Persbericht
Datum 26 juni 2007
Kenmerk 114
Connexxion beboet door slechte prestaties bij leerlingenvervoer
Amsterdam legt vervoerder Connexxion een boete van 175.000 op door
tekortkomingen bij het leerlingenvervoer. De gemeente wil niet dat kinderen en
ouders de dupe worden van de slechte dienstverlening. Begin juni stuurde de
gemeente Amsterdam al een waarschuwingsbrief naar Connexxion. Het
vervoersbedrijf voldeed niet aan de gestelde eisen. Ook een herstelperiode heeft
geen verandering in de prestaties opgeleverd.
Martin Verbeet, verantwoordelijke bestuurder namens de stadsdelen en voorzitter van het
dagelijks bestuur van Oost/Watergraafsmeer, en wethouder Henna Buyne van Jeugd en
Onderwijs nemen maatregelen naar aanleiding van de slechte prestatie van Connexxion.
Verbeet en Buyne maken zich ook zorgen over het leerlingenvervoer voor het komende
schooljaar. De gemeente Amsterdam en de stadsdelen nemen het disfunctioneren van
Connexxion hoog op.
Connexxion verzorgt het dagelijks vervoer van ongeveer 1800 leerlingen van huis naar
speciaal onderwijs. Het gaat om kinderen met leerachterstanden, psychische problemen,
lichamelijke of verstandelijke beperkingen. De kwetsbaarheid van deze groep is reden
voor de gemeente Amsterdam om met krachtige maatregelen te komen. Ouders moeten
erop kunnen vertrouwen dat goed wordt gezorgd voor het welzijn en de veiligheid van hun
kind.
De aanleiding voor de waarschuwingsbrief van begin juni was het slecht functionerende
leerlingenvervoer en de manier waarop de ouders van de leerlingen werden bejegend als
zij een klacht indienden. Ook de interne communicatie liet erg te wensen over. Het
vertrouwen in de kwaliteit van het leerlingenvervoer van Connexxion is hierdoor
geschaad. Connexxion kreeg vijf werkdagen de tijd om bovengenoemde problemen op te
lossen op straffe van een boete.
De gemeente stelde de volgende eisen:
· Het in beeld brengen van het chauffeurstekort en een plan opstellen om dit aan te
pakken.
· Een verbeterplan opstellen voor interne communicatie richting het eigen personeel.
· Een plan maken voor de communicatie richting ouders en scholen.
Connexxion heeft niet voldaan aan de in de brief gestelde eisen.
Onder druk van de gemeente Amsterdam heeft Connexxion inmiddels afspraken gemaakt
met de Taxi Centrale Amsterdam. Dit bedrijf zal de kinderen die niet door Connexxion
naar school kunnen worden vervoerd gaan brengen. Mocht dit geen soelaas bieden, dan
kunnen ouders de gemeente bellen zodat er alsnog een taxi komt.
Het vervoersbedrijf riskeert opnieuw een boete als het er niet in slaagt vanaf de
beginperiode van het nieuwe schooljaar het leerlingenvervoer op het afgesproken
kwaliteitsniveau te realiseren. Verder loopt Connexxion het risico dat, bij blijvend gebrek
aan kwaliteit, de overeenkomst door de gemeente Amsterdam wordt ontbonden.
In opdracht van de Amsterdamse stadsdelen heeft de Dienst Maatschappelijke
Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam het leerlingenvervoer vorig jaar aanbesteed.
Met ingang van het begin van het schooljaar 2006/2007 verzorgt vervoerder Connexxion,
met uitzondering van het stadsdeel Zuidoost, het leerlingenvervoer in alle Amsterdamse
stadsdelen.
Pb-114
Gemeente Amsterdam