden. Kwaliteit is een criterium waarop Delhaize geen toegevingen doet. De kwaliteit van de producten wordt dan ook regelmatig nauwgezet gecontroleerd.

Ook de huismerken van Delhaize moeten aan strenge kwaliteitsnormen voldoen. De 6.000 producten van het Delhaize-merk hebben minstens dezelfde kwaliteit als de producten van de nationale merken, maar ze zijn wel minimum 10% à 15% goedkoper. Voor de meer dan 480 producten van het huismerk 365 geldt dat ze minimum dezelfde kwaliteit bieden als de producten die bij de hard discounters te verkrijgen zijn en dit voor eenzelfde prijsniveau.

Delhaize vergelijkt enkel de prijzen van producten met vergelijkbare kwaliteit. Test-Aankoop daarentegen geeft hierover geen enkele garantie. Zo is de kwaliteit van de producten van 365 niet altijd te vergelijken met de andere basisproducten van onze concurrenten. Bovendien hebben bepaalde producten uit het Delhaize-assortiment een superieure kwaliteit in vergelijking met de producten van nationale merken. Ook hiermee wordt in de prijsvergelijking van Test-Aankoop geen rekening gehouden.

Bovendien krijgt een Delhaize-klant gemiddeld 1% extra korting in plus-punten bij elk bezoek. Enerzijds is er 0,5% korting door het gebruik van de plus-kaart, anderzijds zijn er extra plus-punten te verdienen op tal van producten.

Dezelfde prijs voor iedereen

Delhaize garandeert al haar klanten dezelfde prijs, ongeacht in welke Delhaize-supermarkt ze hun boodschappen doen. Delhaize België voert immers een nationaal prijsbeleid waarbij alle Delhaize-supermarkten en alle AD Delhaize-winkels steeds dezelfde prijzen hanteren, ook de winkels aan de kust tijdens het hoogseizoen.

In de resultaten van het onderzoek van Test-Aankoop hebben onze individuele Delhaize-supermarkten en AD Delhaize-winkels vaak een verschillend prijsniveau. Dit kan verklaard worden door het feit dat het onderzoek van Test-Aankoop meerdere weken in beslag nam. Prijzen worden immers op dagelijkse basis aangepast en er zijn wekelijkse aanbiedingen. Het is dus onmogelijk om het prijsniveau van verschillende winkels correct te vergelijken wanneer de onderzoeksperiode meerdere weken in beslag neemt.

Bovendien heeft de prijsbewuste klant krijgt voortaan de mogelijkheid om van thuis uit een overzicht te hebben op alle promoties die in de Delhaize-winkels te vinden zijn. De website www.delhaizepromo.be bundelt alle wekelijkse aanbiedingen zoals extra plus-punten, gratis producten bij aankoop van een bepaalde hoeveelheid, de beste marktprijzen, ... en biedt de klant de mogelijkheid om een eigen voordeellijst samen te stellen.

Over Delhaize België

Eind maart 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 848 winkels, waarvan 814 in België, 31 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 18.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in zeven landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit meer dan 2.600 winkels. De groep stelde 139.000 mensen te werk in 2006.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie

Catherine Alexandre
Senior VP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
Calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
Kverbeke@delhaize.be