Gemeente Amsterdam



Persbericht
Datum 26 juni 2007
Kenmerk 114

Connexxion beboet door slechte prestaties bij leerlingenvervoer

Amsterdam legt vervoerder Connexxion een boete van 175.000 op door tekortkomingen bij het leerlingenvervoer. De gemeente wil niet dat kinderen en ouders de dupe worden van de slechte dienstverlening. Begin juni stuurde de gemeente Amsterdam al een waarschuwingsbrief naar Connexxion. Het vervoersbedrijf voldeed niet aan de gestelde eisen. Ook een herstelperiode heeft geen verandering in de prestaties opgeleverd.

Martin Verbeet, verantwoordelijke bestuurder namens de stadsdelen en voorzitter van het dagelijks bestuur van Oost/Watergraafsmeer, en wethouder Henna Buyne van Jeugd en Onderwijs nemen maatregelen naar aanleiding van de slechte prestatie van Connexxion. Verbeet en Buyne maken zich ook zorgen over het leerlingenvervoer voor het komende schooljaar. De gemeente Amsterdam en de stadsdelen nemen het disfunctioneren van Connexxion hoog op.

Connexxion verzorgt het dagelijks vervoer van ongeveer 1800 leerlingen van huis naar speciaal onderwijs. Het gaat om kinderen met leerachterstanden, psychische problemen, lichamelijke of verstandelijke beperkingen. De kwetsbaarheid van deze groep is reden voor de gemeente Amsterdam om met krachtige maatregelen te komen. Ouders moeten erop kunnen vertrouwen dat goed wordt gezorgd voor het welzijn en de veiligheid van hun kind.

De aanleiding voor de waarschuwingsbrief van begin juni was het slecht functionerende leerlingenvervoer en de manier waarop de ouders van de leerlingen werden bejegend als zij een klacht indienden. Ook de interne communicatie liet erg te wensen over. Het vertrouwen in de kwaliteit van het leerlingenvervoer van Connexxion is hierdoor geschaad. Connexxion kreeg vijf werkdagen de tijd om bovengenoemde problemen op te lossen op straffe van een boete. De gemeente stelde de volgende eisen: · Het in beeld brengen van het chauffeurstekort en een plan opstellen om dit aan te pakken.
· Een verbeterplan opstellen voor interne communicatie richting het eigen personeel. · Een plan maken voor de communicatie richting ouders en scholen. Connexxion heeft niet voldaan aan de in de brief gestelde eisen.

Onder druk van de gemeente Amsterdam heeft Connexxion inmiddels afspraken gemaakt met de Taxi Centrale Amsterdam. Dit bedrijf zal de kinderen die niet door Connexxion naar school kunnen worden vervoerd gaan brengen. Mocht dit geen soelaas bieden, dan kunnen ouders de gemeente bellen zodat er alsnog een taxi komt.

Het vervoersbedrijf riskeert opnieuw een boete als het er niet in slaagt vanaf de beginperiode van het nieuwe schooljaar het leerlingenvervoer op het afgesproken kwaliteitsniveau te realiseren. Verder loopt Connexxion het risico dat, bij blijvend gebrek aan kwaliteit, de overeenkomst door de gemeente Amsterdam wordt ontbonden.

In opdracht van de Amsterdamse stadsdelen heeft de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam het leerlingenvervoer vorig jaar aanbesteed. Met ingang van het begin van het schooljaar 2006/2007 verzorgt vervoerder Connexxion, met uitzondering van het stadsdeel Zuidoost, het leerlingenvervoer in alle Amsterdamse stadsdelen.

Pb-114